Hoj!
Ska till med oljebyte och tänkte kolla om någon har tips på ett bra oljefilterverktyg till transan, jag är för lat för att skruva bort plastskydd och kolla efter och sedan dit med dom igen för att åka och handla rätt verktyg.
Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Eftersom det är rätt trångt mellan filter o motor så fungerar det inte med avdragare med kedja. C Ohlson har en modell med tunt band (gummiklätt) som jag tror ska gå mellan. Artikelnummer 30-943
Annars kan nog Biltemas med tre gripklor också fungera. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-12976/" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv använder jag en polygrip mod. större och den funkar både i bilen och mc:n. Den greppar jag från bakänden på filtret och drar tills det släpper, sen går det bra för hand. Lycka till.
Annars kan nog Biltemas med tre gripklor också fungera. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-12976/" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv använder jag en polygrip mod. större och den funkar både i bilen och mc:n. Den greppar jag från bakänden på filtret och drar tills det släpper, sen går det bra för hand. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Jag använder ett som har ett terylene-band.
http://www.jula.se/oljefilteravdragare- ... kel-600136" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jula.se/oljefilteravdragare- ... kel-600136" onclick="window.open(this.href);return false;
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Tack för snabba svar!
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Sitter ett oljefilter rejält så funkar ingen av nämnda avdragare.....snurrar runt bara.
Livet blir mycket lättare med en sånhär.
Har en från Biltema till bilen. Till MC har jag fått gratis från Honda. Åtminstone förförra året så följde verktyget dessutom med när man köpte en servicekit(olja+filter)
På bilden ovan så sätter man in ett spärrskaft och vrider runt. Till mc är den oftast med en fastsvetsad mutter för 17 ringnyckel, detta förmodligen för att det är oftast för trångt för att få in en spärrskaft. På Transalpen funkar det bara med ringnyckel.
......och sen finns ju skruvmejseln i värsta fall.
Livet blir mycket lättare med en sånhär.
Har en från Biltema till bilen. Till MC har jag fått gratis från Honda. Åtminstone förförra året så följde verktyget dessutom med när man köpte en servicekit(olja+filter)
På bilden ovan så sätter man in ett spärrskaft och vrider runt. Till mc är den oftast med en fastsvetsad mutter för 17 ringnyckel, detta förmodligen för att det är oftast för trångt för att få in en spärrskaft. På Transalpen funkar det bara med ringnyckel.
......och sen finns ju skruvmejseln i värsta fall.
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Mnjaaa....
Med all respekt, Saarela (du har förmodligen mera erfarenhet än jag) men jag har under 25 års hemmameckande på diverse fordon aldrig fått terylenerems-varianten att snurra.
Vid något tillfälle har filtret suttit så 7 in i h-e att själva filterhöljet har vridit sig innan det lossnat men det hade definitivt skett med "plåtlocks"-varianten också.
Det hänger i det fallet på att få grepp så långt in (dvs så nära gängan som möjligt) som möjligt på filtret och plåtlocket greppar ju i ytterkant.
En annan fördel med rem-varianten är att om det är trångt och bökigt så kan man vrida lite snett från sidan.
Fast det är väl med det här som med det mesta. Det finns inte rätt eller fel, det finns bara funkar och funkar inte.
Med all respekt, Saarela (du har förmodligen mera erfarenhet än jag) men jag har under 25 års hemmameckande på diverse fordon aldrig fått terylenerems-varianten att snurra.
Vid något tillfälle har filtret suttit så 7 in i h-e att själva filterhöljet har vridit sig innan det lossnat men det hade definitivt skett med "plåtlocks"-varianten också.
Det hänger i det fallet på att få grepp så långt in (dvs så nära gängan som möjligt) som möjligt på filtret och plåtlocket greppar ju i ytterkant.
En annan fördel med rem-varianten är att om det är trångt och bökigt så kan man vrida lite snett från sidan.
Fast det är väl med det här som med det mesta. Det finns inte rätt eller fel, det finns bara funkar och funkar inte.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Så olika vi kan tycka
Remvarianten är jobbig just som du nämner(förutom glider), sitter den hårt så kan filtret knyckla ihop och man måste då ta ett omtag(på TA tex så måste man göra det eftersom motorn kommer i vägen). Hylsan snurrar ju visserligen runt filtret, men som tex TA så är det omöjligt att göra det(motorn tar i)
Det där med locket känner jag definitivt inte igen. Den tar ju längst ut och fördelar vridet/trycket jämnt över fltret. Verkstäderna kör med lockvarianten....iallafall dom som jag varit in i.
Nu skruvar jag ju aldrig fast ett filter så hårt(en hand), men ibland har man handlat ett fordon där någon verkligen varit rädd att filtret skulle lossna, eller kan också bli så om filtret suttit länge.
Jag har annars en exakt sådan remvariant som finns på bild. Bara komma förbi och hämta den, fast.....remmen är av (jo, den gav upp tillslut i infästningen).
Som sagt, banka en skruvmejsel rätt igenom(inte nära infästningen) funkar också. Garanterat funktionellt, dock lite grisigt......
Remvarianten är jobbig just som du nämner(förutom glider), sitter den hårt så kan filtret knyckla ihop och man måste då ta ett omtag(på TA tex så måste man göra det eftersom motorn kommer i vägen). Hylsan snurrar ju visserligen runt filtret, men som tex TA så är det omöjligt att göra det(motorn tar i)
Det där med locket känner jag definitivt inte igen. Den tar ju längst ut och fördelar vridet/trycket jämnt över fltret. Verkstäderna kör med lockvarianten....iallafall dom som jag varit in i.
Nu skruvar jag ju aldrig fast ett filter så hårt(en hand), men ibland har man handlat ett fordon där någon verkligen varit rädd att filtret skulle lossna, eller kan också bli så om filtret suttit länge.
Jag har annars en exakt sådan remvariant som finns på bild. Bara komma förbi och hämta den, fast.....remmen är av (jo, den gav upp tillslut i infästningen).
Som sagt, banka en skruvmejsel rätt igenom(inte nära infästningen) funkar också. Garanterat funktionellt, dock lite grisigt......
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Jag tänkte också på skruvmejselvarianten men jag ville komma med så våldsamma idéer....
Dessutom brukar det krävas lite spelrum runt filtret för den varianten.
Dessutom brukar det krävas lite spelrum runt filtret för den varianten.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Hoj!
Det blev en hörnrörtång som har ungefär samma gripvinkel som en polygrip, fick inte till det med modellen med band. Det kan hända att jag inte lärt mej tekniken med en dylik tingest.
Det blev en hörnrörtång som har ungefär samma gripvinkel som en polygrip, fick inte till det med modellen med band. Det kan hända att jag inte lärt mej tekniken med en dylik tingest.
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Den kan vara lite lurig innan man fått till tekniken.
Fast sen går det att komma åt nästan överallt med den.
Fast sen går det att komma åt nästan överallt med den.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- TransAlp Äby
- Cykel
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tor 19 maj 2016, 13:49
- Hoj: TransAlp XL650 V3-03
- Ort: Älvkarleby
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Hej. Ska byta filtret snart men har inte hunnit titta igenom proceduren ännu. Köpte ett filter samt en verktyg hos lokala Honda handlaren i Gävle som ser ut som en plåt-kåpa som man trär över filtret. Fungerar det på TransAlpen? Får känslan av att den inte gör det av era kommentarer - men jag kan ju ha missuppfattat...
/Anders
/Anders
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Det gör det nog, jag har sett den typen av verktyg tidigare. Om det mot förmodan inte skulle lira, går det ju alltid att slå en mejsel rakt igenom filtret och vrida loss det med.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Jag vet inte om du läst igenom tråden. Jag har en polygrip, modell större, som går utmärkt att få grepp om bakdelen på filtret. Och det är mindre kladdigt än att köra mejsel genom detsamma.
Du behöver ju heller inte vara orolig om filtret deformeras lite längst ut.
Ett filter som dras fast som det bör, när gummitätningen når anliggningsytan, dras max ett halvt varv, sen kollar man med motor igång att det håller tätt. Om inte, mot alla odds, dra ett kvarts varv extra. Då klarar man oftast att med handkraft lossa detta vid nästa byte.
De flesta drar alldeles för hårt.
Du behöver ju heller inte vara orolig om filtret deformeras lite längst ut.
Ett filter som dras fast som det bör, när gummitätningen når anliggningsytan, dras max ett halvt varv, sen kollar man med motor igång att det håller tätt. Om inte, mot alla odds, dra ett kvarts varv extra. Då klarar man oftast att med handkraft lossa detta vid nästa byte.
De flesta drar alldeles för hårt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
@Äby & Fibern, där får jag oförbehållsamt be om ursäkt, av någon anledning verkar jag bara ha läst sista inlägget. Klantigt av mig helt enkelt
Och som Fibern skriver, filtret ska oljas in på gummiringen/tätningen och endast dras med handkraft. Oftast behöver man inte ta i så det smakar blod heller. Men det beror ju som sagt på förre ägaren.
Räkade grovt ut för problemet på sambons bil, en Honda (så klart) Civic.Hade åkt ner till OK/Q8 för att hyra en lift. Först hade ju en av skruvarna till plastsjoket under motorn rostat fast, men med alla andra bort gick det att vika undan. Men, sen hade de ju typ "försänkt" eller byggt in filtert i någon aluminiumhistoria, så man kommer bara åt toppen på det. Hade två olika verktyg med mig plus en stor polygrip. Hur jag än skruvade, så var det bara plåten som gav sig. Och i hyrhallen var det inget läge för mejseln just då (man vill ju ta sig hem igen). Så det fick bli oljebyte utan filter, så får hon ta nästa på verkstad, eller ge mig ett par dagars marginal i garaget hemma. Dilemmat där är att den är svår att få upp nog högt för att komma under, det kan nog ta ett tag bara det.
Gissar att det filtret skruvats för hårt och suttit för länge...
Och som Fibern skriver, filtret ska oljas in på gummiringen/tätningen och endast dras med handkraft. Oftast behöver man inte ta i så det smakar blod heller. Men det beror ju som sagt på förre ägaren.
Räkade grovt ut för problemet på sambons bil, en Honda (så klart) Civic.Hade åkt ner till OK/Q8 för att hyra en lift. Först hade ju en av skruvarna till plastsjoket under motorn rostat fast, men med alla andra bort gick det att vika undan. Men, sen hade de ju typ "försänkt" eller byggt in filtert i någon aluminiumhistoria, så man kommer bara åt toppen på det. Hade två olika verktyg med mig plus en stor polygrip. Hur jag än skruvade, så var det bara plåten som gav sig. Och i hyrhallen var det inget läge för mejseln just då (man vill ju ta sig hem igen). Så det fick bli oljebyte utan filter, så får hon ta nästa på verkstad, eller ge mig ett par dagars marginal i garaget hemma. Dilemmat där är att den är svår att få upp nog högt för att komma under, det kan nog ta ett tag bara det.
Gissar att det filtret skruvats för hårt och suttit för länge...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vilket olfefilterverktyg till TA 03
Äsch då Stefan, inte behöver du be om ursäkt. Det var ju inget irrelevant du skrev. Och jag glömde faktiskt den biten, att olja in packningen i nya filtret. Skulle man nu glömma det så är det i regel ingen fara. Det är i stort omöjligt att torka helt torrt runt anliggningsytan. Då krävs att man torkar med en thinner-indränkt trasa. Eller att hojen stått en hel sommar utan filter, så att ytorna torkat.
Nej, allvarligt, stryka med ett oljedoppat finger runt packningen är bara fördelaktigt.
Nej, allvarligt, stryka med ett oljedoppat finger runt packningen är bara fördelaktigt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM