Jag tänkte montera loobman's kedjesmörj kit. (Nya behållaren)
http://www.loobman.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser ut som ett hyfsat hemmasnickeri kit men för ca 230 spänn ink frakt så ger jag det en chans.
Undra hur skitigt det blir? olja 10-40w + grusväg kanske inte är det bästa.
Loobman reklamfilm slår nog rekord på låg budget.
" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]JjZCSv0mrJs[/youtube]
Loobman_ kitet
Paketet_i_brevlådan
Någon som har erfarenhet av loobman chain oil kit?
LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Senast redigerad av Borg den ons 01 apr 2015, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Om inte annat får du gärna berätta mer om den när du testat den.
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Absolut en av de coolaste reklamfilmer jag nånsin set!!
Där ser man hur det går att hålla ner priset på produkten om man inte måste finansiera flashig reklam.
Där ser man hur det går att hålla ner priset på produkten om man inte måste finansiera flashig reklam.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Kan vara intressant!
Skickat från min gröna gubben lur
Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- woffe4476
- Cykel
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
- Hoj: Varadero XL1000-00
- Ort: Åkersberga
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Halloj,
Loobman verkar ju skitsmart! Någon har testad den? Fast den lilla investeringen kanske kan tas på chansning!
Vad kostar inte kedjespray/vax?
Beställning på G!
Loobman verkar ju skitsmart! Någon har testad den? Fast den lilla investeringen kanske kan tas på chansning!
Vad kostar inte kedjespray/vax?
Beställning på G!
Hepp!
Anders, Åkersberga
Varadero -00
Anders, Åkersberga
Varadero -00
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Nu är loobman kitet monterat.
För att kolla hur bra det är så rengjorde jag kedjan och framdrevskåpan.
Framdrevskåpan såg förjävlig ut där satt det säkert 2 burkar kedjespray och skit. Fick göra rent med white sprit.
1 burkens placering. Jag satte den på ramen vid kylarpåfyllaren. Med lite hjälp av dubbehäftande mjuk tejp.
Loobman transalp
2 bygeln för kedje smörjaren . Kom ihåg att vika ut det med piggen upp genom smörjaren för bättre stabilit. Sätt i slangen och limma smörjaren med superlim( den kan öppna sig lätt längst ut därför superlimmade jag den .sätt ej i stripsen än då fasnar dom) och 2 stripes runt om slangen.
Loobman kedjesmörjare
Superlimma öppningen
3 sätt dit den på svingen, måtta in den mot drevet och sätt dit 2 smala stripes i kedjesmörjshållaren.
Jag satte lite mjuk dubbelhäftand tejp i bakkant av svingen.
Loobman swingen
4 klipp till slangen och dra fast med stipes.
http://youtu.be/riHL-BATslE
[youtube]riHL-BATslE[/youtube]
830 mil på mätaren nu kan man testa.
20130509
Mätarställning
15-40w motorolja mobile och inga konstigheter.
1 - Första turen på 8mil. Jag mustade på rikligt i början(2 fulla slangar) och ett halv snabbt tryck efter E4-an. Kedjan var blöt av olja ,lite stänk på kedjesmörjaren och inget på däcket.
Än så länge nöjd och otroligt smidigt.
1 Turen Loobman
För att kolla hur bra det är så rengjorde jag kedjan och framdrevskåpan.
Framdrevskåpan såg förjävlig ut där satt det säkert 2 burkar kedjespray och skit. Fick göra rent med white sprit.
1 burkens placering. Jag satte den på ramen vid kylarpåfyllaren. Med lite hjälp av dubbehäftande mjuk tejp.
Loobman transalp
2 bygeln för kedje smörjaren . Kom ihåg att vika ut det med piggen upp genom smörjaren för bättre stabilit. Sätt i slangen och limma smörjaren med superlim( den kan öppna sig lätt längst ut därför superlimmade jag den .sätt ej i stripsen än då fasnar dom) och 2 stripes runt om slangen.
Loobman kedjesmörjare
Superlimma öppningen
3 sätt dit den på svingen, måtta in den mot drevet och sätt dit 2 smala stripes i kedjesmörjshållaren.
Jag satte lite mjuk dubbelhäftand tejp i bakkant av svingen.
Loobman swingen
4 klipp till slangen och dra fast med stipes.
http://youtu.be/riHL-BATslE
[youtube]riHL-BATslE[/youtube]
830 mil på mätaren nu kan man testa.
20130509
Mätarställning
15-40w motorolja mobile och inga konstigheter.
1 - Första turen på 8mil. Jag mustade på rikligt i början(2 fulla slangar) och ett halv snabbt tryck efter E4-an. Kedjan var blöt av olja ,lite stänk på kedjesmörjaren och inget på däcket.
Än så länge nöjd och otroligt smidigt.
1 Turen Loobman
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Sålde tyvärr Transalpen så jag hann inte testa fullt ut.
Men det jag provade så var jag nöjd.(ca 50 mil)
Nu ska man ta en Europatour i sommar på ca 15-20 dagar(Z1000 2007 och tyvärr lite plats för packning).
Frågan var det någon annan som testade med ett bra resultat??
Eller behöver man smörja kedjan så ofta ? Livslängden? och vem vill ta med sig en stor sprayflaska hela resan när man har lite plats- En väska Kriega US-30.
Tacksam för tips.
Men det jag provade så var jag nöjd.(ca 50 mil)
Nu ska man ta en Europatour i sommar på ca 15-20 dagar(Z1000 2007 och tyvärr lite plats för packning).
Frågan var det någon annan som testade med ett bra resultat??
Eller behöver man smörja kedjan så ofta ? Livslängden? och vem vill ta med sig en stor sprayflaska hela resan när man har lite plats- En väska Kriega US-30.
Tacksam för tips.
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Då det bara finns begränsat med packningsutrymme så är denhär ett bra alternativ. Bara 100 ml så den tar inte så mycket utrymme fast man har två med sig.
Jag brukar spraya på lite ca. var 500 km (Detta beroende på var och hur man kört)
http://www.oel-engel.de/Motul-C2-Chain- ... us-100ml_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag brukar spraya på lite ca. var 500 km (Detta beroende på var och hur man kört)
http://www.oel-engel.de/Motul-C2-Chain- ... us-100ml_1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Behöver man smörja kedjan så kontinuerligt? Är det när man kör mycket grusväg detta blir ett problem eller även på asfaltsvägar?
På mountainbiken så smörjer jag någon gång per år och den kör jag i skogen genom träsk och lera ibland... (är ny på det här med hoj så ha överseende.. )
På mountainbiken så smörjer jag någon gång per år och den kör jag i skogen genom träsk och lera ibland... (är ny på det här med hoj så ha överseende.. )
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Det är en bra regel att ha, att smörja vid 2:e tankning, speciellt om du kör i regn..
Regnet gör att kedjan bliver torr och då bliver den värm, och när den bliver värm, då deformerar tänderna på kugghjulen och du får en dålig drivlina
Själv va jag inte uppmärksam med smörjningen i pingsten förre året, när vi hade kört i hel regn och glömde smörja..
Men kedjan hade oxå gått ca 3200 mil och bör bytas vid 3500-4000 mil. (Läs drevet eller hela drivpaketet ).
Regnet gör att kedjan bliver torr och då bliver den värm, och när den bliver värm, då deformerar tänderna på kugghjulen och du får en dålig drivlina
Själv va jag inte uppmärksam med smörjningen i pingsten förre året, när vi hade kört i hel regn och glömde smörja..
Men kedjan hade oxå gått ca 3200 mil och bör bytas vid 3500-4000 mil. (Läs drevet eller hela drivpaketet ).
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Saarela, var det inte du som körde ett test med att aldrig smörja kedjan?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Jag är av motsatt erfarenhet Jokern. Vet inte om jag har fel, men då det är torrt och varmt upplever jag det att kedjan börjar kärva fortare. Ju varmare desto fortare hörs hur kedjan slamrar, på grund av att länkarna rätar ut sig först en bit efter framdrevet.
Åtminstone om man en gång börjar smörja. Jag tror att vägdamm, alltså även på asfaltväg, torkar i värmen och länkarna kärvar därför.
Som sagt det är min teori efter egna erfarenheter.
Åtminstone om man en gång börjar smörja. Jag tror att vägdamm, alltså även på asfaltväg, torkar i värmen och länkarna kärvar därför.
Som sagt det är min teori efter egna erfarenheter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: LOOBMAN kedjesmörjare (bilder och video)
Nja det skall kanske ligga i det ovisa.
Men det är alltid kugghjulen som går först.
Det främre först o sen synas det på bakre.
När man ser det bakre, då ser man på kedjan att den oxå är dålig.
Kedjan är gjort av ett bättre legerat metall än kugghjulen och då bliver det främre snabbt närgången vid värmen från en torr kedja.
På så set kommer sträckningen av kedjan i efterhand, men oxå för att kugghjulen bliver mindre pga slitagen.
Skickat från min ajfone
Men det är alltid kugghjulen som går först.
Det främre först o sen synas det på bakre.
När man ser det bakre, då ser man på kedjan att den oxå är dålig.
Kedjan är gjort av ett bättre legerat metall än kugghjulen och då bliver det främre snabbt närgången vid värmen från en torr kedja.
På så set kommer sträckningen av kedjan i efterhand, men oxå för att kugghjulen bliver mindre pga slitagen.
Skickat från min ajfone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming