Klantigt, jag glömde bromsskivelåset

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Klantigt, jag glömde bromsskivelåset

Inlägg av Jan-Olov »

Nu har jag klantat mig, jag glömde bromsskivelåset. Jag stod utanför vandrarhemmet i Trollhättan där vi bott i två nätter det var löst grus på hela planen så det sög rätt bra i hjulen så därför gasade jag lite extra när vi skulle åka vidare. Det blev tvärstopp och jag la mig på höger sida, jag slog mig inte men hojen var tung som fan så det kom två till för att hjälpa. Fy tusan va snopet. Vi kom i väg men ABSlampan slocknade inte så något var fel, det var det gjutna fästet för bromsoket som gått av. Jag körde försiktigt till Bike där jag bad om hjälp men det fans ingen tid till mig så jag fick låna lite verktyg av dem. Jag tog bort hela oket och fästet och stoppade in en träbit i stället för klossarna sedan fixerades det hela vid framgaffeln med buntband och så körde jag hem 28 mil. Hoppas nu bara att försäkringen täcker men det lät lovande när jag ringde.

Jan-Olov
Senast redigerad av Jan-Olov den tor 24 jul 2008, 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Förargligt, men sånt kan hända. Du är nog inte den första och inte den sista. Något liknande har jag varit om men utan skador dock och senast för ett par veckor sedan var jag på väg att glömma stora bygellåset till bakhjulet på TA:n. Åkkompisen hann varsko mig.

Hoppas det ordnar sig med försäkringen för dig, håller tummarna.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Inlägg av Frida »

Jag bara väntar på att jag skall vara nästa offer då jag är no1 Disträ! :wink:
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag får nog börja använda det där senilsnöret som följde med låset. Det räcker kanske att hänga bandet över styret så att jag slipper dra ut hela längden för det blir bara en stor knut efter ett tag. Det käns lite snopet att ine kunna köra, men lite tur så får jag det fixat för heljen, jag får hölla tummarn.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Det är en vanesak, precis som att slå av blinkersen, i början åkte man med blinkersen påslagen och trodde att man aldrig skulle lära sig att komma ihåg att slå av den :oops:

Jag har glömt låset två gånger men jag har hojen på tvären längst in i garaget så jag märker snabbt när jag glömt! Brukar inte låsa med skivbromslås om den står på stan på dagtid, om jag tex går in på macken eller liknande.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Gjorde nått liknande, hade vart uppe hos en kompis och när jag kom ner började jag fundera på om man kunde komma åka ut åt det håll hojen stod.

Startade upp, vred om styret och gav gas, pang! Sen låg jag med hojen på vänstersidan, kom en man springande och undrade hur det gick, för mig var det lugnt, en blinkers gick av, men sen tog motorbågarna stopp!

Snopet när det händer, senilsnöra kan vara bra! Själv tror jag att jag borde lära mig nångång....
Transalp -01
CHG
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 23:49
Answers: 0
Ort: Varadero / Göteborg

Inlägg av CHG »

Hej,

Har gjort det samma, två gånger! Första gången klarade sig cykeln och jag utan problem. Andra gången blev bromsskivan skev, bara att byta.
Tog det utan försäkring, 2600 SEK plus jobb.
En dyr läxa. Nu använder jag senilsnöret hela tiden!

Vet hur du känner dig, hoppas att allt löser sig till det bästa.

Kör Varadero 05, silver färg.

Mvh / CHG
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har fått tid på Verona motor i morgon kl 8,00 för att fixa bromsen, sen har jag en hel vecka att ta igen. Nästa vecka har jag beredskap och då blir det inte mycket åka av eftersom jag måste passa telefonen hela tiden och det är svårt med hjälmen på. Föresten det är hyggligt att göra mitt jobb en lördag morgon, fast det tar inte så lång tid bara att byta grejor samt lägga på ett nytt framdäck.

Jan-Olov
matsh
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 12:53
Answers: 0
Ort: TA-92 Hudiksvall

Inlägg av matsh »

Hej!
Har precis blivet bra nu efter en muskelsträckning i mitten på juni,då jag gjorde samma sak, glömde skivan! Tyvärr försökte jag stoppa 220 kg i fritt fall med höger arm, gick ju inte! :( Sträckte nån muskel eller revben.
Får bli en kortare tripp på onsdagen till Norge / Geirananger, Trollstigen, såg inte mycket i fjol när vi åkte där pga av regn o dis, sikt en halv meter.
Blir väl en 3 - 4 dar.
Ha de bra:D
matsh
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

matsh skrev:Hej!
Har precis blivet bra nu efter en muskelsträckning i mitten på juni,då jag gjorde samma sak, glömde skivan! Tyvärr försökte jag stoppa 220 kg i fritt fall med höger arm, gick ju inte! :( Sträckte nån muskel eller revben. matsh
Ja jag hade tur som inte skadade mig vid fallet, jag föll som en fura och väskorna fångade upp hojen så jag satt inte fast, dessutom var gruset väldigt mukt och det var därför som bromsen skadades eftersom jag fick gasa på lite extra. Jag får hoppas att du kryar på dig så att inte hela sommaren går till spillo. Förresten jag fick hojen lagad i dag så nu är bromsen ok så att jag vågar köra igen jätte bra. :D

Jan-Olov
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Jag har oxå gjort samma misstag en gång med låset, men det gick så sakta att inget mer hände än att jag blev röd i fejset :wink:
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jan-Olov skrev:Jag får nog börja använda det där senilsnöret som följde med låset. Det räcker kanske att hänga bandet över styret så att jag slipper dra ut hela längden för det blir bara en stor knut efter ett tag. Det käns lite snopet att ine kunna köra, men lite tur så får jag det fixat för heljen, jag får hölla tummarn.
Har börjat använda mig av ett bromsskivelås där stiftet är 12 mm efter att ha filat upp ett par hål i den ena bromskivan fram då måttet endast var 9 mm vilket inte tillät något godkänt lås. Låset har jag hänger på styret i en lite påse. Eftersom jag är medveten om min tankspriddhet har jag skaffat ett senilsnöre i form av en större klädnypa i en skarp gul färg som lyser som en varnigslampa som jag målat svart på ena sidan. Alltid när jag lämnar cykeln utom synhåll låser jag och vänder den gula sidan mot förarplatsen och tvärtom när jag låser upp. Eftersom klädnypan hänger på fågelpinnen bredvid låset har jag ännu inte glömt den och det verkar funka hittills.
Har använt mig av det här sedan jag skrev mitt förra inlägg i tråden så erfarenheten är begränsad men hittills som sagt.....
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar