Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
- Hoj: TA XL600V
- Ort: Kungälv
Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Har precis börjat köra en Transalp 94. Med denna fick jag en Supertrappdämpare och den är ju justerbar i motstånd men eftersom jag gärna ser till att hojen blir så pigg som möjligt så är det inte aktuellt att ta bort några brickor. Tänkte i det närmaste även se över luftfilter och stift och ventilspel. Då skulle ju ändrad bestyckning kunna vara lämpligt tänka på i samma veva. Efter ha läst lite här så verkar den allmänna åsikten vara att det behöver fetas på lite. Just nu knallar den en del vid motorbroms omkring 3000rpm.
Om jag skulle ta och svetsa i en lambdamutter i ljuddämparen och köra med bredbandslambda vad anser ni att lämpligt lambda på en sådan här maskin på dellast och fullast?
Om jag skulle ta och svetsa i en lambdamutter i ljuddämparen och köra med bredbandslambda vad anser ni att lämpligt lambda på en sådan här maskin på dellast och fullast?
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
- Hoj: TA XL600V
- Ort: Kungälv
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Hur kommer det sig att det på tidiga modeller är olika bestyckning på främre och bakre. Kan det tänkas vara för att kompensera för längden på primärpiporna?
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
olika munstycken skulle kunna bero på (utan att jag vet) att bakre cylindern blir lite varmare och kyls med mer bränsle, angående frågan om bredbandslambda och värden så vågar jag inte gå in på det området då kunskapen är för liten, men gissning runt 12.5/1 vid fullast? (luft/bränsleförhållande),eller något fet lambda 0.9 kanske?
Bästa är väl att justera och känna och kika på stiften och sen se om värdet kan vara rimligt, ska du få det bra är väl en bromsning enda utvägen då du får en annan översikt på effekt/vrid och i vilket register och hur skillnaderna på munstyckena påverkar.
Det skulle ju vara intressant att veta hur stor skillnad det blir med öppnare pipa och med sond så har du ju möjlighet att utvärdera, glöm inte berätta för oss bara
Bästa är väl att justera och känna och kika på stiften och sen se om värdet kan vara rimligt, ska du få det bra är väl en bromsning enda utvägen då du får en annan översikt på effekt/vrid och i vilket register och hur skillnaderna på munstyckena påverkar.
Det skulle ju vara intressant att veta hur stor skillnad det blir med öppnare pipa och med sond så har du ju möjlighet att utvärdera, glöm inte berätta för oss bara
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
- Hoj: TA XL600V
- Ort: Kungälv
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Tänkte tanken med en jämförelse på std och slipon i samma sekund som jag postade förut. Kanske inte så mycket för att jämföra utan för att ha något att utgå ifrån. Angående rulle så är mina tidigare erfarenheter att då lasten blir rullens vikt och inte fordonets totalvikt så skiljer inställningarna när man kommer ut på vägen fast tänker jag efter närmare brukar det gälla tändning och laddtryck och inget av det skall justeras i detta fallet så lambda kanske går bra att justera fult ut på rulle. Jag skall se om jag hinner med lite lambdaturer i helgen om vädret tillåter
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Intressanta diskussioner även om jag inte riktigt begriper
Serendipity
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
+1 på den
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
- Hoj: TA XL600V
- Ort: Kungälv
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Tittade lite snabbt på möjligheten att få i lambdan i byxan för att slippa flytta den mellan dämparna men det såg inte lämpligt ut då det känns som lmbdan kommer ta en ansenlig del av arean i röret. Det får nog bli i ljuddamparna ändå.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Är lika oförstående, om inte mer.Nysse skrev:Intressanta diskussioner även om jag inte riktigt begriper
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Fortsätt gärna posta mätningar och resultat. Tror inte jag sett det på en gammeltransa tidigare någonstans.
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Ursäkta en kanske korkad fråga, men Lambda och förknasare
Inbillade mig att en lambdasond används för att ge styrsignal till en insprutning
Undras vad jag missar här...
Inbillade mig att en lambdasond används för att ge styrsignal till en insprutning
Undras vad jag missar här...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Du har inte missat något stefan
Det var ju därför lambdan utvecklades för att styra luft/bränsleförhållandet för att öka miljövänligheten, för att minst utsläpp av skadliga ämnen ska uppstå så har dom räknat fram att en luft/bränsle på 14,7/1, alltså vid en förbränning i motorn så ska det vara 14,7 delar luft till 1 del bensin och då uppstår lambdavärdet 1.0 och lambdavärdet är ju det dom kontrollerar på en besiktning, för att justera så var dom ju tvungen att använda sig av elektrisk styrning av bränslet (tänk spridare) även om det såg ut som en förgasare men då var "munstycket" elektriskt fast det fanns bara ett istället som 4 eller 8 som t.ex audi kör med idag på en 4:a.
Men om man nu uppnår lambda 1 så innebär inte det att motorn går som effektivast för lambda 1 är ganska mager, så med lite fetare blandning (tänk en gammal volvo 140 eller amazon så kunde man ju pilla lite på co skruven för att bilen skulle gå bättre och det innebär ju en fetare blandning av luft/bränsle (även kallat A/R= air/fuel).
Men genom att mäta detta värdet så vet man ju om hojen går för magert eller fett och då kan man slänga dit andra munstycken och fortsätta tills man verkligen kan läsa av en bättre A/R som ökar motorns körbarhet.
Det var ju därför lambdan utvecklades för att styra luft/bränsleförhållandet för att öka miljövänligheten, för att minst utsläpp av skadliga ämnen ska uppstå så har dom räknat fram att en luft/bränsle på 14,7/1, alltså vid en förbränning i motorn så ska det vara 14,7 delar luft till 1 del bensin och då uppstår lambdavärdet 1.0 och lambdavärdet är ju det dom kontrollerar på en besiktning, för att justera så var dom ju tvungen att använda sig av elektrisk styrning av bränslet (tänk spridare) även om det såg ut som en förgasare men då var "munstycket" elektriskt fast det fanns bara ett istället som 4 eller 8 som t.ex audi kör med idag på en 4:a.
Men om man nu uppnår lambda 1 så innebär inte det att motorn går som effektivast för lambda 1 är ganska mager, så med lite fetare blandning (tänk en gammal volvo 140 eller amazon så kunde man ju pilla lite på co skruven för att bilen skulle gå bättre och det innebär ju en fetare blandning av luft/bränsle (även kallat A/R= air/fuel).
Men genom att mäta detta värdet så vet man ju om hojen går för magert eller fett och då kan man slänga dit andra munstycken och fortsätta tills man verkligen kan läsa av en bättre A/R som ökar motorns körbarhet.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Vilken kunskap det finns här
Känns skönt att ha det i ryggen
Känns skönt att ha det i ryggen
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Aha, går det att ändra på lambdavärdet 1.0 för att få fetare på en insprutare? Tänkte på om man ändrar luft och buller? Eller är de det en Power Comander gör?
Serendipity
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
@Jimmy, tack för det Men, då går det kanske upp ett ljus, i resonemanget här, pratar vi kanske om att använda en lambdasond för ren mätning, som ledtråd för att manuellt kalibrera knasarna med munstycken? I så fall förstår jag i alla fall lite mer
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
ja Nysse,du använder en powercommander för att ändra insprutningstiderna, eller för att vara riktig så skickar fortfarande original motorstyrdon signalen efter att dom har blivit "lurade" av powercommandern, och genom detta så kan man feta på lite mer bränsle där det behövs vid olika varvtal.
för simulerar du en signal på t.ex tempsensorn att det är 20 grader kallare så kompenserar original och fetar på, detta gör troligtvis med olika typer av motstånd till div. funktioner i motorn, likadant fungerar en kcr-box på en diesel.
Exakt hur "pc:n" är uppbyggd låter jag vara osagt då jag ej vet, men det är väl mer dator över det än mekaniska potentiometrar idag.
I min värld så hade det varit bättre om man gör likadant som i bilarna där man pluggar in sig direkt i motorstyrdonet och justerar i grunden, då kan man även justera tändningen och ändra för t.ex högre oktan och få en större vinst, märkligt att den marknaden ej har kommit till våra mc ännu, tänk vad gott att bara beställa en ppc från bsr och lägga in olika program beroende på modifikatonerna på luft/buller, plocka bort hastighetsspärrar osv. men man rör ej elsystemet öht och det skapar en bättre tillförlitlighet då det är färre komponenter, snabbare processor/er som verkligen kan jobba som det ska!
Precis Stefan
för simulerar du en signal på t.ex tempsensorn att det är 20 grader kallare så kompenserar original och fetar på, detta gör troligtvis med olika typer av motstånd till div. funktioner i motorn, likadant fungerar en kcr-box på en diesel.
Exakt hur "pc:n" är uppbyggd låter jag vara osagt då jag ej vet, men det är väl mer dator över det än mekaniska potentiometrar idag.
I min värld så hade det varit bättre om man gör likadant som i bilarna där man pluggar in sig direkt i motorstyrdonet och justerar i grunden, då kan man även justera tändningen och ändra för t.ex högre oktan och få en större vinst, märkligt att den marknaden ej har kommit till våra mc ännu, tänk vad gott att bara beställa en ppc från bsr och lägga in olika program beroende på modifikatonerna på luft/buller, plocka bort hastighetsspärrar osv. men man rör ej elsystemet öht och det skapar en bättre tillförlitlighet då det är färre komponenter, snabbare processor/er som verkligen kan jobba som det ska!
Precis Stefan
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Nu är jag också med. Funderade ett tag på när TA-600 började ned lamdasond.
Då vi är inne på bränsle/luft-förhållande så kan det vara värt nämna hur jäkla mycket luft som passerar motorn vid förbränning. Jag har inte koll på exakt mått, men ca 11-12 kubikmeter luft per liter bensin. 11tusen liter.
Då förstår var och en att vi verkligen smutsar ner vår atmosfär med motorer.
Bränslekvoten 1/14 betyder alltså 1 kg bränsle mot 14 kg luft. Och då en kubikmeter luft väger ca 1,3 kg, så förstår ni omfattningen. (med reservation för ev. fel, grov gissning)
Minns fortfarande suset i klassrummet då Botte o jag gick fordonsutbildningen och läraren drog detta för klassen. För 42 år sedan.
Då vi är inne på bränsle/luft-förhållande så kan det vara värt nämna hur jäkla mycket luft som passerar motorn vid förbränning. Jag har inte koll på exakt mått, men ca 11-12 kubikmeter luft per liter bensin. 11tusen liter.
Då förstår var och en att vi verkligen smutsar ner vår atmosfär med motorer.
Bränslekvoten 1/14 betyder alltså 1 kg bränsle mot 14 kg luft. Och då en kubikmeter luft väger ca 1,3 kg, så förstår ni omfattningen. (med reservation för ev. fel, grov gissning)
Minns fortfarande suset i klassrummet då Botte o jag gick fordonsutbildningen och läraren drog detta för klassen. För 42 år sedan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
42 år sen! Jag trodde du var 29 !!
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Off Topic
Du är som hon Bengtzing Pneter..."ljuger så bra".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
- Hoj: TA XL600V
- Ort: Kungälv
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Får göra er besvikna. Har sedan i torsdags legat pga en präktig mancold som jag inte vet var den kom ifrån men så fort tid ges skall jag kolla lite lambda.
Re: Lämpligt Lambda för max effekt vrid?
Hur har det gått med projekt "lambda"? Orkat ta tag i det eller är du bara ute och njuter?