Jag har tidigare varit skeptiskt till efterkonvertering till xenonljus eller HID eller va det nu heter. Men jag såg en video på youtube där de sätter in HID i en Lexus och ändrade uppfattning.
Är det nån som har erfarenhet av efterkonvertering till bil eller mc? Vad säger bilprovningen och vad är skillnaden på xenon och HID?
Jag funderar på den här satsen för bara 600 spänn... LÄNK
Xenonljus till Transalpen
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Xenonljus till Transalpen
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Xenonljus till Transalpen
För allt vad jag kunnat förstå, är fordonet inte reggat med xenon, är det absolut NO-NO att besikta med dylikt efteråt Så det lär vara till att plocka ur insatsen före besiktning, och hänga in original.
Har jag hajat fel, får någon gärna rätta Originallyset på en TA -11 är verkligen inget att jubla över
Har jag hajat fel, får någon gärna rätta Originallyset på en TA -11 är verkligen inget att jubla över
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Varför inte montera extraljus i stället så störs inte kontrollbesiktningen.
jan-Olov
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Njaa... då måste jag ha en kraschbåge eller liknande och fästa dom i vilket jag inte har lust att köpa.Jan-Olov skrev:Varför inte montera extraljus i stället så störs inte kontrollbesiktningen.
Svarar lite på mina egna frågor för jag hittade alla svar efter ett tags googlande.
*Som Stefan skriver, fordon måste vara typade med xenonljus från början. Efterkonvertering är i praktiken inte tillåtet.
*HID står för high-intensity discharge och i fordon används HID-lampor fyllda med xenongas eftersom den minimerar lampans uppvärmningstid och ger maximalt med ljus snabbare än andra gaser, till exempel argon (gatlyktor)
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Skulle detta funka
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysn ... jus-82731/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysn ... jus-82731/
jan-Olov
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Jo, jag har sett dom. Typ den enda MC-nyheten BT hade för i år Jag har fortfarande problemet var jag ska sätta dom utan att behöva köpa en båge för ett par lax.
Jag är bra sugen på att köpa xenonkungens MC-kit. Då får man både halv och helljus med xenon eftersom lampan vinklas istället för att ha 2 separata lampor (tur att man har H4).
Jag är bra sugen på att köpa xenonkungens MC-kit. Då får man både halv och helljus med xenon eftersom lampan vinklas istället för att ha 2 separata lampor (tur att man har H4).
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Flytta till Norrbotten så behövs inget ljus, iaf inte på sommarhalvåret
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Xenonljus till Transalpen
Fast nämnda sommarhalvår blir ju så förtvivlat kort
Mer seriöst dock. tror att extra ljus (med eller utan gämda brytare ) är vägen att gå. Biltemas variant såg jag hade fästen för gaffelbenen med i kittet, så båge ska nog inte behövas. F.ö. noterade jag nog en del andra nyheter för året, så det känns nog som att de vill satsa lite på detta segment. Dock har ju lagerhållningen på artiklarna, fr.f.a. på varuhusen runt storstäderna, en viss förbättringspotential...
Mer seriöst dock. tror att extra ljus (med eller utan gämda brytare ) är vägen att gå. Biltemas variant såg jag hade fästen för gaffelbenen med i kittet, så båge ska nog inte behövas. F.ö. noterade jag nog en del andra nyheter för året, så det känns nog som att de vill satsa lite på detta segment. Dock har ju lagerhållningen på artiklarna, fr.f.a. på varuhusen runt storstäderna, en viss förbättringspotential...
rydde skrev:Flytta till Norrbotten så behövs inget ljus, iaf inte på sommarhalvåret
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Om jag flyttar till Norrland kommer jag att älska:
*De milslånga grusvägarna
*Ljuset på sommaren
*Lugnet
Jag kommer att sakna:
*Att kryssa mellan bilarna på Essingeleden fredag eftermiddag i september.
Bränner jag sönder reflektorn om jag sätter in en sån här lampa? H4 90/100W
http://www.dealextreme.com/p/h4-90-100w ... -12v-30362
*De milslånga grusvägarna
*Ljuset på sommaren
*Lugnet
Jag kommer att sakna:
*Att kryssa mellan bilarna på Essingeleden fredag eftermiddag i september.
Bränner jag sönder reflektorn om jag sätter in en sån här lampa? H4 90/100W
http://www.dealextreme.com/p/h4-90-100w ... -12v-30362
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Hmmm... Då tror jag lägger ned det. En ny strålkastare går på 4 lax...
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Lägger ner tanken att sätta in en 90/100W lampa. Xenontankarna har jag inte lagt ned
Problemet med Nightbreaker och liknande är att de koncentrerar ljuskäglan, standardlampor sprider ljus mer åt sidorna. Samma totala ljusmängd alltså. Eller har jag fel?
Läste mmasch erfarenheter på norska varadero-forumet. Helljuset på hans första lampor pekade upp i luften
Extraljus monterade utanpå är inget alternativ för mig än så länge.
Problemet med Nightbreaker och liknande är att de koncentrerar ljuskäglan, standardlampor sprider ljus mer åt sidorna. Samma totala ljusmängd alltså. Eller har jag fel?
Läste mmasch erfarenheter på norska varadero-forumet. Helljuset på hans första lampor pekade upp i luften
Xenonkungen har reat ut sina lampor liknande de mmasch köpte, så jag tänker pröva med att köpa ett kit från dem och lämna tillbaka om det inte funkar.3. Xenon helljus på natten (på väg utan belysning). Helt åt helvete. Tyckte att lamporna lyste allt för mycket upp i luften. Fick nästan samma verkan med bara halvljus. Kan hända att det är något underligt med mina lampor, men blev verkligen besviken när helljuset slogs på.
Extraljus monterade utanpå är inget alternativ för mig än så länge.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Det där med att få ut mer ljus med samma effekt är nog möjligt, för företagen lär sig att optimera hela tiden. Se bara en sådan vanlig sak som våra lysrör, förr var dom på 40W i dag 36W och samma ljus. Utvecklingen går mot att spara energi och då får vi denna effekt. Xenon är nog bra men jag undrar om inte reflektorn skall vara konstruerad för det. Jag mins att jag läste ett test på bilar som byggdes om och det blev en hinna på reflektorn som förtog det som vanns med xenon, men detta var ganska länge sedan så problemet kanske är löst.
jan-Olov
- Theovil
- Trehjuling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 07 mar 2012, 22:41
- Ort: Floda/Lerum Transalp Limited Edition Mean Green
Re: Xenonljus till Transalpen
Då slipper man att köra på helljus med halogen för att öka synligheten för bilister på dagen.
Jag är också intresserad av konvertering, om du köper kitet visa gärna med lite bilder hur monteringen var.
Jag är också intresserad av konvertering, om du köper kitet visa gärna med lite bilder hur monteringen var.
Livet är orättvist, sedan dör man....
Re: Xenonljus till Transalpen
Apropå halogenlampor så verkar det vara så att tillverkarna kan välja mellan högt ljusutbyte och lång livslängd, dvs lampor typ nightbreaker håller kortare tid än normala lampor. Livslängden är dock kanske ett mindre problem för mc än för bil, det är väl få av oss som kör mer än 1000 mil per år
- Theovil
- Trehjuling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 07 mar 2012, 22:41
- Ort: Floda/Lerum Transalp Limited Edition Mean Green
Re: Xenonljus till Transalpen
Det ser absolut mycket bättre ut än vanligt enkelt orginal ljus.
Som någon tidigare nämde så har jag inte heller krashbågar så montering av dimljus blir genast lite knepigare så det är ettganska enkelt och billigt sätt att öka synligheten i dom flesta aspekter.
Som någon tidigare nämde så har jag inte heller krashbågar så montering av dimljus blir genast lite knepigare så det är ettganska enkelt och billigt sätt att öka synligheten i dom flesta aspekter.
Livet är orättvist, sedan dör man....
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Xenonljus till Transalpen
Självklart!Theovil skrev:om du köper kitet visa gärna med lite bilder hur monteringen var.
Lite lustigt det där med blinkers. Vi med 650-hoj har ju inbyggda framblinkers medan 700:an har utstickande. Annars brukar ju utvecklingen gå åt motsatt håll... Jag vill inte borra och skruvai min hasplåt heller...
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Re: Xenonljus till Transalpen
Har fipplat med lyse på endurocykeln i många år och INGENTING slår xenon! Om jag bodde där man behövde lyse sommartid (gud förbjude) så skulle jag inte tveka, konvertera H4:an till Xenon. Sen skulle jag se snäll och godtrogen ut och åka på besiktningen. Om Du döljer ballasten snyggt och prydligt, tror jag inte att dom märker någon skillnad. i värsta fall får man väl vackert skruva dit H4:an när det skall besiktas.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
- Theovil
- Trehjuling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 07 mar 2012, 22:41
- Ort: Floda/Lerum Transalp Limited Edition Mean Green
Re: Xenonljus till Transalpen
Jag väntar med spänning på montering och bilder aerosol
Livet är orättvist, sedan dör man....