51-an skrev:Ersättare till Varaderon-VFR1200X.
Transalp-NC700X eller CB500X.
Vill man inte köra Honda kan man ju välja något av dom andra fabrikaten,
det är bara att provköra och välja det somm passar.
Läser en viss agression av ditt inlägg och.....så talar ett äkta Hondahjärta
VFR1200X är en naturlig och given vidareutveckling av Varaderon, så används väl dom flesta Varaderon. Tyvärr drog det ju iväg i pengar(men, det är ju tack vara att Varaderon funnits så länge)
Om nåt år så blir den ju begad, priserna för mig blir då lite mer överkomliga........och då kanske man sneglar på den igen för ev inköp. Sen om dom andra modellerna(märken) i segmentet är bättre(fast dom inte är det för mitt användande) bryr jag mig inte om, Honda har och kommer alltid ha en plats i mitt hjärta!
Segmentet Transalp(GS800, etc) vänder väl sig i första hand för äventyrsfolk. Wannabeen som packar hojen till max, lägger handen över ögona, spejar över vidderna och drar iväg. Personligen tycker jag att man tappade bort konceptet redan med TA650:an. Tänk om 700;an hade kommit år 2000! Jisses vilken äventurskärra det hade varit.
Alltså, NC700X är definitivt inte någon arvtagare till Transalp. Man söker en ny typ av förare. Man gör inte en äventyrshoj med ett fack i tanken. Man gör inte en ävebntyrshoj där man måste packa av baksadeln för att tanka. Man gör inte....etc
Det enda som talar för NC700:an är soppaförbrukningen. Soppan har blivit alldeles för dyr. För dryga tio år sedan kunde man sitta vid kaffebordet på morgonen och spontant bestämma sig för en dagsrepa på 100 mil. Det gör man inte mer
Men och andra sidan. Den som köper en NC 700 för äventyr är jag ganska säker på att byter bort den när han kommer hem?.