Vintersnack

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Visserligen kan man väl ägna vintern till att byta däck, men hur som helst....

NU SNÖAR DET! Hihi. :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vintersnack

Inlägg av Jokern »

Denna härliga höst/vinterdag tog jag ut kompledigt kl 13.30 och satte mig på varanen (som jag kör med till jobb) för att trilla en liten runda på 4 mil :rock-on
Mysigt va det med bra blåst, +6 och värmehandtag på mellan läge :lol:
Så för min del kan det vita från himlen och det hala vattnet stanna borta från mina trakter :)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Vintersnack

Inlägg av Äventyret »

Rydde;:
Upp med lite bilder på hojen med dom däcken!! Måste ju se riktigt hårigt ut :respekt:
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Äventyret skrev:Rydde;:
Upp med lite bilder på hojen med dom däcken!! Måste ju se riktigt hårigt ut :respekt:
Försökte köra GoPro i morse men det sket ju sig då batteriet var slut. Tror jag var för optimistisk med bak, skulle tagit lite grövre däck där, men det fäster rätt bra på is och det är lite tidigt fälla domen än. Ska fixa lite media vad det lider, vintern har ju knappt kommit igång än. :)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Nähej, skidorna får nog vila ytterligare någon vecka. Nu "hotar" visserligen SMHI med snö till veckan, men vis av erfarenhet så känner jag på mig att den eventuella snö som kommer, lär regna bort lika fort. Så "härken" får stå redo i garaget. "You'll never know" :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Hann ut en (mycket kort) repa på TA:n idag. Till veckan har minusgrader aviserats, så då får han stå inne. Men nu är det bara ca. fyra månader tills han ska ut och "tjänstgöra" igen. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Den riktiga vintersäsongen närmar sig. Upp o nervänd är världen idag och har så varit under några år nu. Här uppe får vi vänta på snön, ofta fram till jul/nyår, medan 08-land redan har 3-4 decimeter. Nåja, ska ut och skotta lite nu.
Gör du mig sällskap Saarela? :lol:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Stefan »

Ja, man blir ju lite avis på er :conf:

I går satt jag ett antal timmar i bil i det s.k. "snökaoset" :ffs

Men, det handlar nog mindre om vädret än om alltför många bilister och "bilister" på alltför lite yta.

Merparten hanterar nog snön, och bara accepterar att det är bökigt, det får helt enkelt ta lite längre tid en dag som denna. Men... sen har vi ju resten då :ffs :ffs :ffs :conf:

Levde man inte med en Värmländska kanske man skulle fundera på att röra sig uppåt lagom till pension, men... Nä, det glömmer vi :mrgreen: Ska det flyttas, blir det allt västerut :naughty:

Fast... jag kommer ihåg när jag låg på A1 i boden, hade träffat en dam som jag sov hos och cyklade till regementet. 1:a Oktober jonnade jag på i ett par decimeter djupsnö :ffs Lessnade kanske liiiite då :evil: Knot'n var ju ingen lek de heller :?

Ni får ha det där uppe :hug:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Stefan »

Sorry, A8 var det så klart... I samma veva som folkölen ersatte mellisen i matbutikerna :cry:

Men, jag blir ibland lite halvsne på norrlänningar som öser galla över oss... Klart som *fläkt* att inget kaos uppstår med så förhållandevis få fordon på så förhållandevis stor yta. Och kanske inte FULLT så många tradare/trailerbilar från diverse länder som kör med Hyland på drivhjulen :ffs Förra storkaoset häromkring, som f.ö. fick DN att sätta årets rubrik: "Folk bajsar på Essingeleden" :mrgreen: , gav upphov till en del rent dumma kommentarer.

Men, tränger man ihop så mycket folk på den lilla ytan, är det ju självklart att man även får med ett antal puckon i högen, och deras tokerier får då chansen att ställa till det riktigt rejält :conf: :evil: :ffs

Nä, </ranting>

Kom ihåg att krama varandra i trafiken, och glöm inte rattmuffen i kylan :hug: :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

:respekt:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vintersnack

Inlägg av Jimmy.s »

Stefan skrev:Sorry, A8 var det så klart... I samma veva som folkölen ersatte mellisen i matbutikerna :cry:

Men, jag blir ibland lite halvsne på norrlänningar som öser galla över oss... Klart som *fläkt* att inget kaos uppstår med så förhållandevis få fordon på så förhållandevis stor yta. Och kanske inte FULLT så många tradare/trailerbilar från diverse länder som kör med Hyland på drivhjulen :ffs Förra storkaoset häromkring, som f.ö. fick DN att sätta årets rubrik: "Folk bajsar på Essingeleden" :mrgreen: , gav upphov till en del rent dumma kommentarer.

Men, tränger man ihop så mycket folk på den lilla ytan, är det ju självklart att man även får med ett antal puckon i högen, och deras tokerier får då chansen att ställa till det riktigt rejält :conf: :evil: :ffs

Nä, </ranting>

Kom ihåg att krama varandra i trafiken, och glöm inte rattmuffen i kylan :hug: :D
he he

[youtube]usNTQNBtTsE[/youtube]
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Stefan skrev:Sorry, A8 var det så klart... I samma veva som folkölen ersatte mellisen i matbutikerna :cry:

Men, jag blir ibland lite halvsne på norrlänningar som öser galla över oss... Klart som *fläkt* att inget kaos uppstår med så förhållandevis få fordon på så förhållandevis stor yta. Och kanske inte FULLT så många tradare/trailerbilar från diverse länder som kör med Hyland på drivhjulen :ffs Förra storkaoset häromkring, som f.ö. fick DN att sätta årets rubrik: "Folk bajsar på Essingeleden" :mrgreen: , gav upphov till en del rent dumma kommentarer.

Men, tränger man ihop så mycket folk på den lilla ytan, är det ju självklart att man även får med ett antal puckon i högen, och deras tokerier får då chansen att ställa till det riktigt rejält :conf: :evil: :ffs

Nä, </ranting>

Kom ihåg att krama varandra i trafiken, och glöm inte rattmuffen i kylan :hug: :D
Ja, jag har då aldrig förstått tjusningen med att bo i en storstad. Nu blev ju många "tvingade" söderut på 70-talet, för att få jobb, men även många ungdomar åkte frivilligt för att det var 8) att bo i Stockholm. Men sen tycker jag regionerna söderut blivit "bortskämda" med ett par decennier med mindre och mindre snö på vintrarna, varför man snålat in mer och mer på resurserna för vinterväghållning. På samma sätt som med SJ. Men nu slår naturen tillbaka och då finns inte beredskapen där.
Även här uppe har ju snöröjningen blivit sämre genom åren. På åttiotalet var det sällan några problem att cykla till jobbet på vintern. Nu är det till och med besvärligt att ibland promenera till arbetet, vilket jag gjort under några år, till och från.
En go :hug: från Piteå, på er alla.

ps. Första juli 1977 försvann mellisen från butikshyllorna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Ha ha! Snöar friskt just nu. Ren, vit, lätt och fin pudersnö. Nära till skidåkningen nu och snöslungan ska få arbeta på eftermiddan. :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Vintersnack

Inlägg av cato »

Häller fullständigt med dig Jimmy s.Har plogat & sandat i 27 år,visst fasen har vi ett pluss här uppe när det är lite trafik n är vi ska ploga vägarna.Minns bara i lilla Boden gick det inte att ploga mitt på dagen antingen före kl6 eller sent på kvällen gick det.Däremot så har vi mera :respekt: för snö & halka . men visst finns det nötter här åxå i trafiken.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Min uppfattning är att de som har råd och tar säkerheten seriöst byter vinterdäck efter 3-4 vinterar men det beror ju på hur mycket man kör och så. Alla dubb kan sitta kvar och det är mycket mönster men det är ändå mycket sämre än fräscha gummin.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Nysse »

Sky. Visst är 4-hjulsdrift bra men den stannar inte fortare för det när du bromsar. Så ja, bra vinterdäck behövs för att få stopp på bilen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Serendipity
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Vintersnack

Inlägg av cato »

Rydde är nog på rätt spår,efter 3-4 år så är det ganska förlegat däcken. inte nämvärt grepp kvar, men det går att puttra fram med dom, men inget jag skulle rekomendera. Kör ca 3 tusen med bilen per år. Mitt favorit däck är Hakka 7, har ej provat bättre däck på någon bil, ca 1400 kr st.Men inget däck jag skulle ha om jag bodde i GBG.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Stefan »

Skye skrev:folk i söder inte kan köra bil i vinterväglag.
Håller jag helt med om, även om jag rätt mycket tror på en del andra anledningar (häromkring), en stor del är att många inte kör bil, utan mer åker bil... :shock: En annan är allt att man överskattar sin förmåga, speciellt i kombination med att man har så djuriskt bråttom.

Självkör jag dubbfritt med mycket mönster året om. En fördel där är ju att däcken inte hinner bli gamla. Grabber AT2:or funkar bra 360 dagar om året. De fattiga dagar det är is, kan man ju alltid testa att anpassa körningen efter det *thumb_up*

Var ute och körde halva dagen i onsdags, det var fostrande :mrgreen: Men, jag kom hem med en oskadd bil :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Jag var tvungen rida in till stan med stånkan och dra ett varv runt centrum idag. Det har kommit lite vitt fluff nu.
[youtube]Vkw-dO5i3J4[/youtube]
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Skye skrev: Så jag tror mycket på däckvalet och för gamla däck är största anledningen till att folk i söder inte kan köra bil i vinterväglag.
Köpte för några år sedan en Vitara av en kille i Borlänge. På den satt sk. året-runt däck. Godkända M+S-däck fast med något som mest liknade sommardäcksmönster. Totalt fuc..ng odugliga på snö och då företrädesvis kall snö. Dom funkade bra i sörja och snöslask, men annars..... :ffs
Skyndade att byta till vinterdäck (riktiga) efter ett par veckor av vinter.
Kan mycket väl tänka mig att många söderut av bekvämlighet och kanske snålhet också, kör på den typen av däck, då det kanske inte är så många veckor med riktigt vinterväglag. Typ till oigenkännlighet söndersaltad vinterväg, med enbart snösörja och saltlake.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar