Munstycken/bestyckning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Munstycken/bestyckning
Jaha, nu har jag skaffat både ett K&N luftfilter och ett GPR slipo-on.
Nu var det det här med bestyckning av förgasare.
Den smäller ju en del i avgassystemet, vilket tyder på mager blandning.
Dessutom kollade jag ett stift och det var ganska vitt.
När det gäller ljudet tycks det mig som om det var högre när jag monterade det i början än var det är nu( vanesak?)
När det gäller effekt fick jag för mig att den steg ordentligt i början efter att bara monterat slip-on för att sedan minska lite efterhand.
När jag bytte till K&N filter såg luftfiltret ordentligt smutsigt ut och det har ju endast varit på ca 100-120 mil men detta är antagligen pga ökad mängd luft/aavgas ut kräver mer luft in?.
Med K&N filtret på känndes det dock inte som att jag fick så mycket mer effekt, kan detta bero på blandningen?.
I vilket fall, var sitter de här munstyckena i förgasaren och kan jag byta själv?
Finns det nån sprängskiss?
Tacksam för hjälp av Er pålitliga Transalpfantaster.
Lars
Nu var det det här med bestyckning av förgasare.
Den smäller ju en del i avgassystemet, vilket tyder på mager blandning.
Dessutom kollade jag ett stift och det var ganska vitt.
När det gäller ljudet tycks det mig som om det var högre när jag monterade det i början än var det är nu( vanesak?)
När det gäller effekt fick jag för mig att den steg ordentligt i början efter att bara monterat slip-on för att sedan minska lite efterhand.
När jag bytte till K&N filter såg luftfiltret ordentligt smutsigt ut och det har ju endast varit på ca 100-120 mil men detta är antagligen pga ökad mängd luft/aavgas ut kräver mer luft in?.
Med K&N filtret på känndes det dock inte som att jag fick så mycket mer effekt, kan detta bero på blandningen?.
I vilket fall, var sitter de här munstyckena i förgasaren och kan jag byta själv?
Finns det nån sprängskiss?
Tacksam för hjälp av Er pålitliga Transalpfantaster.
Lars
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Här finns sprängskisser: LÄNK (sidan 19).
Du kan kolla här vad de olika delarna heter här: LÄNK
I Haynesmanualen står hur man byter, www.transalp.us (klicka på Manual del Taller XL650V y XR750L, gäller för även XL600V)
Lycka till!
Du kan kolla här vad de olika delarna heter här: LÄNK
I Haynesmanualen står hur man byter, www.transalp.us (klicka på Manual del Taller XL650V y XR750L, gäller för även XL600V)
Lycka till!
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Hmm
Jaha, det är ju åtminstone på utsidan man byter, dvs jag behöver inte dela förgasarna.
Om jag förstår rätt finns det ett 128 munstycke i den främre och 130 i den bakre samt 38 lågfart i båda.
Men vad skall man sätta i istället?
Någon skrev på nån annan länk 140, men skall det vara i båda?
Och lågfart vad finns det att välja på där?
Hur farligt är det att köra som det är nu?
Någon som har en uppfattning?
Lars
Om jag förstår rätt finns det ett 128 munstycke i den främre och 130 i den bakre samt 38 lågfart i båda.
Men vad skall man sätta i istället?
Någon skrev på nån annan länk 140, men skall det vara i båda?
Och lågfart vad finns det att välja på där?
Hur farligt är det att köra som det är nu?
Någon som har en uppfattning?
Lars
Ähumm
Nepp var ju inte alls på utsidan.
Under förgasarna efter man skruvat av flottörhuset(?)
Såg en liten artikel i SMC:s tidning om att rengöra munstycken och förstod.
Jag måste allså ta loss tank mm och förgasarna från topparna så jag kommer åt.
Rätts mig gärna om jag har fel.
Lars
Under förgasarna efter man skruvat av flottörhuset(?)
Såg en liten artikel i SMC:s tidning om att rengöra munstycken och förstod.
Jag måste allså ta loss tank mm och förgasarna från topparna så jag kommer åt.
Rätts mig gärna om jag har fel.
Lars
Kan de va nåt?
Fick ett tips att pröva höja nålen i trotteln på förgasaren,
känns ju väldigt "moped" men det kanske går.
Har pratat med några olika om munstycken, den ene säger;
"du måste bänka", nästa ; "det är ju en transalp ingen supersport så det räcker nog att få i större munstycken och därmed mer bensin"
sista förslaget var det om höjning av nålen.
Vad gör man??
Många verkar läsa men inte många tips !
Är det värmen??
Ta ett bad Lars
känns ju väldigt "moped" men det kanske går.
Har pratat med några olika om munstycken, den ene säger;
"du måste bänka", nästa ; "det är ju en transalp ingen supersport så det räcker nog att få i större munstycken och därmed mer bensin"
sista förslaget var det om höjning av nålen.
Vad gör man??
Många verkar läsa men inte många tips !
Är det värmen??
Ta ett bad Lars
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Kan de va nåt?
Höja/sänka trottelnålen är en normal åtgärd, som påverkar blandningsförhållandet på mellangas. Lågvarvsmunstycket påverkar lite gas och huvudmunstycket mycket gas. Grovt sett. De överlappar varandras områden en hel del. Och det är vacuumförgasare (CV-förg.) på TA, bra att veta.
Läs mer om grundläggande teori och tuning på http://www.dansmc.com/carbs2.htm
Så här står det på Deti's: http://www.ta-deti.de/ta/tuneup.html Den killen byter tydligen från 115 till 130, så 140 funkar nog för dig. I båda förgasarna.
Har man ingen testbänk så får man läsa tändstift. http://www.dansmc.com/sparkplugs1.htm
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Kör 1-2 km med jämn gas, dra in kopplingen och stäng av motorn i farten. Kolla ett stift i varje cylinder.
Gör detta med olika gaspådrag, så ser du vilka justeringar du behöver göra.
Dra åt tändstiften försiktigt i varm motor.
Tänk på att ett tändstift kan bli vitt av två orsaker: För mager blandning och/eller för varmt stift.
Jag köpte två kallare stift för att jämföra med vid fullgaskollen, ett till varje cyl. Ett snäpp kallare än original rekommenderas av Honda vid hård körning med TA650. Kolla instr.boken.
Det finns mycket matnyttigt på Deti's http://www.ta-deti.de/ta/
och Dan's http://www.dansmc.com/mc_repaircourse.htm
Olja in K&N-filtret ofta. Ju dammigare förhållanden desto oftare. Inte nödvändigt att tvätta varje gång.
Läs mer om grundläggande teori och tuning på http://www.dansmc.com/carbs2.htm
Så här står det på Deti's: http://www.ta-deti.de/ta/tuneup.html Den killen byter tydligen från 115 till 130, så 140 funkar nog för dig. I båda förgasarna.
Har man ingen testbänk så får man läsa tändstift. http://www.dansmc.com/sparkplugs1.htm
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Kör 1-2 km med jämn gas, dra in kopplingen och stäng av motorn i farten. Kolla ett stift i varje cylinder.
Gör detta med olika gaspådrag, så ser du vilka justeringar du behöver göra.
Dra åt tändstiften försiktigt i varm motor.
Tänk på att ett tändstift kan bli vitt av två orsaker: För mager blandning och/eller för varmt stift.
Jag köpte två kallare stift för att jämföra med vid fullgaskollen, ett till varje cyl. Ett snäpp kallare än original rekommenderas av Honda vid hård körning med TA650. Kolla instr.boken.
Det finns mycket matnyttigt på Deti's http://www.ta-deti.de/ta/
och Dan's http://www.dansmc.com/mc_repaircourse.htm
Det kan visst också bero på en dålig "12 16048MK7771 E-18-1 - VALVE SET, AIR CUT" på AeroSols LÄNKbadlars skrev:Den smäller ju en del i avgassystemet, vilket tyder på mager blandning.
VET du att det är bytt för 100-120 mil sen? Skillnaden i luftmängd mellan olika avgasrör är för liten för att det ska märkas på hur fort filtret blir smutsigt.badlars skrev:När jag bytte till K&N filter såg luftfiltret ordentligt smutsigt ut och det har ju endast varit på ca 100-120 mil men detta är antagligen pga ökad mängd luft/aavgas ut kräver mer luft in?
Olja in K&N-filtret ofta. Ju dammigare förhållanden desto oftare. Inte nödvändigt att tvätta varje gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
närmare lösningen.....
När det gäller luftfiltret, bytte jag det själv i höstas så det stämmer.
Tog loss förgasarna i går och kollade trottelnålen men kunde inte förstå att den skulle gå att höja så jag avvaktar till måndag och beställer nya munstycken, 140 hög och 42 låg( nån hade bytt till detta på en africa twin med samma förgasare som transalp?!)
Om ingen har nåt bättre förslag....
Lars
Tog loss förgasarna i går och kollade trottelnålen men kunde inte förstå att den skulle gå att höja så jag avvaktar till måndag och beställer nya munstycken, 140 hög och 42 låg( nån hade bytt till detta på en africa twin med samma förgasare som transalp?!)
Om ingen har nåt bättre förslag....
Lars
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: närmare lösningen.....
Ok, då har både 600 och 650 "fasta" nålar. Men jag skulle tro att det går att trä på brickor och höja dem lite på så vis.badlars skrev:kollade trottelnålen men kunde inte förstå att den skulle gå att höja så jag avvaktar till måndag och beställer nya munstycken, 140 hög och 42 låg
Jämför gärna stiften före och efter. Gör märken på gashandtaget så du vet hur mycket du gasar.
När jag köpte mina 140-munstycken kostade de bara 20 kr/st tror jag (inte original). Jag skulle ha köpt 150 också... även de kallare stiften (ngk dpr9ea9) blir lite för vita på fullgas. Har inte testat på delgas än.
Om jag skulle ta och göra det nu?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: närmare lösningen.....
Jaha, nu har jag gjort det.Tramsvalp skrev:Om jag skulle ta och göra det nu?
K&N-filter, borttagen snorkel, 140-huvudmunstycken, original avgasrör, 16-kugg framdrev. Maskeringstejp på gashandtaget, med streck på 0, 1/4, 1/2, 3/4 och full gas.
1/4 gas = 90 km/h, 1/2 = 130 kmh, 3/4 = 150 kmh, fullt = drygt 160 kmh mätarfart.
Lika kritvita mittelektroder i alla farter med värmetal 8. Knappt märkbart gråare med 9-stift. Närmast som nr 24 på http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Tänkte prova med 150-munstycken mm. Även sätta tillbaka originalfiltret för att jämföra.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
inte det lättaste!!
Jaha nu har jag väntat i två veckor, men det verkar som om inte det finns några Honda original lågfartsmunstycken alls, har best. 42 men de har inte ens skickat de än på två veckor !!!!!??!!
Finns väl ingen här som har span på två lågfarts munstycken 40, eller 42 till en kehin förgasare till en transalp -92 ???
Isåfall kanske jag är väldigt intresserad........
Lars
Finns väl ingen här som har span på två lågfarts munstycken 40, eller 42 till en kehin förgasare till en transalp -92 ???
Isåfall kanske jag är väldigt intresserad........
Lars
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: inte det lättaste!!
Måste det vara original? Jag köpte mina 40 häromdan hos närmaste hojhandlare. De flesta har nog ett litet sortiment och kan beställa. Skulle inte förvåna mig om det är samma som ska vara i dina. Tycks finnas två längder, jag köpte båda och lämnade tillbaka de som inte passade.badlars skrev:Finns väl ingen här som har span på två lågfarts munstycken 40, eller 42 till en kehin förgasare till en transalp -92 ???
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Kan de va nåt?
Det är iaf vad jag alltid har fått höra.Jag skrev:Har man ingen testbänk så får man läsa tändstift. http://www.dansmc.com/sparkplugs1.htm
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Tänk på att ett tändstift kan bli vitt av två orsaker: För mager blandning och/eller för varmt stift.
Men nu har jag testat med 150-munstycken och kalla stift, och fått lika vita stift som förut i alla farter. Hojen blev pigg men fick 0,72 i soppaförbrukning...
Så nu har jag slutat "läsa stift".
Gårdagens uppsättning var K&N, 140, 40, nålar i standardläge, original avgas. Draget var bättre med 3/4 gas än fullt.
Dagens uppsättning är K&N, 140, 40, nålar i standardläge, katalysatorn utbytt mot rörstump, original ljuddämpare. Draget ungefär samma på 3/4 gas och fullt. Möjligen något starkare. Klar förbättring iaf.
Har också testat med 132-munstycken och 1mm höjda nålar. Sämre än nu. Jag börjar bli bra på att plocka bort och sätta tillbaks förgasarna
Glöm inte att kolla flottörnivån.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
original eller inte
Jag har bara testat att fråga auktoriserade Honda verkstäder och den sista Honda mc center i Göteborg kunde inte ens hitta originalmunstycken i Hondas egna listor(?!) så nog tar jag vad som bjuds bara det passar.
Jag kan ju gärna köpa lite längre bort, frakten för några munstycken skall väl gå att lösa, bara jag vet att de finns..
Tips på handlare/verkstäder som har dom mottages tacksamt.
Lars
Jag kan ju gärna köpa lite längre bort, frakten för några munstycken skall väl gå att lösa, bara jag vet att de finns..
Tips på handlare/verkstäder som har dom mottages tacksamt.
Lars
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: original eller inte
http://www.motorbolaget.se/ ska ha till TA650. De borde kunna se på Hondas art.nr om det sitter samma munstycken i 600.badlars skrev:Tips på handlare/verkstäder som har dom mottages tacksamt.
Som sagt fanns det två längder, och till 650 skulle det vara de långa.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Nu är dom på plats !!
Så nu är förgasarna omstyckade.
Det blev 140 högfart och 40 lågfart.
Känns jättebra och inget knallande vid avslag.
Nu får jag köra lite och kolla stiften.
Nivå i flottörhus(?!) har jag inte en aning om , är det nåt jag behöver kolla?
Glad Midsommar !!!!!
Lars
Det blev 140 högfart och 40 lågfart.
Känns jättebra och inget knallande vid avslag.
Nu får jag köra lite och kolla stiften.
Nivå i flottörhus(?!) har jag inte en aning om , är det nåt jag behöver kolla?
Glad Midsommar !!!!!
Lars
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
Tramsvalp: sluta inte läsa av stift, det är en klockren indikator om hur blandningen är. Vita stift = hög värme pga mager blandning (ev fel stift också)
Det går liksom inte att ändra på fysikens lagar och tycka att vita stift säkert är helt OK
Jag tippar på att den blir för mager på slutet när trotteln är helt uppe. Byt till större munstycken.
När du höjer nålen påverkas inte fullgasblandningen.
Det går liksom inte att ändra på fysikens lagar och tycka att vita stift säkert är helt OK
Jag tippar på att den blir för mager på slutet när trotteln är helt uppe. Byt till större munstycken.
När du höjer nålen påverkas inte fullgasblandningen.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Jag tänkte beställa ett Mivv-rör från Touringbutiken. Vet nån om deras munstycken passar till TA650?
Gå in på www.touringbutiken.se art.nr. 64-7140
Tramsvalp, har du nån bra beskrivning på hur jag enklast byter munstycket i förgasaren? I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Gå in på www.touringbutiken.se art.nr. 64-7140
Tramsvalp, har du nån bra beskrivning på hur jag enklast byter munstycket i förgasaren? I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag har också undrat över det... Jag bytte flottörhusskruvarna till insex för att komma åt att skruva, men det är så trångt och bökigt att jag tvivlar på att det blir nån tidsvinst även om det kanske går. Och åtminstone på 650 måste tanken bort.AeroSol skrev:I handboken står att man kan byta munstycke utan att ta loss förgasaren, men jag kan inte riktigt se hur det ska gå till.
Jag har haft bort förgasarna några gånger nu och tycker inte längre att det är så besvärligt. Har kommit på lite knep som underlättar. Kan återkomma med en beskrivning.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Hej Tramsvalp. Det vore guld värt om du berättade om dina knep hur man får loss förgasarna för att byta munstycken! Jag har klarat att ta loss tanken (utan att montera av frontkåpan) + luftburken. Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
AeroSol skrev:Min teori är att det kanske går att lossa förgasarnas fästklämma och vrida dem för att komma åt flottörhuset. Eller måste de monteras av helt och hållet?
Tacksam för svar.
Jag har inte provat den metoden, det kanske går. Men har du kommit så långt är resten inte så besvärligt.
Har tänkt skriva en steg-för-steg-beskrivning nästa gång jag tar isär, men i korthet ur minnet:
Om du ska ta bort dem helt får du (efter att ha tagit bort tank och luftburk):
- ta bort hela gasvajerfästet (2 skruvar) och lossa vajrarna från spjälltrissan.
- ta bort chokevajrarna på båda sidor med hjälp av en 10mm U-nyckel och fingertopparna. På högersidan underlättar det framför allt återmonteringen om du tar bort plåten som håller spjällsensorn (3 skruvar, en av dem delvis bakom plåten, jag fick lossa den skruven med polygrip första gången men det var det värt). Ta inte bort sensorn från plåten, den är injusterad från fabrik.
- Och så lite slangar på ovansidan (inga kylarslangar). Sen lirka ut paketet uppåt.
Jag brukar sätta silvertejp över alla öppna hål. Tas bort före hopsättning
Vet inte när jag tar isär nästa gång förresten, hojen går rätt bra nu tycker jag. 0,5 L/mil, KN-filter, 140 huvudmunstycken, 40 lågvarvs, nålar original, förljuddämparen utbytt mot avgaskrök från Mekonomen.
Flottörnivå 7mm (det var 9mm på båda när jag mätte, men ska vara 7 enl Hondas manual) vilket ger lite mer soppa och bättre gassvar. Kan vara värt att plocka bort förgasarna helt för att kunna mäta det.
Tycker hojen har lite bättre drag på låg- och mellanvarv och jämnare tomgång.
Chokevajrarna var dumt dragna original, jag drog om dem så de räckte till mina styrhöjare. Minns inte hur, en av de saker jag tänkte ta upp i beskrivningen. Misstänker att choken pga detta inte höll riktigt tätt förut så hojen drog lite för mycket soppa.
Var noga med att få på alla slangar vid hopsättningen, de sitter ju på den rena sidan om luftfiltret...
Och var noga med att få chokelocken i rätt gänga, de är ju av plast och det är trångt.
Se till att spjällsensorns arm hamnar i spjällaxelns klyka.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp