Kör ni TAn på grus?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Appropå Topline om skyltar. Jag svängde in på en grusväg på södertörn igår och kom ca 200m då det dök upp skyltar "privat mark" och "varning - skyddshundar". Jag vände.... :wink:
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Grovaarmar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 08:07
Answers: 0
Ort: TA-99/Kristinehamn

Inlägg av Grovaarmar »

Eftersom jag precis har köpt min TA så har jag bara kört en kort sväng på grus. Men nu ska det bli ändring på det. Jag har tagit ledigt från jobbet imorgon och planerar att köra runt på diverse outforskade grusvägar hela dagen. När man bor i Värmland så kan jag lova att det finns en hel del grusvägar i alla möjliga väderstreck
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

:cry: Här runt stockholm får man leta. Ska ta en sväng inåt södermanland framåt.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Topline
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 apr 2007, 04:07
Answers: 0
Ort: Trosa

Inlägg av Topline »

"Här runt stockholm får man leta. Ska ta en sväng inåt södermanland framåt."

Det finns en hel del kul. Om ni åker till Södertälje så är hela gamla Ing1's område öpppet. Dock har dom 50 överallt och någon sa att Polisen är där och kollar ibland.

Här är några kul killar som har kartlagt vägar,
http://www.jymden.nu/offroad/
ibland är det dock förbjuden infart och lite som du skrev, man törs inte.
Tydligen händer det att bönderna ringer varandra också, å' då kan allt möjligt dyka upp ;-)

Nä, vi är ju inte ute efter att jäklas, bara njuta på gruset.

Ha en skön sommar allihop om vi inte hörs!
TA XL600V -98
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Tack för tipsen, ing1 ska jag prova, jag gjorde lumpen där -81, jag borde känna igen en del av vägarna. :?:
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Grovaarmar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 08:07
Answers: 0
Ort: TA-99/Kristinehamn

Inlägg av Grovaarmar »

Det har inte blivit speciellt mycket grus i sommar. När jag väl testat så har det gått fort rakt fram och sakta i kurvorna. Vet inte vad som hände i lördags när jag tog mig en tur. Antagligen var det mitt halvgriniga tillstånd som fick hornen att växa. Jag kastade mig in på en mindre grusväg och körde som en idiot. Adrenalinet pumpade och svetten rann. När vägen tog slut några kilometer upp i skogen så började jag fundera vad jag håller på med, ingen mobil och helt ensam. Det var nog ren tur att det hela inte slutade med en krasch. Men faktum är att det gick mycket bättre än jag kunnat drömma om. När väl bakhjulet spinner genom kurvorna så känns inte TA:n speciellt klumpig. Det beror ju i och för sig på vad man jämför med.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Kör ni TAn på grus?

Inlägg av GeCe † »

Citat.
"Cyberhonda"]Använder ni era hojar på grusväg eller är det som med stadsjeeparna att man har en sån maskin men kör bara på asfalt? :? "

Kör mycket på grus och småvägar. Köpte den första Transalpen av den anledningen och den goa sittställningen för min dåliga rygg.
Hur många mil det blivit på asfalt resp. grus vet jag inte men idag är det absolut grusvägar som har den mesta körtiden. Men så bor jag ju nästan mitt i skogen också.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Ni kan kolla på Vägverkets Nationella Databas NVDB. Där finns alla vägar i hela Sverige. Man kan också leta upp grusvägar t ex. Alla enskilda vägar med stadsbidrag ska enl. lag vara öppen för allmän trafik.

http://www20.vv.se/NVDB_Webb/login.aspx

användare: nvdb
lösen: FDI_2004

Systemet är ganska segt, särskilt under dagtid...
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

jo, segt var rätta ordet.. jag blev hur peppad som helst!! efter 7 minuters zoomande så trycker jag på knappen för att flytta kartbild.. då blir jag slängd tilbaka till sverigekartan, FAAAAAANNNNNN!!!! kanske mozilla, drar och jobbar istället
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Körde ett par timmar på Ing1 idag, jäklig kul faktiskt. De hade rivit upp ett gammalt järnvägsspår, massor av crossspår där så jag tänkte vad fn det går nog bra. Det gjorde det men det blev lite jobbit i armarna efter ett tag. Men kul. Lite trist att se alla förfallna anläggningar. Åker nog dit fler gånger för grusåkat.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Har själv kört lite grus med min TA. Blev dock lite besviken på fjädringen. Varje gång man börjar få upp lite fart så sätter framgaffeln stopp med en gång. Hade en XR600 innan och den gick det ju att ladda på lite med. Fast köra runt lite lungnare och sladda till lite på gruset funkar ju. Men lite marginal vill man ha med hojen så att man inte sabba framfälgen eller liknande.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Flytta över gaffelben från XR???
Näe, men de är ju så här, de här offroad-look-alike hojarna. Mer touring än grussprättare.
Jag väger bara 60kg så för mig gick rätt bra, men det går inte att jämföra med riktiga grushojar förstås, de är ifs sämre på landsvägen så det jämnar väl ut sig.
Det går att fläska på mer än man först tror iaf, 70-80kmh i böjarna på grusvägar med 210kg svajig "touringhoj" räcker långt :lol:
Skriv svar