Fördelarna med Varadero istället för en V-strom?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
VARADERO XL
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 jun 2008, 19:06
Answers: 0
Ort: Sollefteå

Fördelarna med Varadero istället för en V-strom?

Inlägg av VARADERO XL »

Hallå någon som kan tala om för mig vad de stora fördelarna är med att köpa en varadero istället för en V-strom 1000? Måste köpa cykel nu och ser ju att man får en nyare V-strom med mindre mil för samma pengar som en några år äldre varadero.. Är varaderon så överlägsen mot konkurrenterna så att den är värd prisskillnaden?? Tacksam för svar, som sagt nu börjar det bli bråttom att hitta hoj är det varaderon som gäller?
Allt som låter är kul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Kan inte berätta för dig det du vill veta.

Nog för att jag håller på Honda kvalitet men varför köpa en så stor och klumpig cykel? Jag skulle titta på en V-storm 650. Snygg, smidig och 67 Hk som räcker till det mesta. V-stormen fick utmärkt kritik och beröm för bra kvalitet i MC-nytt nyligen.
Det var väl inte det här du ville höra men det är ju bara några bokstäver från mig som inte bits. "L".
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Haha glöm Varaderon om du vill ha en semioofroad - de är en vägmaskin - visst på asfalt är den ju oslagbar om det är där du skall ha den.

Kör nu en Varadero som jag var tvungen att köpa efter jag blev av med min special kittade At.

Jag visste ju vad för typ av hoj det var men det var lite bråttom att hitta nåt att rida på....man visste ju det inte var lönt att sätta på tkc80 för att blåsa till jobbet en snöstormsnatt..

Jag använder hoj som enda fordon - året runt - tur det inte snöade förra vintern....o nästa också - jag måste köra ett år till med denna innan jag tagit in förlusterna från stölden.

Man riskerar ju bli gubbe med väghoj - inge vinteråka,inga fula refugkanstensgenvägar,diken och andra hopplösa hinder.

Köp en At eller nåt likande i den klassen - grejen med en semioffroad är ju att den skall vara smidig o lätt
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag testade båda ca. 7 mil ( samma runda) innan jag bestämde mig. Vstommen är betydligt kvickare och lättare men den gav ett betydligt sämre intryck ,det skramlade i kåporna den kändes liksom inte reäl. Hojen, tyckte jag, var väldigt lätt att bli fartblind med den var väldigt bra drag i den. Varaderon kändes betydligt tryggare att köra men den är vesäntligt sävligare till sitt sätt, med den har kombibromsar och ABC och det var det jag fastnade för.

Jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jan-Olov!
Honda kvalitet håller jag på och jag förstår dig att du valde en Valadero. Klarar man att handskap med den klumpen så....

Men vad jag menar och vill säga är att om man vill ha en lansdsvägscykel som Valaderon väl trots allt är så har Honda smidigare alternativ. Som CBF 1000 eller varför inte CBF 600 om man nu vill ha något riktigt smidigt, fast jag undrar om de inte är ganska likvärdiga i ramen och storlek. de här två.
Den nya Transalpen har jag svårt att längre se som ett naturligt alternativ efter nedgraderingen i min ögon.

Håller den gamla TA600 som den optimala cykeln, snyggaste, mest praktiska, ekonomiska och komfortabla offroad på marknaden som dessutom funkar med passagerare som funnits. Åker nu på en TA sedan i höstas igen och jag gillar den bara bättre och bättre och frugan stortrivs där bak. Kan inte bli mycket bättre.
Och att den skulle vara för klen för touring kan jag inte förstå, då har man för stora krav. Hänger ju med i trafiken utan något som helst problem även med last och passagerare. Visst, man får gasa och växla en del men man känner att det är en MC man åker och inget lokomotov.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag håller med det är en tung klump att hantera, men jag hade en Dragstar 1100 tidigare och den var inte heller lätt men vesäntligt lägre tyngdpungt. Jag valde Varaderon med sin större motor mest för att jag trodde att den skulle jobba på ett lägre varvtal som jag var van vid men nej det är ganska mycket växlande. Jag är i övrigt nöjd. Min rygg trivs vesäntligt bättre med denna hojen än förra eftersom det går lätt att flytta baken lite fram eller tillbaka och därmed en annan vinkel på min rygg.
Viken hoj det blir en annan gång det vet jag inte bara att jag skall sitta upprät och inte hänga på armana för det skulle inte fungera för mig.

Jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jan-Olov!

Det är det där med tyngdpunkten ja. Det är någonting man måste lära sig hantera även med en Transalp.

Men det där med ryggproblem är något vi har gemensamt dessutom har jag besvär med en axel som gör att jag inte kan sitta framåtlutat och vila på armarna längre. Haft och har benskörhet som gjort att jag fått kotkompressioner och ryggen var det problemet som gjorde att jag köpte min första Transalp -96 efter mycket funderande och provande. Och det är likadant med den att man kan flytta position eftersom. Dessutom har jag M-bågar där jag kan stundtals kan lägga upp ett ben i taget och sträcka litet på mig. Använder också kraftiga midjebälten och rör på mig mycket under körning, hänger på armarna bakåt, lyfter och vrider för att sträcka på ryggen emellanåt. Och så får man stanna emellanåt naturligtvis.
Men sluta åka cykel går ju inte då dör man väl på fläcken, mc är ju livets salt. Som frugan brukar säga ibland när fartvinden tar tag i håret. Det här är livet!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar