Seg när det blir kallt

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kermit
Trehjuling
Trehjuling
Answers: 0

Seg när det blir kallt

Inlägg av Kermit »

Hej, har en honda transalp 93. Nu när det blivit kallare och tempraturen är låg 7 - 15 plus, går min mc dåligt. Den blir fruktansvärt slö, drar en massa bensin.
"köpte den för 300 mil och då fick jag en service på den."
(när det är varmt 18 uppåt så går den perfekt)
Tänkte ju köra den till snön kommer så tips är välkomna
mvh
K
Transalp 08
Går gött
GeCe †
250cc
250cc
Hoj: vingar

Inlägg av GeCe † »

Saknar erfarenhet av dylikt problem och det enda jag spontant kommer att tänka på är motoroljan. Dvs är den anpassad till de temperaturer du skriver om?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Kermit
Trehjuling
Trehjuling

Inlägg av Kermit »

GeCe skrev:Saknar erfarenhet av dylikt problem och det enda jag spontant kommer att tänka på är motoroljan. Dvs är den anpassad till de temperaturer du skriver om?
Vet inte vilken olja som är i. får väl testa det. Vad för olja använder ni som kör era transalper nära minus?

MER INFO
Den går inte att varva ur ordentligt och man får växla ner när man inte vanligtvis behövde det förut.
Transalp 08
Går gött
GeCe †
250cc
250cc

Inlägg av GeCe † »

Kör på multigrade 10W-40 som enl. instruktionsboken ska funka ned till -10 grader och upp över 40+.

Dina problem låter mer än mystiskt för när motorn väl blir varm borde inte oljan ställa till med något problem om det är rätt typ. Kan du inte höra med stället där servicen utfördes vad de brukar använda för olja.

Du kanske skulle testa med en förgasarrengörare som finns på mackarna att köpa om det skulle vara något med förgasarna.

Kanske bra och kolla också så du inte har vatten i tanken. En tanke som också dök upp bara!

Tändstiftens kondition bör du kolla också det kan visa sig på det viset som du skriver. Har varit med om det på en lånecykel från en firma där stiften på en cylinder var slut och Transalpen gick mest på en cylinder och blev orkeslös på samma sätt du beskriver.
Senast redigerad av GeCe † den sön 02 sep 2007, 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Hoj: Blå TA 650 -02

Inlägg av Tramsvalp »

Låter mysko, det brukar ju bli lite mer effekt när det är kallt istället.

Kanske kan termostaten vara sönder? Om den alltid är öppen så går ju motorn kallare och sämre ju kallare det är ute. Bensinen kondenserar på de kalla cylinderväggarna och förbränns dåligt. Och oljan blir inte så varm heller.
Tempmätaren brukar normalt bara gå nån millimeter över första strecket, men kommer den inte upp dit så kan det vara idé att kolla termostaten.

Lukta i oljepåfyllningshålet. Kondenserad bensin kan spä ut motoroljan, och det är förstås inte bra.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Kermit
Trehjuling
Trehjuling

Inlägg av Kermit »

Tramsvalp skrev:Låter mysko, det brukar ju bli lite mer effekt när det är kallt istället.

Kanske kan termostaten vara sönder? Om den alltid är öppen så går ju motorn kallare och sämre ju kallare det är ute. Bensinen kondenserar på de kalla cylinderväggarna och förbränns dåligt. Och oljan blir inte så varm heller.
Tempmätaren brukar normalt bara gå nån millimeter över första strecket, men kommer den inte upp dit så kan det vara idé att kolla termostaten.

Lukta i oljepåfyllningshålet. Kondenserad bensin kan spä ut motoroljan, och det är förstås inte bra.
Nope , det var inte Tremostaten heller, ska byta runt med en ny cdi box hade ju problem med den förra. Sen blir det en förgasarrengöring. När jag hittat felet kommer jag skriva ut det HÄR på sidan.
Transalp 08
Går gött
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Hoj: Honda
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Varaderon körde jag ända ner till -30 grader med både GPS 10-40 samt Motul 15-50. Båda delsyntetoljor, så det känns som att orsaken skulle finnas i oljan känns lite främmande för mig.
GeCe †
250cc
250cc

Inlägg av GeCe † »

V Saarela skrev:Varaderon körde jag ända ner till -30 grader med både GPS 10-40 samt Motul 15-50. Båda delsyntetoljor, så det känns som att orsaken skulle finnas i oljan känns lite främmande för mig.

Det är verkligen ett mysko problem eftersom det är temperaturberoende. Hoppas kermit Hittar problemet och delger oss lösningens gåta.

Det som jag tänkte på med oljan, en spontan och dum tanke kanske, var om någon hällt i en rak 50W olja som jag tror HD använder sig av.
Mvh / GeCe

Kermit
Trehjuling
Trehjuling

Då var det dax för RÄTT svar del2

Inlägg av Kermit »

Så kom felet tillbaks igen efter allt som gjorts. De var bara leta vidare. Till slut så lämnade jag in den.
Felet var varvräknaren, något inne i den har antagligen gått sönder eller bränts. Så den felsökningen plus oljebyte kostade 1500kr. Hade jag köpt en ny och satt inden hade ytterligare 5300kr hostats upp.
Det ska sägas att verkstaden aldrig haft eller varit med om detta problem förrut.
/
Transalp 08
Går gött
Skriv svar