Hej undrar om någon har koll på vad en st 1300 A -04 ligger på i förbrukning. Står i valet och kvalet att byta, men förbrukningen är en viktig parameter då jag använder cykeln dagligen..
Okej, jag vet att det är fel forum men det finns säkert någon som har järnkoll på detta...
Jakob
Bränsleförbrukning Pan european
Bränsleförbrukning Pan european
Det är roligare att säga ja
Tillhör väl den där kategorin som har "järnkoll" på bränsleförbrukningar.
Nu är det väl ett antal år sedan jag hade en Pan E, just en 04:a, men minns i allafall att den var väldigt snål på soppa.(hann köra med den ca 2500 mil på en sommar)
Långturer med snittfart ca 105-110km/tim, med topbox
-Ensam under 0,5.
- två pers med full packning(dvs inkl sovande o o"kök") ca 0,52
Nu är det väl ett antal år sedan jag hade en Pan E, just en 04:a, men minns i allafall att den var väldigt snål på soppa.(hann köra med den ca 2500 mil på en sommar)
Långturer med snittfart ca 105-110km/tim, med topbox
-Ensam under 0,5.
- två pers med full packning(dvs inkl sovande o o"kök") ca 0,52
oj..... såhär spontant skulle jag kunna skriva en lång lista(lång är väl lite överdrivet) på saker som jag tyckte var helt underbart på hojen, lika mycket som det fanns saker som jag hatade på den.
Kan väl säga såhär, att om man nu måste köpa det stuket, så är det helt klart det bästa alternativet man kan köpa.
Själv tröttnade jag av det pga att hojen har bara en funktion, dvs touring....men som nämnts, det har definitivt inte med själva hojen att göra, utan pga av hojstuket.
Slutkontenta: köp Pannan om du vill ha det konceptet.
Kan väl säga såhär, att om man nu måste köpa det stuket, så är det helt klart det bästa alternativet man kan köpa.
Själv tröttnade jag av det pga att hojen har bara en funktion, dvs touring....men som nämnts, det har definitivt inte med själva hojen att göra, utan pga av hojstuket.
Slutkontenta: köp Pannan om du vill ha det konceptet.
Är ju nöjd med TA:n men den är som alla vet lite för mycket eller för lite av varje.V Saarela skrev: Slutkontenta: köp Pannan om du vill ha det konceptet.
Vill ha något som är optimalt på touring och som pendlarhoj till jobbet 7.5 mil enkel väg.. Dock skeptisk till packväskor på hiskeliga 16 liter vardera... Skjutsar desssutom runt på damen som långsamt jobbar med sitt mc-kort (tänkte ju hon skulle få en liten offroad i stället ) och med två och packning är ju Transan som att rida på en struts...
Så, vad var det du var missnöjd med?
Det är roligare att säga ja
Det gjorde du så rätt i maua
Alltså, pannan är en kanonhoj, men den funkar ju bara till en grej.....touring.
Gick själv tillbaka till Varadero efter ca 2500 mil på pannan. Mycket roligare. Dessutom som touringhoj är Varaderon inte långt ifrån......
Det jag tyckte var lite minus på pannan:
- lite framåtlutad sittställning om man inte har långa armar. Känns bra när man sitter på den, men i fart blir det ett baksug och då trycks man framåt lite. Går att åtgärdas med en styrhöjare.
- Vandrar något fruktansvärt i fronten vid topfart(minns att det var ca 250 km/tim). En del gör det tidigare. Adrenalinkick. Polisen har ju fått ett antal pannor, undrar hur dom har åtgärdat detta. Gissar på ett bredare däck bak?
- Passagerarsadeln är ingen hit.....i jämförelse med Varaderon
- Med full packning(inkl topbox, tält, kök) och passagerare blir den vinglig i fronten strax innan man ska stanna. Tyckte det var jobbigt.
- Dyr att serva....i allafall i förhållande till Varaderon.
Det är väl dom minusen jag kommer på. Alla hojar har minusposter på kontot.
För övrigt tyckte jag att som ensam resenär var hojen kanon. Bränslesnål o massor av kraft. Tung pjäs, men är mer lättkörd än den ser ut. Den elektriska rutan helt underbar, passade till alla väderlekar.
Alltså, pannan är en kanonhoj, men den funkar ju bara till en grej.....touring.
Gick själv tillbaka till Varadero efter ca 2500 mil på pannan. Mycket roligare. Dessutom som touringhoj är Varaderon inte långt ifrån......
Det jag tyckte var lite minus på pannan:
- lite framåtlutad sittställning om man inte har långa armar. Känns bra när man sitter på den, men i fart blir det ett baksug och då trycks man framåt lite. Går att åtgärdas med en styrhöjare.
- Vandrar något fruktansvärt i fronten vid topfart(minns att det var ca 250 km/tim). En del gör det tidigare. Adrenalinkick. Polisen har ju fått ett antal pannor, undrar hur dom har åtgärdat detta. Gissar på ett bredare däck bak?
- Passagerarsadeln är ingen hit.....i jämförelse med Varaderon
- Med full packning(inkl topbox, tält, kök) och passagerare blir den vinglig i fronten strax innan man ska stanna. Tyckte det var jobbigt.
- Dyr att serva....i allafall i förhållande till Varaderon.
Det är väl dom minusen jag kommer på. Alla hojar har minusposter på kontot.
För övrigt tyckte jag att som ensam resenär var hojen kanon. Bränslesnål o massor av kraft. Tung pjäs, men är mer lättkörd än den ser ut. Den elektriska rutan helt underbar, passade till alla väderlekar.
V Saarela skrev:- Vandrar något fruktansvärt i fronten vid topfart(minns att det var ca 250 km/tim). .
Kändes ju som ett mindre problem för mig .
Upplever ta:n som fruktansvärt vinglig i låg fart med last och passagerare, även hyfsat obehaglig vid kraftig vind. Saknar insprutningen och är lite fundersan på annan drivlina än kedja. (luktar lite 1200 Gs, men för dyr och de har inget lika trevligt forum som här..)
Har ju såklart sneglat på varaderon med, och deuvillen...
Så då återstår frågan, med dessa tre i vågskålen med ovan nämnda kriterier.
Skjuts, touring, jobbpendling, och nöje... tusan låter lite som en ta 700.. ok, tar väll med den med.. vad ska jag välja ????
Upplys mig..
Det är roligare att säga ja
Inte nödvändigtvis en 02:a men en Varadero, absolut! jag letar ständigt efter den icke existerande 6:e växeln men jag gillar känslan med förgasare jämfört med insprut så jag är lite kluven.
Provkör om du inte redan gjort det. Turbulens från rutan kan vara ett problem beroende på hur lång du är men avhjälps lätt med en ruta från MRA!
Provkör om du inte redan gjort det. Turbulens från rutan kan vara ett problem beroende på hur lång du är men avhjälps lätt med en ruta från MRA!
Kubikfixeringen har gätt över för mig. Mindre hojar är oftast billigare och skulle jag inte nu köra även på vintern....så skulle jag nog hellre köpa en NT700 än en panna.
Jo, jag har även kört en NT700 i ca 1500 mil. Blev lite faschinerad av maskiner ur "egentligen behöver man ju inte mer" segmentet.
Besväret med kedja är överdrivet. Brukar smörja var 80-100 mil(man bör ej heller smörja dom oftare för att ha mer livslängd på dom) Orkar man inte smörja på dessa mil, så undrar jag om man ens orkar köra hoj
En varadero skall vara 03 o nyare, speciellt ur bränsleförbrukningshänseende.
GO FOR A Varadero jakob! Finns ingen bättre touringhoj.....som man dessutom kan ha bus o kul med.
Jo, jag har även kört en NT700 i ca 1500 mil. Blev lite faschinerad av maskiner ur "egentligen behöver man ju inte mer" segmentet.
Besväret med kedja är överdrivet. Brukar smörja var 80-100 mil(man bör ej heller smörja dom oftare för att ha mer livslängd på dom) Orkar man inte smörja på dessa mil, så undrar jag om man ens orkar köra hoj
En varadero skall vara 03 o nyare, speciellt ur bränsleförbrukningshänseende.
GO FOR A Varadero jakob! Finns ingen bättre touringhoj.....som man dessutom kan ha bus o kul med.
Varaderon står högt på min önskelista, finns en liten hake bara... med mina korta ben har jag svårt att nå marken redan på transan.. Hela 176 cm Har bara provsuttit varaderon, men den känns väldigt hög... Så, då är min nästa fråga, vad finns det för möjligheter att sänka denna! Benförlängning är lite för komplicerat även om jag är i branchen...V Saarela skrev: GO FOR A Varadero jakob! Finns ingen bättre touringhoj.....som man dessutom kan ha bus o kul med.
Det är roligare att säga ja
Finns sänkningssatser till Varaderon, mc-kompaniet säljer dom. Tar ner baken med 4 centimeter(kostar ca 1500:-). Fram släpper du upp(eller heter det ner?) framgaffeln en liten bit genom att lossa på fyra bultar)
Jag själv är 1,74 lång och jag har brassat runt med Varderorna även vintertid. Nu när gubben börjar bli till åren och balanssinnet är inte som den varit, så har jag gått över till en lite smidigare o framför allt....lättare transalp
Jag själv är 1,74 lång och jag har brassat runt med Varderorna även vintertid. Nu när gubben börjar bli till åren och balanssinnet är inte som den varit, så har jag gått över till en lite smidigare o framför allt....lättare transalp
V Saarela skrev:Finns sänkningssatser till Varaderon, mc-kompaniet säljer dom. Tar ner baken med 4 centimeter(kostar ca 1500:-). Fram släpper du upp(eller heter det ner?) framgaffeln en liten bit genom att lossa på fyra bultar)
Nå, jag är nu nästan helt övertygad om att jag inte ska åka panda i sommar... Men övertyga mig i stället om varför varaderon är så fantastisk..
Har ju fått en del info redan.
Vad hände -03?
Förbrukning?
Att tänka på?
Vem har en till salu?
Det är roligare att säga ja
2003 kom "nya modellen" med 6-växlad låda, insprutning, hårdare fjädrar i framgaffeln, ny instrumentering och lite ny plast på sidorna.
Däremot kom inte ABS förrän 04 så ska du köpa en Varadero så leta rätt på en 04. Dom såldes dock även utan ABS 2004 så kolla det.
Min förknasarvariant drar 0.7 i genomsnitt och farsans insprutare drar ca 0.55 Det verkar som att förgasarvarianten är mer känslig för hur man kör. Jag fick min att dra litern förra sommaren med full packning och 150 blås upp genom sverige på min väg till Lofoten. Fasrans verkar mer okänslig.
Jag förvånas fortfarande över mångsidigheten på cykeln. (efter 2000 mil) Ena stunden åker man motorväg i 140 hur bekvämt som helst. Sen svänger man av och piskar runt på landsvägar och förundras över hur lättkörd den är och hur fort det går att köra utan att det känns det minsta "läskigt" Sen gör man en liten avstickare in på en grusväg och lägger lite feta sladdar på det härliga underlaget Här ska man dock ta det lite försiktigt. Rent rullgrus eller djupt löst grus är inte speciellt kul. Sand ska vi inte tala om. Är det dessutom blött är det nästan omöjligt. Problemet är att den är väldigt framtung och gräver gärna ner sig lite i underlaget. Lösningen på det problemet burkar vara att gasa sig ur situationen
Mångsidigheten och att den är så pass kompetent som den är på alla underlag gör att jag älskar den. Jag är också kort, (174cm) men jag har vant mig att hantera höjden. Det tror jag att du gör också. Man får ta det lite försiktigt ibland bara. Man bör ha koll på underlaget innan man sätter ner fötterna. En håla i marken är inte kul att sätta foten i, då far man i backen om man har otur! Kör inte för långt ut på vägrenen heller är ett tips Marken brukar luta rätt mycket där!
Däremot kom inte ABS förrän 04 så ska du köpa en Varadero så leta rätt på en 04. Dom såldes dock även utan ABS 2004 så kolla det.
Min förknasarvariant drar 0.7 i genomsnitt och farsans insprutare drar ca 0.55 Det verkar som att förgasarvarianten är mer känslig för hur man kör. Jag fick min att dra litern förra sommaren med full packning och 150 blås upp genom sverige på min väg till Lofoten. Fasrans verkar mer okänslig.
Jag förvånas fortfarande över mångsidigheten på cykeln. (efter 2000 mil) Ena stunden åker man motorväg i 140 hur bekvämt som helst. Sen svänger man av och piskar runt på landsvägar och förundras över hur lättkörd den är och hur fort det går att köra utan att det känns det minsta "läskigt" Sen gör man en liten avstickare in på en grusväg och lägger lite feta sladdar på det härliga underlaget Här ska man dock ta det lite försiktigt. Rent rullgrus eller djupt löst grus är inte speciellt kul. Sand ska vi inte tala om. Är det dessutom blött är det nästan omöjligt. Problemet är att den är väldigt framtung och gräver gärna ner sig lite i underlaget. Lösningen på det problemet burkar vara att gasa sig ur situationen
Mångsidigheten och att den är så pass kompetent som den är på alla underlag gör att jag älskar den. Jag är också kort, (174cm) men jag har vant mig att hantera höjden. Det tror jag att du gör också. Man får ta det lite försiktigt ibland bara. Man bör ha koll på underlaget innan man sätter ner fötterna. En håla i marken är inte kul att sätta foten i, då far man i backen om man har otur! Kör inte för långt ut på vägrenen heller är ett tips Marken brukar luta rätt mycket där!
Eler kan det vara så att far din är lite lugnare till sinnet Hittat en i luleå, synd bara att det ska vara så långt dit...maua skrev:
Jag fick min att dra litern förra sommaren med full packning och 150 blås upp genom sverige på min väg till Lofoten. Fasrans verkar mer okänslig.
Jag förvånas fortfarande över mångsidigheten på cykeln.
!
Det är roligare att säga ja
Hittade denna..maua skrev: Berätta vad du hittat!
http://www.blocket.se/vi/16183100.htm?ca=3_s
Synd att planerna denna vecka var mot gotland, annars gillade jag färgen skarpt...
Det är roligare att säga ja
Blev en alldeles för lång tur till Luleå, för att efter några timmars prutande åka hem på en blå varadero... går som ett troll och är bättre på transalpen än allt om man bortser från att det är som att köra trimmad lastbil istället för trimmad moped. körmässigt var nog ta:n roligare i alla fall på små krokiga jnorska vägar med laglig fart... tänk ändå vad gnällig man kan vara..
lyckades i alla fall lura skjortan av handlaren vad gäller saker jag fick till, elle rom det var tvärt om...
lyckades i alla fall lura skjortan av handlaren vad gäller saker jag fick till, elle rom det var tvärt om...
Det är roligare att säga ja