Hej alla igen! Då jag ska köpa ny cdi-box till min -89:a har jag en liten fundering:
Finns det nån box som förbättrar prestationen på hojen, eller är det orginal som gäller? Vore tacksam om nån kunnig vet var man får tag på en isf!
/Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig åkt TA...
Det finns inga tändstrypningar i cdi'n (möjligen övervarvningsskydd), och bränslet styrs av förgasarna. Alltså går det inte att trimma på det viset.
Men köp en -08 med insprutning så kanske det går!
Kolla http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html hur man ibland kan laga en trasig cdi, och hur man bör montera dem så de inte går sönder igen. Det finns visst också en hållare att köpa till, tror jag. Undrar om det inte var nån här på forumet som skaffat en sån.
Som ovan skrev så är det helt gonatt tanke - konstruktörerna har gjort det bästa dom kan och ofta har dom lyckats.
Speciellt på förgasarmoppar - på insprutningshojar har dom pga miljökrav fått göra styrprogrammet (mappen) lite sämre effektmässigt för att klara emissionskrav.
Där kan man vinna några procent mer effekt med powercommander men framförallt jämnare gång utan dippar.
Med andra luftfilter och ljuddämpare kan man på en insprutare plocka ur effektvinster på 10-20%.
Din 89 kan bli ganska krutig om du köper annat rykrör och lämnar in till bänkning för ombestyckning.
Hade en -87 som hade vridmoment som en Africa twin 750...skillnaden mot polarens 97 var gigantisk - den kändes som en liten 400cc transalp i jmf..
Inte effektmässigt men vridet var sjukt - toppfarten var ganska lika