Tkc80
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Tkc80
Jaha, min garagehomie föreslår ett däck som heter Tkc80. Enligt honom en ruggigt bra kompromiss mellan touring och skog & mark. Någon här som har testat det på en Varadero?
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 50cc
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
- Hoj: Varadero, KTM
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
Re: Tkc80
Jag har sprillans nya TKC80 till min Varadro liggande i garaget, men hinner inte att montera dem förrän om ett par veckor.
Har dock haft dem på en del andra hojar och de funkar bra på både asfalt och grus.
Har dock haft dem på en del andra hojar och de funkar bra på både asfalt och grus.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Antar att det är för att få ut mer mil. Polaren har kört på Tkc80 förr och säger att han plockar ca 400 mil () på bakdäcket. För lite för mig, vill ha åtminstone 6-800 mil så man klarar säsongen iaf. Gärna mer...
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Tkc80
Det är väl ganska lagom att förvänta sig ca 1000 mil på ett vanligt bakdäck så ca400 mil på ett nabbdäck låter realistiskt. Jag har än så länge inte hittat något däck som ger mig mer än 1000 mil bak. Jag har aldrig haft rena gatdäck men det blir det nog nästa omgång!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 50cc
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
- Hoj: Varadero, KTM
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
Re: Tkc80
Om man köper K60 eller TKC80 beror nog på hur man tänkt använda hojen.
Jag tror att K60 passar bättre om man kör mycket asfalt men vill komplettera med grusväg.
TKC 80 är ett däck som funkar på båda. Det är bättre på grus är K60, men slits snabbare på asfalt (särskilt om man kör fort).
Jag tror att K60 passar bättre om man kör mycket asfalt men vill komplettera med grusväg.
TKC 80 är ett däck som funkar på båda. Det är bättre på grus är K60, men slits snabbare på asfalt (särskilt om man kör fort).
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tkc80
De två mest påverkande parametrarna för slitage är värme och friktion.
Vilken som har störst betydelse vid grus respektive asfalt ska jag inte ge mig in på. Däremot är det som Anders J. säger, att ett däck slits snabbare på asfalt om du kör fort. Testa och kör en normal +20-dag, i 50-60 några kilometer och känn på bakdäcket. Öka sen till 90-100 samma sträcka och känn på däcket.
Och av naturliga skäl håller vi nog betydligt högre fart på asfalt än vi gör på grus.
Men, grus å sin sida har högre friktion. Varierande beroende på körsätt.
Var även noga med lufttryck i däcken. Lågt tryck ökar "knådningen" av däcket och därmed slitaget. Det är lätt att missa, då däckens styvhet gör att de "reser" sig under körning.
Lite lömskare troligen på T:an då den väger lite mindre. Jag har provat köra på tomt bakdäck i två kilometer där till och med slangen tittade ut på sidan. Inte fort, men det gick.
Vilken som har störst betydelse vid grus respektive asfalt ska jag inte ge mig in på. Däremot är det som Anders J. säger, att ett däck slits snabbare på asfalt om du kör fort. Testa och kör en normal +20-dag, i 50-60 några kilometer och känn på bakdäcket. Öka sen till 90-100 samma sträcka och känn på däcket.
Och av naturliga skäl håller vi nog betydligt högre fart på asfalt än vi gör på grus.
Men, grus å sin sida har högre friktion. Varierande beroende på körsätt.
Var även noga med lufttryck i däcken. Lågt tryck ökar "knådningen" av däcket och därmed slitaget. Det är lätt att missa, då däckens styvhet gör att de "reser" sig under körning.
Lite lömskare troligen på T:an då den väger lite mindre. Jag har provat köra på tomt bakdäck i två kilometer där till och med slangen tittade ut på sidan. Inte fort, men det gick.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Tkc80
Du får ha två cyklar helt enkelt
En för gruset och en för asfalt!
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
En för gruset och en för asfalt!
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tkc80
Jag kan säga att anakee2 är bra till dom ca10-15% grus jag kör och håller väl sådär 1000+ mil.
Men nästa vecka bliver det nya Anakee 3 istället.
Bara för att jag kan
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Men nästa vecka bliver det nya Anakee 3 istället.
Bara för att jag kan
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Sonka
- 125cc
- Inlägg: 173
- Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
- Hoj: KTM 1190 Adventure R
- Ort: Sandviken
Re: Tkc80
Tkc80 är måttstocken på offroad däck till adventure hojarna idag. Och då är det betoning på offroad. Kör man 70 % eller mer på grus så är de i topp. Jag har bestyckat KTMen med just TKC 80 för dess egenskaper på grus sand och lera.
När det gäller däck så gäller det att hitta de som passar just dig och din körning. och framför allt våga testa nya däck då däck marknaden utvecklas i väldigt hög takt idag.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
När det gäller däck så gäller det att hitta de som passar just dig och din körning. och framför allt våga testa nya däck då däck marknaden utvecklas i väldigt hög takt idag.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tkc80
@Skye
Det såg jag..
Jag såg oxå att Ivaradero skrev
"Inte lätt att hitta rätt, skulle säga att det blir 60-70% asfalt och resten grus...It's a djungel out there"
Så jag tänkte bara berätta att jag klarar mig på 90/10 däck av annat märke än Tkc80 och dom andra rena grusdäck..
Nu då Ivaradero oxå ville ha lite mera mil ut av sina däck...
Det såg jag..
Jag såg oxå att Ivaradero skrev
"Inte lätt att hitta rätt, skulle säga att det blir 60-70% asfalt och resten grus...It's a djungel out there"
Så jag tänkte bara berätta att jag klarar mig på 90/10 däck av annat märke än Tkc80 och dom andra rena grusdäck..
Nu då Ivaradero oxå ville ha lite mera mil ut av sina däck...
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Hittade denna positiva kommentar, bland många andra, gällande K 60:
"jag tycker Du ska prova K60 Scout! Inte särskilt mycket sämre än TKC80 "off-asfalt", men med klart bättre livslängd, våtgrepp på asfalt och ljudnivå. Plus att det är relativt billigt - K60 Scout är en riktigt prisvärd kompromiss!"
Lasse from my iPhone
"jag tycker Du ska prova K60 Scout! Inte särskilt mycket sämre än TKC80 "off-asfalt", men med klart bättre livslängd, våtgrepp på asfalt och ljudnivå. Plus att det är relativt billigt - K60 Scout är en riktigt prisvärd kompromiss!"
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Sonka
- 125cc
- Inlägg: 173
- Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
- Hoj: KTM 1190 Adventure R
- Ort: Sandviken
Re: Tkc80
K60 har fått väldigt bra kritik som ett 50/50 däck så valet är nog väldigt klokt.
Jon Anders provar just nu ett nytt däck som heter sava mc 60 som han är riktigt nöjd med. Kan vara värt att kasta ett öga på. Eller slå honom en singnal om dem.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jon Anders provar just nu ett nytt däck som heter sava mc 60 som han är riktigt nöjd med. Kan vara värt att kasta ett öga på. Eller slå honom en singnal om dem.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Re: Tkc80
Eller så byter du till en TA........... Hojen som klarar allt!Masterjojo skrev:Du får ha två cyklar helt enkelt
En för gruset och en för asfalt!
Men för att hålla sig till trådämnet; Eftersom jag själv aldrig åkt på nabbdäck så undrar jag lite sådär allmänt hur skillnaden mot ett mera asfaltsorienterat däck är? (På asfalt alltså.)
Hoppigare och studsigare?'
Lättare för släpp i kurvor?
Högre ljudnivå?
Sämre bromssträcka?
Osv...
Har själv umgåtts med tanken på att slänga på grövre mönster men vet inte hur pass mycket avkall jag måste göra på asfalts-egenskaperna. Och det är ju trots allt mest där man åker.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Jag utgår från mig själv nu - tror inte (efter vad jag läst mig till) att jag behöver ge avkall på särskilt mycket vad gäller K 60:s asfaltegenskaper jämfört med de Metzeler Tourence jag har på nu. Jag kör ingen plastraket och låtsas inte att jag gör det när jag väl sitter och kör heller - så för min egen del är jag inte orolig. Egenskaperna för våt asfalt verkar oxå vara helt ok vad jag förstår. Men man får väl vara inställd på att det är ett kompromissdäck mellan off/onroad och köra därefter. Tror absolut inte att det i sin tur behöver innebära "mesig" körning Men jag är ingen expert, utan detta är vad jag hört och läst mig till
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse