TKC-80 på en Varadero?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

TKC-80 på en Varadero?

Inlägg av gasldv »

Ska låta min varan se Island i sommar och funderar på att lägga på Continentals TKC-80däck. Det verkar vara det enda offroaddäck som passar till varan (anakee räknar jag inte som offraddäck). Har någon testat detta däck eller vet något liknande som passar?

Jag kör lugnt och säkert, sladdar inte direkt in i kurvorna men vill ändå ha något som biter på obefintliga grusvägar.

Har ni någon uppfattning om hållbarigheten, hur mycket slits däcken när man kör asfalt fullpackad?

//Eric
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Bättre sent än aldrig :)
.....fast du kanske har redan varit på din tur redan(berätta gärna)

TKC80 funkar nog alldeles utmärkt. Däcken har varit populära på offroadare, även tyngre, mest pga prislappen på dom.
Sen det blev en ny importör av dom(förra året?) så tappade dom populäriteten, Importören höjde priset rejält på dom.

Bra offroaddäck, men slits ut snabbt som tusan. Finns nog bättre alternativ(vad gäller hållbarhet) om du ska brassa asfalt emellanåt, tex Metzeler Karoo
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

Inlägg av gasldv »

V Saarela skrev:Bättre sent än aldrig :)
.....fast du kanske har redan varit på din tur redan(berätta gärna)

TKC80 funkar nog alldeles utmärkt. Däcken har varit populära på offroadare, även tyngre, mest pga prislappen på dom.
Sen det blev en ny importör av dom(förra året?) så tappade dom populäriteten, Importören höjde priset rejält på dom.

Bra offroaddäck, men slits ut snabbt som tusan. Finns nog bättre alternativ(vad gäller hållbarhet) om du ska brassa asfalt emellanåt, tex Metzeler Karoo
Det blev TKC80, jag har bra pris på däck så det är lugnt. Tråkigt om dom slits fort bara. Jag och tjejen ska ju till Island, båten går från Hanstholm i Danmark. Skulle tro att det blir max 25mil asfalt innan vi är på Island. Plus det som blir på färöarna (stannar där några dagar på vägen). Där vet jag inte hur det ser ut. Sen vet jag inte hur mycket asfalt det är där, har hört att ringvägen ska vara asfalterad till större delen men att resten ska vara grus.

Tänkte kränga på dom imorgon. Det börjar dra ihop sig nu!
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

Inlägg av gasldv »

V Saarela skrev:Bättre sent än aldrig :)
.....fast du kanske har redan varit på din tur redan(berätta gärna)

TKC80 funkar nog alldeles utmärkt. Däcken har varit populära på offroadare, även tyngre, mest pga prislappen på dom.
Sen det blev en ny importör av dom(förra året?) så tappade dom populäriteten, Importören höjde priset rejält på dom.

Bra offroaddäck, men slits ut snabbt som tusan. Finns nog bättre alternativ(vad gäller hållbarhet) om du ska brassa asfalt emellanåt, tex Metzeler Karoo
Vad jag har hört så finns det inga andra grovmönstrade däck än TKC80 som passar till varan. Det verkar bara finnas asfaltsdäck samt Anakee (som egentligen borde räknas som asfaltsdäck). Vad är det för modeller av Metzeler och Karoo som du tänker på?

//Eric
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

gasldv skrev:Vad är det för modeller av Metzeler och Karoo som du tänker på?
Metzeler Karoo och Karoo T om jag inte tappat min tankeläsarförmåga ;)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

Inlägg av gasldv »

Tramsvalp skrev:
gasldv skrev:Vad är det för modeller av Metzeler och Karoo som du tänker på?
Metzeler Karoo och Karoo T om jag inte tappat min tankeläsarförmåga ;)
Tack för klargörandet. Jag visste inte att dessa däck fanns. Nästa gång får det bli sådana så att jag har något att jämföra med. Någon som vet fler grovmönstrade däck som passar?
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Jag kör Heidenau K60 på BMW:n, men då i 140/80-17 och 100/90-19, de storlekarna borde funka även på varaderon. Är helnöjd, greppar på grus och funkar på asfalt, och verkar dessutom slitstarka. Och allt detta till en harmonisk inköpskostnad. De är grövre i verkligheten än vad de framstår som på bild. Att gå ner en dimension i bredd och upp en i profil borde funka även på varaderon, så om du söker på de storlekarna så kan du nog få fram en hel del fler däck.
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

Inlägg av gasldv »

tack för svar! såg en annan tråd... http://forum.soe.se/showthread.php?t=26381
Skriv svar