Tacka varandra i trafiken?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Tacka varandra i trafiken?

Inlägg av Alfons »

Har nu återvänt till riket efter 6 veckors husvagnssemester i södra Europa. sol o varmt vid Medelhavet. Transalpen fick vara hemma för att passa frugans Corvette i garaget.

Det blir en del tid bakom ratten på en sådan resa och med detta lite tankar om trafik och betenden.

Ett som jag noterat under ett antal år är att de sydfranska Mc ryttarna har ett speciellt men i mitt tycke praktiskt och bra sätt att tacka bilister vilka hjälper dem på traven vid tex omkörning. -De sticker ner höger fot efter passagen!
Med detta menas att höger fot lämnar fotpinnen/plattan och höger ben sträcks neråt för att sedan åter ta plats på pinnen.

Hur gör du?, vinkar med vänstern? eller högern? reser dig upp ur sadeln?

Jag tror på hjälpsamhet och samarbete i trafiken för undvika att "träffas" och de som på något sätt hjälper en annan trafikant bör i mina ögon få något litet tillbaka, en nick, en vinkning, en blink osv.
(Om du blir omkörd av långtradare, blinka 2 gånger med helljuset när hans släp precis har passerat din bilnos får du se vad jag menar)

Kan inte vi Hondaister fortsätta att utveckla och sprida positivt och trevligt beteende i trafiken genom att tacka de bilister som visar att de "sett oss" och försökt hjälpa till vid omkörning genom hålla till höger för att ge oss lite mer plats.
Allt vi behöver göra är att tacka, frågan är bara, hur?

Kom gärna med förslag och synpunkter för och emot detta.

(Älskar mina värmehandtag dessa kalla mornar...)
Alfons
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det där med att tacka varandra för hjälpen i trafiken är något jag upplever har blivit mycket sämre nu för tiden mot vad det var förr tyvärr. Det verkar vara så bråttom nuförtiden så man har inte tid med sånt och att tränga sig fram utan att ta någon större hänsyn verkar med regel än undantag. Förr var det vanligt att man hejade med handen eller blinkade med lyset.

Jag tror det var mycket länge sedan jag fick någon form av tack för att jag beredde någon plats som verkade ha bråttom att komma fram. Själv om någon bereder mig plats brukar jag tacka genom att blinka snappt höger-vänster när jag kommit förbi om jag kör bil eller MC.
Senast redigerad av GeCe † den tis 07 okt 2008, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Blinka höger vänster har jag använt många gånger i bilen, men bara höja vänsterarmen bör funka, men sedan om bilisten uppfattar gesten är en annan sak. Om jag kör sakta på en mindre väg och vill köra saktare än övriga så har jag hållt långt ut till höger och vinkat fram bakomvarande det har jag sett att det uppskattas. Summan av det hela är nog att sättet vi visar på har nog ingen betydelse för om bilisten är någolunda vaken så ser han eller hon det.
jan-Olov
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Inlägg av 1313 »

Ja vinka med vänsterarmen som tack brukar i regel bli att bilen man kört om blinkar till med hellyset. Så gör jag i alla fall.
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

va fan, jag blinkar höger vänster precis som jag gör med bilen, det är väl vedertaget? och så slipper man släppa kardan från styret eller flaxa med benen.. (måste ju se rätt komiskt ut)
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Är ju lite svårt att tacka folk när man kryssar mellan filerna, men går det kan man slänga upp högerhanden med tummen upp, det uppskattas!

Annars på störe vägar är ju vänster-höger-vänster blink vara det vanligaste och det får man rätt ofta, särskilt om man med släp ligger till höger för att påvisa att det går att köra om.
Att blinka med hellyse blir ju som en nickning, funkar särskilt bra med större/tyngre fordon.

När man kör i stan finns det knappast nån som hjälper till och inte heller tackar om man själv gör det, men börjar man kanske det smittar av sig lite :D
Transalp -01
Skriv svar