Hej, har märkt att min TA ibland kan knacka lite i motorn när den är kall?
Är detta något som dessa motorer gör eller är det bara min?
Är ny olja i den och nytt filter.
TA knackar lite ibland när den är kall?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
TA knackar lite ibland när den är kall?
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Nu en KTM 950SM
-
Cyberhonda
- 50cc

Japp, det gjorde den. Försvinner dock när man varvar lite och när den har blivit varm. Funarar dock på om det inte har blivit lite sämmre efter det att jag bytte oljan. Kör på 15-50 olja tror jag.
Idag när jag åkte till jobbet var det ca 5 plus (innan har det varit runt 0 eller tom några minus) och då tyckte jag inte alls det var lika farligt?
Idag när jag åkte till jobbet var det ca 5 plus (innan har det varit runt 0 eller tom några minus) och då tyckte jag inte alls det var lika farligt?
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Nu en KTM 950SM
-
Cyberhonda
- 50cc

Svårt att säga utan att vara på plats och lyssna, men om det är ett "ljust" knackande så skulle det kunna vara glappt lager i vevstaken, förmodligen det övre vid kolvbulten. Vevlagret låter lite grövre.
De knackningarna brukar försvinna under belastning, till skillnad mot ramlager (vid vevaxeln/motorblocket) som ökar och låter värre under belastning.
Som sagt så är det svårt att säga så här på ett forum, det kan även vara nåt annat som tex loppa på ett tändstift som tänder bränsle/luftblandningen för tidigt..
Motorljud hörs bättre i hojmotorer, pga tunnare gods, så det kan ju även vara ett normalt ljud som du reagerar på.
De knackningarna brukar försvinna under belastning, till skillnad mot ramlager (vid vevaxeln/motorblocket) som ökar och låter värre under belastning.
Som sagt så är det svårt att säga så här på ett forum, det kan även vara nåt annat som tex loppa på ett tändstift som tänder bränsle/luftblandningen för tidigt..
Motorljud hörs bättre i hojmotorer, pga tunnare gods, så det kan ju även vara ett normalt ljud som du reagerar på.