Ska man ta bort snorkeln?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Ska man ta bort snorkeln?
Hej därute i Sverige.
Har precis anslutit mej till forumet och har några små frågor efter att ha läst i olika inlägg.
Snorkeln på luftburken?; På min -92 finns det en slang under luft burken som är platt i ändan är detta snorkeln?
Sedan undrar jag "väsentligt lägre bensinförbrukning" om man tar bort snorkel+K&N filter+ 16 drev fram;
Min drar ca 0,45/ mil
Trevligt att vara med i ett så fint forum som detta!
Kör fint!
Har precis anslutit mej till forumet och har några små frågor efter att ha läst i olika inlägg.
Snorkeln på luftburken?; På min -92 finns det en slang under luft burken som är platt i ändan är detta snorkeln?
Sedan undrar jag "väsentligt lägre bensinförbrukning" om man tar bort snorkel+K&N filter+ 16 drev fram;
Min drar ca 0,45/ mil
Trevligt att vara med i ett så fint forum som detta!
Kör fint!
Hej och välkommen till forumet!
Vet inte hur luftburken ser ut på en -92:a, men med snorkeln menas väl i regel porten där luften sugs in, som en del vill ta bort för att motorn ska andas lättare. Sen brukar det finnas en avtappning under luftburken för kondens men det är något annat.
Om din cykel drar 0,45/l ska du vara väldigt nöjd med detta då det nog är svårt att få de här cyklarna att gå snålare.
Lycka till med din nya hoj! Har själv nyligen bytt hoj så vi är lite i samma båt.
Vet inte hur luftburken ser ut på en -92:a, men med snorkeln menas väl i regel porten där luften sugs in, som en del vill ta bort för att motorn ska andas lättare. Sen brukar det finnas en avtappning under luftburken för kondens men det är något annat.
Om din cykel drar 0,45/l ska du vara väldigt nöjd med detta då det nog är svårt att få de här cyklarna att gå snålare.
Lycka till med din nya hoj! Har själv nyligen bytt hoj så vi är lite i samma båt.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc

- Hoj: Blå TA 650 -02
Snorkeln är luftintaget till luftburken som GeCe säger.
Snorkeln ser helt olika ut på 600 och 650.
På 650 sitter luftburken under tanken och snorkeln mynnar ut i skarven tank/sadel. Inloppet är alltså väl skyddat med eller utan snorkel. Misstänker att den mest är till för ljuddämpning.
Att ta bort den innebär på 650 att inloppet blir 50% större (mätt och uträknat).
På 600 sitter burken under sadeln och snorkeln går bakåt. Har inte sett i verkligheten, men kanske blir öppningen sämre skyddad mot stänk utan snorkel? Nån som vet?
Snorkeln ser helt olika ut på 600 och 650.
På 650 sitter luftburken under tanken och snorkeln mynnar ut i skarven tank/sadel. Inloppet är alltså väl skyddat med eller utan snorkel. Misstänker att den mest är till för ljuddämpning.
Att ta bort den innebär på 650 att inloppet blir 50% större (mätt och uträknat).
På 600 sitter burken under sadeln och snorkeln går bakåt. Har inte sett i verkligheten, men kanske blir öppningen sämre skyddad mot stänk utan snorkel? Nån som vet?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
På min 600 -99, sitter luftiintaget under vänster sidokåpa strax under sadeln. Den är nog ganska bra skyddad med stänklappar som hindrar smuts att stänka upp från hjul och kedja som sitter på samma sida. Snorkeln är vinklad uppåt för max. skydd. Kan nog inte vara någon större fara att ta bort "snorkeln" skulle jag tro, det sitter ju ändå ett filter innanför. Och dammar det så gör det nog varken till eller ifrån.
Mvh / GeCe
snorkeln
Tog bort snorkeln, vet inte om jag kände någon större skillnad i drag, men tycker det verkar som "han" låter mer ur avgassystemet vid fullt gaspådrag, men det kanska bara är inbillning.
Ev. drar den ännu lite mindre, men full packning kanske sådär 30-35 kg,
och ca 90-100 fart så blev det ca 0.42l/mil sista tankningen.
Ev. drar den ännu lite mindre, men full packning kanske sådär 30-35 kg,
och ca 90-100 fart så blev det ca 0.42l/mil sista tankningen.
Det där med effekten av borttagen snorkel är inget jag kan uttala mig om det får någon annan svara på som kan. Men din bränsleförbrukning låter väldigt bra och är samma jag hade på min gamla -87:a under lugna körningar.
Min nya -99 som jag inte hunnit kört så mycket med drog 0,49 sist när jag tankade och tycker mig märka att det fattas 5 hk jämfört med -87 som inte hade samma avgasreningssystem.
Min nya -99 som jag inte hunnit kört så mycket med drog 0,49 sist när jag tankade och tycker mig märka att det fattas 5 hk jämfört med -87 som inte hade samma avgasreningssystem.
Mvh / GeCe
TA -94
Kan inte bedömma effekten mer än att det låter mer.
Däremot kan det inverkat på soppaförbrukningen, tycker den drar lite mindre, men mina körningar är så olika så det får förbli en känsla.
Psykologisk trimning kallade man det för, när man satt ett 2" system på en standardvolvo, kan det vara så?
Kan inte bedömma effekten mer än att det låter mer.
Däremot kan det inverkat på soppaförbrukningen, tycker den drar lite mindre, men mina körningar är så olika så det får förbli en känsla.
Psykologisk trimning kallade man det för, när man satt ett 2" system på en standardvolvo, kan det vara så?
Det är aldrig för sent att börja om!
Någon som vet vad avgasreningen består utav? Borde vara någonting man kan plocka bort?GeCe skrev:Det där med effekten av borttagen snorkel är inget jag kan uttala mig om det får någon annan svara på som kan. Men din bränsleförbrukning låter väldigt bra och är samma jag hade på min gamla -87:a under lugna körningar.