Bara en cylinder när den är kall!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Bara en cylinder när den är kall!

Inlägg av backberg »

Köpte en -89:a förra året som gått ca 7500 mil. Innan den blivit ordentligt varm så går den bara på bakre cylindern, nån som vet vad som kan göras? Har provat diverse medel i soppan men det verkar inte funka... :cry:
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Har du bytt stift

Inlägg av botte »

Det är inte det lättaste att byta stift därför slarvas det bytet vid byte av stift.
Om du har kvar orginalverktyget för att byta så går det ganska bra om du inte har kvar det så skaffa ett nytt för att kunna byta.
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Inlägg av backberg »

Har bytt båda stiften, olja och filter (Skulle kanske sagt det) men den går iaf bara på en till en början... Sen rycker den till när tempen gått upp och går som en klocka, men ibland hackar den några ggr precis som att det är på gränsen att den tillräckligt varm... :?
Användarens profilbild
VDAN
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 20:21
Answers: 0
Ort: Varadero -99 / Strömstad

Inlägg av VDAN »

Hej

Kan vara CDI-boxarna, skifta plats på dom för att se om felet följer med.
Har själv haft liknande problem med min -92:a, fick byta båda boxarna.

VDAN
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

backberg skrev:Har bytt båda stiften
Men det är väl 4 stift?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Backberg!

Det där problemet med att motorn bara går på en cylinder innan den är varm känner jag igen från min gamla 87:a. Problemet fixades med förgasar/insprutningsrengörare i bensinen men återkom när jag tankade. Hur problemet slutligen löstes vet jag inte då jag sålde cykeln men jag utgick ifrån att det var smålk i en förgasare.

Nu hade du tydligen redan provat receptet och det inte hjälpt men jag berätttar om mina erfarenheter iallafall. Hoppas att du hittar felet.

Mvh
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Inlägg av backberg »

Nu vet jag felet! Vevhuset fylls med vätska, både olja och bensin... :cry: När jag tömmer ur den via avtappningen under går den som en klocka efteråt, men fylls på igen efter ett tag och problemen börjar om... Skall prova att synka förgasarn utifall att det är dålig förbränning, så jag lär återkomma i ämnet! Är det nån annan som haft liknande problem och lyckats fixa det, så är jag tacksam för upplysningar...
Har för övrigt bara hittat 2 stift på min hoj, det är ju en 89:as 600, men ska den ha 4 stift så börjar jag misstänka stora problem... ;)
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det där låter mysko både det ena och det andra. Kan två tändstifts hål vara pluggade?

Blir intressant att höra vad du kommer fram till så småningom.

Mvh
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Inlägg av backberg »

Jag hittade 2 stift till... :oops:
Bytte dom oxå, men tror tyvärr inte att det hjälpte för den startade bara på den ena cylindern ändå... Ska nu prova att skifta plats på cdi-boxarna för att se om det blir nån skillnad, tydligen kan man se om det är fel på den ena om varvräknaren inte funkar då man bytt plats... Rätta mig gärna om det är uppåt väggarna igen! :D
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

backberg skrev:Nu vet jag felet! Vevhuset fylls med vätska, både olja och bensin... :cry:
Inte vevhuset, utan vevhusventilationen/luftfilterburken. I vevhuset finns det (förhoppningsvis) alltid olja. Men du menade förstås rätt.

Vet du när ventilspelet kollades senast? Alltså VET.
Jag spekulerar lite här: Om det kommer bensin i luftburken så borde den komma baklänges ur (den främre) förgasaren, tycker jag... och om ventilspelet är <noll så blåser kompression och bensin ut i luftburken... motorn går dåligt tills den är varm och spelet blir lite större... kanske.
Men det förklarar inte varför motorn går bra efter avtappning...

Synkroniseringen tror jag inte är felet. Och ska du justera ventilerna, så synka efteråt, eftersom det kan påverka synken.

Hur ser de gamla tändstiften ut? Är det samma färg på stiften från främre och bakre cylindern?

Luktar det bensin i oljepåfyllningen?
backberg skrev:Jag hittade 2 stift till... :oops:
Bravo! :)
En kille på transalp mailing list frågade hur man smörjer handbromsvajern, och fick div tips om att man även bör justera insprutningen, säkerhetsbältena, strålkastaroljan, kopplingspedalen, stämma tutan osv. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Är det vevhuset (själva motorn) som fylls med olja? Det är 99,99% säkert orsakat av brustna/dåliga kolvringar.
När kolven blir varm expanderar både den och ringarna mer än cylindern och det blir tätt = motorn tänder även på den cyllen.
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Inlägg av backberg »

Ok, är det svårt att kolla/byta ringarna? Känns som om det skulle kunna vara nåt sånt, men ska prova skifta boxarna först för att se...
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Ja de kollar man genom att ta ett kompressionsprov. Köp en kompressionstestare, helst den modellen som man gängar fast i tändstiftshålet.
Man ska helst hålla upp de vakuumstyrda flottörerna i förgasarna för att få 100% resultat.
Gör testet på båda cylindrar för att kunna jämföra.

1. montera komptestaren i ett tändstiftshål, ta av tändkablarna från alla stift.
2. håll gasen i botten (full gas)
3. Kör på startmotorn 5-10 sek
4. Skriv upp värdet från mätaren
5. Häll i lite olja genom tändstiftshålet och prova igen

Om värdet ökar efter att du fyllt på olja så är kolvringarna dåliga, oljan tätar gapet.
Om värdet är detsamma efter oljan så är felet högre upp, tex topplockpackning eller otäta ventiler (inte troligt i ditt fall).

Kolvringsbyte är ett stort jobb om man inte fuskar. Man kan byta bara ringarna och kanske hona cylindern = billigt men inte så bra, fungerar ett tag iaf.
Helst ska man borra cyllen, byta kolv + ringar. Och då kan man lika gärna renovera toppen också, och byta lager i motorn osv osv :lol:
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Det blir bra att hona och byta kolvringar.

http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=478&view=next

Lycka till.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Ja det funkar, men en cylinder som gått några tusen mil är inte rund utan oval. Honing gör den inte rund igen = inte perfekt resultat. Finns det en vändkant i cylindern så måste den borras.
Men det funkar att göra så, håller säkert ett bra tag, kanske lika länge som resten av hojen.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Rätt. Man mäter cylindern först, sen vet man hur man skall göra. I mitt fall räckte det att hona då den var inom toleranserna. En verkstad kan mäta upp åt en om man inte har grejerna och kunskapen, mot lite betalning.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Inlägg av backberg »

Johoni! :lol:
Tack för alla vänliga råd, men har testat att byta cdi-boxar med varandra nu, och det som hände var att varvräknaren slutade att funka... Alltså, cdi-boxen är kass... Runt 6000:- kostar en ny enligt uppgift, inte nästan gratis...
MEN!!!: har hittat en sida i USA som säljer såna för US79$, dvs ca 500 spänn... Återkommer till vad dom heter, men tro det var www.hondaparts.com Min fråga nu är om någon har köpt nåt därifrån och kan bekräfta deras seriositet? Har tidigare köpt grejer till skotern på en liknande sida till ett kanonpris, men sen kom tullen och ville ha en massa pengar... :roll: Hoppas verkligen att det är det som är felet nu, med skotern visade det sig vara ett relä för 15 spänn på biltema, :shock: Men huvudsaken är ju att det funkar... :wink:
Senast redigerad av backberg den lör 24 maj 2008, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Men om du får in bensin i motoroljan så är det ett annat fel och måste åtgärdas innan du kör mer, bensin smörjer inte lagren speciellt bra :shock:
Eller missuppfattade jag den saken, och att det var som Tramsvalp skrev, bensin/olja i luftburken?

Det finns en kille i Jäderfors som skrotade en TransAlp, han kan ha kvar CDI boxarna om du har tur, motorn hade han iaf när jag var dit. Kommer inte ihåg tel numret nu men han har en jäkla massa hojar/hojdelar, tror han heter Prins i efternamn.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

backberg skrev:har testat att byta cdi-boxar med varandra nu, och det som hände var att varvräknaren slutade att funka...
Det låter onekligen som cdi-fel, vad jag kan förstå av http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html
Men det gör väl inte att det kommer bensin/olja i vevhus / luftburk... :?

Undrar om du missade mitt förra inlägg?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Cyberhonda skrev: Det finns en kille i Jäderfors som skrotade en TransAlp, han kan ha kvar CDI boxarna om du har tur, motorn hade han iaf när jag var dit. Kommer inte ihåg tel numret nu men han har en jäkla massa hojar/hojdelar, tror han heter Prins i efternamn.
Prins var ett ovanligt efternamn... Det finns bara en familj i hela Sandviken som heter så, alltså måste det vara denna: Länk
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar