Missljud efter bytt drivpaket.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Missljud efter bytt drivpaket.
Hej govänner! Helt ny på forumet och på hojvägarna.
Jag sitter med en 97 Transalp 600V framför mig. Helt utan tidigare kunskaper gav jag mig på att serva hojen ordentligt. Det mesta har gått bra men nu verkar jag mött min nemesis. Läst tidigare trådar utan att lyckas lösa problemet.
Jag har alltså bytt hela drivpaketet med fram, bakdrev och kedja. De nya delarna var i princip identiska med de gamla. Inga ändringar alltså. Kedjan har jag själv nitat.
När jag petar i växeln så hör man ett rasslande/raspande vid framdrevet. Det låter som att kedjan tar i något, typ hela tiden. Alltså mer en en gång per kedjevarv. Jag har provat allt från 35 till 50 mm slack på kedjan utan att märka någon skillnad. Jag tycker också att det liksom rycker och slår lite i paketet ibland, kanske har med att svingarmen hänger fritt att göra.
Bifogar en bild på framdrevet.
Tacksam för minsta lilla tanke ni kan bjuda på.
Med vänlig hälsning, Robin Helsing
Jag sitter med en 97 Transalp 600V framför mig. Helt utan tidigare kunskaper gav jag mig på att serva hojen ordentligt. Det mesta har gått bra men nu verkar jag mött min nemesis. Läst tidigare trådar utan att lyckas lösa problemet.
Jag har alltså bytt hela drivpaketet med fram, bakdrev och kedja. De nya delarna var i princip identiska med de gamla. Inga ändringar alltså. Kedjan har jag själv nitat.
När jag petar i växeln så hör man ett rasslande/raspande vid framdrevet. Det låter som att kedjan tar i något, typ hela tiden. Alltså mer en en gång per kedjevarv. Jag har provat allt från 35 till 50 mm slack på kedjan utan att märka någon skillnad. Jag tycker också att det liksom rycker och slår lite i paketet ibland, kanske har med att svingarmen hänger fritt att göra.
Bifogar en bild på framdrevet.
Tacksam för minsta lilla tanke ni kan bjuda på.
Med vänlig hälsning, Robin Helsing
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
På insidan av skyddskåpan i plast sitter det en metallskena.
Är det slitagemärken på den?
Är det slitagemärken på den?
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Metallskenan borde inte ta i, även om det hamnat lite offset. Så länge du har orginaldrevningen dvs.
Ändrar du drevstorlek fram kan du råka ut för det, men annars borde den inte ta i.
Det ser ut som att du har ett Honda drev fram med gummikudden?
Orginaldreven har ju en gummibeläggning som gör att de låter mindre. Köper man piratdrev saknas denna oftast och dessa låter lite mera.
Annars kolla runt och försök hitta vart den tar i.
Du borde hitta något slitage någonstans ganska kvickt.
Löper kedjan rakt förresten?
Så att den inte går snett och därav sliter på framdrevet.
Ändrar du drevstorlek fram kan du råka ut för det, men annars borde den inte ta i.
Det ser ut som att du har ett Honda drev fram med gummikudden?
Orginaldreven har ju en gummibeläggning som gör att de låter mindre. Köper man piratdrev saknas denna oftast och dessa låter lite mera.
Annars kolla runt och försök hitta vart den tar i.
Du borde hitta något slitage någonstans ganska kvickt.
Löper kedjan rakt förresten?
Så att den inte går snett och därav sliter på framdrevet.
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Tack för vansinnigt snabbt svar! Det låter illa även utan skyddskåpan på så jag tror inte att det är den som spökar.
Jag har nu plockat bort drevet och tycker mig se ett slitage på en metallkant ovan skaftet. När jag mäter bredden över stiften på kedjan märker jag att den nya kedjan är 0.5 mm bredare en den gamla. Kan jag bara helt enkelt fila bort några grader på det ställe kedjan tar i?
Detta leder mig till det du sa om huruvida hjulet står rakt. Alltså jag mäter med skjutmått i den för det avsedda urskärningen i svingen. Där står hjulet rakt. MEN jag tycker att bakhjulet vobblar lite, väldigt lite alltså när man kollar bakifrån. Eller så ser det bara ut så.
Med vänlig hälsning, Robin Helsing.
Jag har nu plockat bort drevet och tycker mig se ett slitage på en metallkant ovan skaftet. När jag mäter bredden över stiften på kedjan märker jag att den nya kedjan är 0.5 mm bredare en den gamla. Kan jag bara helt enkelt fila bort några grader på det ställe kedjan tar i?
Detta leder mig till det du sa om huruvida hjulet står rakt. Alltså jag mäter med skjutmått i den för det avsedda urskärningen i svingen. Där står hjulet rakt. MEN jag tycker att bakhjulet vobblar lite, väldigt lite alltså när man kollar bakifrån. Eller så ser det bara ut så.
Med vänlig hälsning, Robin Helsing.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Om du vänder på drevet kommer kedjan längre ut, drevet är ju olika på sidorna.
Är osäker på vilken sida som ska vara ut.
Är osäker på vilken sida som ska vara ut.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Drevet har ju en upphöjning på ena sidan. Det gamla drevet hade den utåt. Just så satte jag också det nya, det står även att "märkningen" ska vara utåt, vilket den är då. Så det borde sitta rätt?
Det sitter alltså som jag håller det på bilden.
Det sitter alltså som jag håller det på bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Glöm bara inte att kolla att linjeringen blir bra ifall du misstänker att offsettet kan ha ändrats.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Originaldrevet ska sitta med stansning 15K utåt, se bild. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... =25#p17355" onclick="window.open(this.href);return false;
Men eftersom du har pirat och den tillverkaren säger som du skriver, så kan jag bara råda dig att montera drevet igen och mäta hur långt in kedjan hamnar. Vänd sedan drevet och mät på nytt. Skulle det röra sig om några tiondels mm så kanske det ändå ska vara andra vägen. Sen verkar det lite underligt att kedjan är 0,5 mm bredare. Lite men dock bredare. Tips, köp ej den tillverkaren nästa gång. Lycka till.
Men eftersom du har pirat och den tillverkaren säger som du skriver, så kan jag bara råda dig att montera drevet igen och mäta hur långt in kedjan hamnar. Vänd sedan drevet och mät på nytt. Skulle det röra sig om några tiondels mm så kanske det ändå ska vara andra vägen. Sen verkar det lite underligt att kedjan är 0,5 mm bredare. Lite men dock bredare. Tips, köp ej den tillverkaren nästa gång. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Det ska vara släta sidan in på drevet. Det ska 13.5 mm tjockt. Det ska vara 525 kedja 530 är för bred. 525 kedjan är 21.8 mm över nitarna och 7.94 mm invändigt.
Nisse
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Tack för er svar!
Rydde, vad menas med offset?
Det är alltså Haynes boken som säger märkningen utåt så dom kanske förutsätter att man har ett orginaldrev.
Med vänlig hälsning.
Rydde, vad menas med offset?
Det är alltså Haynes boken som säger märkningen utåt så dom kanske förutsätter att man har ett orginaldrev.
Med vänlig hälsning.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Jo, jag menar ju bara helt sonika att om dreven har olika utformning eller vänds olika så kan ju kedjan hamna olika långt ut från motorn och då stå snett mot bakdrevet. Det ska ju vara rakt så inte kedjan belastas snett. Hej och välkommen för övrigt!
HelsingR skrev: Rydde, vad menas med offset?
Det är alltså Haynes boken som säger märkningen utåt så dom kanske förutsätter att man har ett orginaldrev.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Skogsnissen är nog på rätt väg.
Vilken kedja hade du?
525 eller 530?
Vilken kedja hade du?
525 eller 530?
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Bra idé med kedjan där men det är en 525 kedja så allt är som det ska där. Däremot så har jag upptäckt en skillnad på det gamla och det nya drevet. Det sitter en 1mm distans på insidan av det gamla, som håller ut drevet. Det i kombination med att kedjan är 0,25 mm bredare på varje sida gör att den tar i.
Frågan är då om jag kan vända drevet med klacken inåt och att den går i linje med bakdrev ändå. Hur kollar jag detta?
Annars så kommer jag bara helt enkelt slipa bort lite av kanten som kedjan tar i. Tack för all hjälp en så länge! Mycket välkomnande forum .
Med vänlig hälsning, Robin.
Frågan är då om jag kan vända drevet med klacken inåt och att den går i linje med bakdrev ändå. Hur kollar jag detta?
Annars så kommer jag bara helt enkelt slipa bort lite av kanten som kedjan tar i. Tack för all hjälp en så länge! Mycket välkomnande forum .
Med vänlig hälsning, Robin.
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Är låsbrickan sliten så att den glappar i spåret?
Kontrollera bredden på drevet att samma så det gamla.
Om alla mått är rätt så ska kedjan gå fritt.
Kontrollera bredden på drevet att samma så det gamla.
Om alla mått är rätt så ska kedjan gå fritt.
Nisse
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Låsbrickan klappar kanske något, men det ska den nog göra, svårt att tro att den skulle blivit tunnare eller att spåret skulle bli större, dessutom dras den ju hårt mot drevet så inget glapp bör ske.
Måtten på drevens bredd skiljer sig inte förutom den tidigare nämnda distansen på baksidan. Alltså skiljer det 1mm. Men som sagt är kedjan 0.5 bredare över niten.
En uppdatering då, jag har slipat ned kanten som kedjan tog i. Men ljudet kvarstår, jag kan också nämna att det inte låter något när jag inte har kedja och drev på.
Blir tokig. När jag har hojen igång och tittar på drevet så låter det verkligen som att kedjan tar i men hittar inte var.
Snälla, leta ett varv extra i hjärnkontoret för jag behöver verkligen hjälp .
Med vänlig hälsning, Robin
Måtten på drevens bredd skiljer sig inte förutom den tidigare nämnda distansen på baksidan. Alltså skiljer det 1mm. Men som sagt är kedjan 0.5 bredare över niten.
En uppdatering då, jag har slipat ned kanten som kedjan tog i. Men ljudet kvarstår, jag kan också nämna att det inte låter något när jag inte har kedja och drev på.
Blir tokig. När jag har hojen igång och tittar på drevet så låter det verkligen som att kedjan tar i men hittar inte var.
Snälla, leta ett varv extra i hjärnkontoret för jag behöver verkligen hjälp .
Med vänlig hälsning, Robin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
För att säkerställa att kedjan och dreve linjerar någorlunda, kan detta verktyg från Biltema kanske vara intressant?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... rev-82663/
Billigt, och borde kunna ge en första indikation.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... rev-82663/
Billigt, och borde kunna ge en första indikation.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Är nog dags för en ljud/video-fil här snart.
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Tack för dit svar Stefan. Stod och höll i det verktyget när jag köpte nitverkyg men kompisen insisterade på att det inte behövs då allt borde bli rakt om bakhjulet står rakt.
Jaja, här kommer i alla fall en video fil. Hoppas ni blir klokare en vad jag blir, ha nu i åtanke att jag har mycket begränsad erfarenhet av att meka. Det kanske inte ens är något fel, vem vet.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning, Robin Helsing
Jaja, här kommer i alla fall en video fil. Hoppas ni blir klokare en vad jag blir, ha nu i åtanke att jag har mycket begränsad erfarenhet av att meka. Det kanske inte ens är något fel, vem vet.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning, Robin Helsing
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Jag vill inte påstå att jag begriper detta, men jag tycker att det ser ut som en länk hugger och inte löper som den skall därför slår kedjan.
jan-Olov
Re: Missljud efter bytt drivpaket.
Jaaa... jag blir lite inne på samma sak... Antar att hojen står på C-stöd eller lyft? Som gör att kedjan ser väldigt slak ut... Annars SER det ju hyggligt rakt och fint ut i sidled.
Men jag är låååångt från någon expert.
Lycka till
Men jag är låååångt från någon expert.
Lycka till
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen