Vintersnack

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11

Re: Vintersnack

Inlägg av Stefan »

Hehe... 8) Då kan jag ju inte låta bli att jäklas lite :naughty:
Bokade service på knarren till idag, det gjordes förra veckan. Nämnde och tänkte då att jag får nog ta den på släpkärran in till söder (en logistisk utmaning i sig i Tokholmens innerstad) eftersom vi haft en period med skapliga minusgrader några dagar. Fick väl lite för det av han som tog emot samtalet (tror det var Erik).

Men... i morse visade termometern på fantastiska 12 grader :clap Och i stort sett torrt, fick väl lite förhöjd luftfuktighet i någon kilometer förbi Tensta, en visiravtorkning, inte mer. Kanonväder för hojköra :clap

Så, när jag äntligen fick ta mig utåt igen, lagom för lunch på hemmaplan, blev det tametusan nästan väl varmt med fodret i jackan *thumb_up* Och i och med att en ny led nyligen öppnats, blev det faktiskt en riktigt trevlig resa jämförelsevis, annars brukar resan in till storstan kunna vara rätt outhärdlig på två hjul.

Vilket väder just nu *thumb_up* :clap Hoppas kunna ta en liten sväng i morgon också och bara njuta :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Hoj: Transalp XL650-01
Kontakt:

Inlägg av shadowgunnar »

Fick ihop nästan 30 mil idag, först 15 mil själv och sen när hustrun slutade så möttes vi för en gemensam tur på ca 14 mil.
Tempen var idag på ca 15 grader, men det blir fort mörkt.
Servicen tar jag och gör själv när jag ställer in dem på verkstan min.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Ja bara för att jag tog upp tråden så hamnade vi lite "off the topic". Inte i tråden men i nuet. Det blev plötsligt varmare här också. 8 grader, fast det duggregnar också.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Hoj: VRF800X Crossrunner

Inlägg av Stensi »

Hmm jag är också sugen på att åka hela vintern, men i Bohuslän saltar dom nått så j......!! :frust: :frust: och är inte så sugen att utsätta Transalpen för det.. Får nog kika på annat, nån 250 lr så.. :roll: som man kan ha som vinterhoj..

Några förslag? Blir tidigast nästa vinter dock, eftersom finansministern har sagt nej till mera pengar til mc just nu.. :oops:
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Hoj: XL750 Transalp

Inlägg av Vagabond »

Först och främst en välvaxad hoj.
Sedan regelbunden avspolning med vatten, emellanåt med en lättare avfettning, så att saltet inte får fäste har funkat på både bil och mc i många år för mig.
Sen är det ju en fördel om man har egen trycktvätt hemma på uppfarten och ett frostfritt garage att ställa in hojen i efteråt så att den får torka, då tar det inte många minuter.
Annars finns det ju GDS-tvätten där en avspolning kostar en Selma.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Kontakt:

Inlägg av Freddy »

For min del er nå 2013 sesongen definitivt over. Crosstoureren skal på søndag låses inn i mitt eget mc verksted. Der skal den få stå i +10 grader frem til 2014 sesongen starter. Jeg håper at det blir sånn midt i mars. Crosstoureren egner seg lite til vinterkjøring, så nå blir det VW Touran, med nye vinterdekk som gjelder fremover.

Jeg personlig går ned i en dyp vinterdepresjon, og jeg håper at lyset kommer tilbake en gang ut på nyåret.

:frust: :frust: :frust:
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Här verkar både hösten o definitivt vintern tagit "time-out". Just nu 11,5 grader och sol. Jag kör då tills antingen det blir för kallt eller snön lägger sig. Köra dubbat kommer jag inte att ge mig in på. För kallt under vintern för att det ska kännas försvarbart de få dagar som skulle vara körbart.
Nej, nu ska jag serva hojen inför söndagens "Kylslag" i värmen. :)
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Hoj: Africa Twin Hardcore -16

Inlägg av Laffe »

Idag var det tyvärr dags att ställa in för vintern. :ffs :ffs :ffs :cry: :cry: Mycket jobb veckan som kommer samt en resa till rätt landsände :naughty: (Norrland) ger tyvärr ingen tid för hojen. Bild

Lasse from my iPhone
Senast redigerad av Laffe den mån 14 okt 2013, 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Stackars liten, är hon frusen av sig? Tur hon har dig som kan sticka då *thumb_up* :mrgreen: :naughty: *drinking_cheers*
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Hoj: Africa Twin Hardcore -16

Inlägg av Laffe »

Japp! :-D :-D
Dessutom är vi frusna båda två.... :roll: :roll:

Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Nu är den definitivt här. Långkalsong-säsong.
Se upp med isfläckar, snödrivor, lösspringande djur, (älg o ren o dylikt) lövdrivor, missanpassade bilister samt en hel del annat fult och styggt på vägarna, alla ni som fortsätter åka tvåhjuling. *thumb_up*
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

För att inte tala om blöta löv, blöt lera och sur dynga. Kan vara halt som :evil: Såg från bilen idag att just löven börjar invadera på sina håll :shock:
Hoppas på att ta ett par rundor nästa vecka :rock-on
Bild
christer
125cc
125cc
Hoj: Varadero XL1000-02

Inlägg av christer »

Hej
Tänkte fråga om det är säkert o köra när tempen kryper ner runt 0
Vill fortsätta pendla till jobbet :lol:
Hur är det med fästet mellan däck o asfalt ,torr o våt vägbana ?
Vill inte ställa in hojen än :lol:
Har inga bra handskar men det ska bli ändring på i morn :D
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Hoj: Hojlös

Inlägg av Jimmy.s »

svårt att säga angående fästet, däcken vill ju gärna ha en ganska hög temperatur då blir greppnivån hög, när det ligger runt 0:an så är det mycket sämre än en varm sommardag, kör man dock försiktigt så borde det inte vara några bekymmer, är det dock frost eller is på vägen så kan du nog kallt räkna med att hjulen försvinner under dig i en sväng även i lägre hastigheter.

Själv så ställde jag min hoj för säsongen idag då tempen kommer gå ner ordentligt.. Just nu visar min icke hundraprocentiga ute termometer -3grader, blääääää
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Säkert är det väl aldrig att köra hoj... :shock: Men din fråga går ju inte att svara rakt av på. Som jag ser det, handlar det väl en del om erfarenhet (inte för att jag har den på två hjul, så jag avhåller mig). Men, jag har ju kört bil en hel del genom åren, och vad som kanske främst får mig att avstå hoj runt nollan är väl (utöver att det är kallt då :lol: )dels hur mycket gummi man har i backen, och dels att man i bil bara far i horisontalled med plåt omkring sig, med hojen kan man ju om det vill sig fara i backen också med bara kläderna som skal, och jag anar att det kan göra rätt ont det också :shock:

Så, jag tror det bara är ens egna erfarenheter som kan tala om hur "farligt" det är. I bil har man ju testat sig fram och har väl någorlunda koll nu i mogen ålder, tror det är ungefär detsamma på två hjul. Och, ett gott omdöme borde rimligen värka mindre utifall att.

Hoja lugnt *thumb_up*
Bild
christer
125cc
125cc
Hoj: Varadero XL1000-02

Inlägg av christer »

Ja det får bli bilen till jobbet på morgonen,och en eftermmidags tur på hojen när vädret är ok *pilot
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Man kan väl säga så här Christer. Är det torr vägbana utan allt det vi skrivit här ovan av löv, snö, is, etc, och du inte lutar 45 grader i rondeller/kurvor så är det inga bekymmer med "normal" körning. Var bara extra uppmärksam på det förstnämnda.
Du kan komma åkandes i 60 genom en svag kurva och där har bonden kört ut dynga på en åker, med dyng-lerblandad gegga på vägbanan som följd. Krasch så ligger du där. Ta't bara lugnt så är det ingen fara.
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

@Christer, det tror jag är ett klokt beslut. Då hinner du känna dig för i lugn och ro, och vartefter du bygger upp erfarenhet, kan du ju utsträcka turerna och temperaturerna. Och, som fibern säger, ta det med ro, många faktorer kan spöka men är hanterbara i rätt fart. Och du, blicken långt fram på vägbanan, det är de vanliga varningstecknen som som talar om när du ska slå av på gasen. Fuktig vägbana i skugga/på bro, andra mörkare partier (det gör inte ont om du råkar sakta in för ett parti med nyare asfalt :lol: ), löv m.m. Allt det där man lär sig mindre smärtsamt med plåt omkring sig och stödhjulen på plats :D
Testa att köra om du inte besväras av kylan, men var rädd om dig :hug:
*drinking_cheers*
Bild
botte
125cc
125cc
Hoj: TA 600 -94

Inlägg av botte »

@christer
Testa gärna att köra trotts tiden på säsongen!
När jag körde hoj i ett tidigare (hoj) liv så var jag ut någon gång då också då även under vintern.
Nu undviker jag körning på vintern mest för att det är för kallt och otrevligt.
En bra investering är en temp.mätare som sitter nere på gaffelbenet och visar tendens på temperatur, om den börjar visa enstaka grader varmt så kan det vara halt på skuggiga delar av vägen och då får man se upp om inte underlaget är helt torrt!

Slutsats: Kör vidare men ta det lugnt!
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Re: Idag..

Inlägg av hogge »

Nåja imorgon
Det är tid för 1800mil service imorgon. Är bara luftfilter och lite översyn. Skall passa på och byta olja o filter innan vinteravställning. Liten runda till sen åker skynket på och batteriet ur och laddaren på. Sen låååånnnnnggggg väntan på våren och nya äventyr på varann. :(
Hogge :silver:
Skriv svar