Blårök
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Blårök
Hej,
Min TA blåröker säjer de som legat bakom, vad kan det bero på? kolvringarna? eller nåt mindre allvarligt?. Den har gått 6100 mil. Själv har jag bara kört den ca 80 mil, köpte den för en månad sen av AVA MC, nyservad. Min första hoj så jag har inte mekat mycket.
Vad jag läst om hondas motorer så verkar de vara som Briggs&Strattons, bara går, bara man sköter om och håller koll på oljan. Kan det stämma?
Min TA blåröker säjer de som legat bakom, vad kan det bero på? kolvringarna? eller nåt mindre allvarligt?. Den har gått 6100 mil. Själv har jag bara kört den ca 80 mil, köpte den för en månad sen av AVA MC, nyservad. Min första hoj så jag har inte mekat mycket.
Vad jag läst om hondas motorer så verkar de vara som Briggs&Strattons, bara går, bara man sköter om och håller koll på oljan. Kan det stämma?
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
-
oscar
- Barnvagn

Vad ar det for skick pa oljan? Ar den svart sa ar den ju inte bytt nyligen.. I Stockholm kan jag rekommendera Hela Hojen pa soder for service. Ett oljebyte gar ganska eneklt att fixa sjalv annars. Kor hojen till OK gor-det-sjalv (Bergshamra tex.) sa kan du gora dig av med den gamla oljan och filtret samtidigt.
-
Klosterdalens stora fasa
- 125cc

Det låter som slitna lopp o kolvar.
Fast jag fick det på transalpen först bortåt 18k nått.
Mcen kan ha haft insugsläckage som axat upp slitaget.
Vill du inte renovera i sommar kan du prova med att byta olja och välja en tjock olja med typ 20w-50 mineral och av lite dyrare sort.
Man kan få ned förbrukningen kraftigt.
Fast jag fick det på transalpen först bortåt 18k nått.
Mcen kan ha haft insugsläckage som axat upp slitaget.
Vill du inte renovera i sommar kan du prova med att byta olja och välja en tjock olja med typ 20w-50 mineral och av lite dyrare sort.
Man kan få ned förbrukningen kraftigt.
Blårök
Köpte min 96:a av Eurowheels i våras, den rök som tusan men efter att sugit ur 1/2 liter olja blev det bättre. Har nu bara blå/grå rök efter start, innan TA:n är varm, när väl nålen rört sig upphör detta. Någon som har några ide'er om vad detta kan bero på???? Alfons
När jag köpte min TA -96 så drog den ca 1 liter olja på 150 mil.
När jag servat den och fyllt med Castololja för MC så har den gått 450 mil utan att jag behövt fylla.
Min hoj var servad på mc verkstad tidigare, men jag har ingen aning vad de har använt för olja.
Prova byt!
När jag servat den och fyllt med Castololja för MC så har den gått 450 mil utan att jag behövt fylla.
Min hoj var servad på mc verkstad tidigare, men jag har ingen aning vad de har använt för olja.
Prova byt!
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Blårök
Hej!joeng38 skrev:Hej,
Om din hoj blåryker så är det troligen ventiltätningarna som är orsaken och det betyder ju att du behöver inte skruva ned hela motorn. Svart rök härstammar från slitna eller fastsittande kolvringar.
Men det "kan" finnas ett ändå enklare sätt att komma tillrätta med problemet om du har tur.
1. Leta reda på en biltillbehörsfirma i din din närhet som säljer Omega produkter.
2- Köp en flaska med motorsköljmedel som på kemisk väg rensar ur gammal skit i motorn och kan t.ex lossa på brända kolvringar osv. och som funkar ihop med våtkoppling.
Kostnad c:a 120 Kr och det räcker flera ggr, kanske till din bil också.
Du häller det i varmkörd motor och låter den gå i 10 min sen är det klart.
Byt filter och olja sen.
3. Köp Omegas "packningsskydd" och häll i den nya oljan sen. Packningsskyddet återställer kristalliserade gummipackningar så de återfår sin urprungliga form. Och är inte packningen mekanisk skadad funkar det. Effekten av packningsskyddet kommer smygandes så det går åt några gångtimmar.
Allt detta till en kostnad av endast några hundralappar och minimalt med arbete är väl värt ett försök. Detta är inget hokus pokus utan väl beprövat och jag har sett det med egna ögon och även förvånade miner hos folk när de ser att det funkar.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Tack för tipset, jag skall till mekonomen som tydligen säljer dessa. Det är ju värt ett försök. Så klarar det sig tills säsongen är slut, då kan jag riva topparna.
Lite underligt är det att det bara är främre cyl som orsakar rykandet, stiften blir svarta och kladdinga, bakre är ok. Men tar man ur motorn i vinter så är det väl lika bra att byta på bägge topparna.
Lite underligt är det att det bara är främre cyl som orsakar rykandet, stiften blir svarta och kladdinga, bakre är ok. Men tar man ur motorn i vinter så är det väl lika bra att byta på bägge topparna.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
joeng38 skrev:Tack för tipset, jag skall till mekonomen som tydligen säljer dessa. Det är ju värt ett försök. Så klarar det sig tills säsongen är slut, då kan jag riva topparna.
Om det funkar med Omega-grejorna så brukar man inte behöva gå vidare med att riva motorn bara se till att det viktigaste, som man alltid ska göra. Byta olja ofta innan den blir för smutsig och orsakar skada. Smutsig olja fräter på gummipackningar och kan orska brända kannringar osv. Själv byter jag två ggr/säsong.
Men det där att främre cylindern går så fet låter inte bra. Verkar som dålig förbränning orsakad av någonting. Om det är kannringar som är fastbrända och gör att du får upp olja i toppen kan motorsköljmedelet göra underverk om du har tur.
Har du kollat bränsleförbrukningen förresten. Tänkte på om du kan ha något problem med förgasarn till den främre cylindern och får in för mycket bränsle?
Luktar det bensin om oljan när du tar bort oljestickan?
Hör av dig hur det går för dig. Lycka till!
Mvh / GeCe
hmm, du har inte övervägt att gå tillbaka till mc firman och fråga vad fan dom sysslar med? sådana där brister är dom skyldiga att upplysa om vid köp.. kändes inte riktigt nyservad med tanke på vad du skriver om stiften, det är ju inspection eller replace på varje serviceintervall och då borde dom anat att allt inte stod rätt till?, ring till konsumentverket om det blir tjafs dom har hjälpt mej många gånger!! sen det här med hokus pokus medel,, det är precis vad det heter - hokus pokus!