TommyF skrev:Hej
tack för info, och en bra bild.
Ser på bilden att ett band är spänt tvärs över sadeln , och ett över/genom framgaffeln??
Ska ta mig till Biltema och köpa spännband. Dessa som köps där ska väl klara hojen.
Som förstagångsåkare på färja blir man ju förmodligen skräckfylld av alla föreslagna tips o tricks. Alla har vi våra egna sätt och sammantaget alla så ser det i slutändan ganska jobbigt ut att åka båt.
Banden på Jokerns bild( är från Gotlandsfärjan) förutom över sadeln så sitter det på kraschbågen, inte framgafeln. Att jag satte extraband var för att hojen var ruskigt toptung iom att jag hade allt sovande, kök mm mm med för två pers. Banden var rederiets band
Annars så har jag sen åttiotalet rest hit o dit med lite olika färjor, färjelinjer som inte ens finns kvar mer. Aldrig haft med mig egna band, men däremot haft med mig sk gummistroppar. Inte för att användas till att binda fast hojen utan mer för att säkra lite vickningar osv efter att hojen bundits fast.
På den färjan var väl band över sadeln det lämpliga. Om du råkar binda så, se till att lägga nåt mellan sidokåpan och banden så inte den ligger o gnuggar bort färg(brukar använda mina handskar, innerhuva etc)
Var och en binder fast sin hoj efter hur man själv vill. Det ska ju kännas tryggt att stå uppe på däck och slippa förstöra en båtresa med oroande.
Band har alla rederier. Ibland är dom kanske lite trasiga, men det är bara att hämta en ny. Ibland kanske dom också kan vara lite dieseldränkta.
En endaste gång har jag knallat ner efter en båttur och personalen hade då behövt pga vädret säkra ytterligare....
Det viktiga är att få bort stressmomentet. Låt det ta den tid det tar. Kikar man runt så ser det ut som alla andra binder fast sin hoj som om dom aldrig gjort nåt annat förr. Så är det inte, det ser bara ut så
- ta det bara lugnt. Det är ingen brådska och bara för att färjeproffset fixar det på en sekund så behöver du inte göra det.
- ta av jacka, tjocktröja etc. Blir varmt och trångt annars, vilket i sin tur medför en stressfaktor.
- kika lite hur andra gör. En del gör det enkelt och en del gör det onödigt avancerat
- ettans växel i, rulla fram, sidostöd och lås rullning framåt är huvudregel ett för mig. Säkra sen ev(beror vart man ska) en bakåtrullning(rederiets gummikloss, binda framåt)
- tänk lite strategiskt vilket håll hojen gungar åt. När hojen sitter fast med rederiets band så kommer här dom superenkla korta banden till hjälp. Som jag nämnt så använder jag bara simpla gummistroppar.
- råkar nån ur personalen finnas i närheten när du bundit fast den, peka på hojen och fråga "okej?"