Vintersnack

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Olle Å
250cc
250cc
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

V Saarela skrev:Jo, det är nog bara att börja om :)
Hör på bakgården en skoter brumma just nu.

Förresten, snöskotrarna borde nog förbjudas på skoterspåren. Förstör ju bara spåren så man inte kan köra hoj där :wink:

[youtube]UNISfb-JmR0[/youtube]
Tyvärr måste jag lämna vintersnacket för denna gång eftersom jag skall ut med traktorn och harva :vs: :vs:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Hoj: Varadero 06
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Trollet ser ut att frysa :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Hoj: Honda
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:Såg ut som du kom kraftledningen norrifrån Flarken-hållet mot Norra Svartbyn. Där har jag skejtat många gånger med älghunden.
Men en fråga: Var höll alla snöskotrar hus? Så vackert väder och mängder med snö. Hade du spärrat av leden? :)
Sorry Fiber....missat att svara :)

Det jag tyckte var märkligt var att det var bland dom sista dagarna för snöskotrarna och jag såg knapp nån snöskoter.
Såg några flanera nära Svartbyträsket, alldeles vid strandkanten. Jag höll mig oclså nära stranden eftersom jag vet att dom brukar släppa ut vatten. Jag försökte hålla koll några dagar för att se om snöskotrar körde över, men såg inte en endaste. Tillslut orkade jag inte vänta utan tog ordentligt med sats, tänkte att, om jag nu plurrar ner i nån vak så flyger jag kanske över.
Nåja....det gick ju bra den här gången :)

Lite otäckt när våren kommer. Minns en gång norrut nånstans mot Buddbyn där jag hade med en 250 åkt en bra bit. Plötsligt sjunker först framhjulet en bit och sen nästan hela bakdöcket. Fanns heller ingen återvändo utan jag fick bara gasa på så gott det gick och paddla med fötterna i plurret.

En annan gång körde jag över en å vid Sävast. Såg att det var en vak nära stranden på andra sidan. Tog då ordentlig sats eftersom om den hade fastnat i vaken så hade jag nog flugit upp på stranden. Nåja, det gick bra då också....kände att framhjulet högg till lite bara :)

brumbrum :vs:

Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Hittar lite snöhögar ännu. Tungt före dock.... :)

Bild
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018

Inlägg av bodensaren »

Torde inte vara några problem med kylningen........
/Lapp i exil
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:Hittar lite snöhögar ännu. Tungt före dock.... :)

Bild
Men gudars....Saarela, Saarela...köp dig en snöskoter istället...suuck! :roll: :vs: *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Olle Å
250cc
250cc

Inlägg av Olle Å »

Fattar inte att ni står ut med er jäkla vinter. Här har vi ju redan börjat klippa gräsmattorna och SMC börjar ju strax med sina KNIX.kurser. :vs: :vs:

Vet inte om vi skall tycka synd om er eller inte. :hsb: :hsb:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Lite märkligt Olle :)

På ett annat forum satt ett gäng Göteborgare och gnällde för att det var inget läge för dubb, dom blir bara försörda.
Jag föreslog att dom ska flytta till Norrbotten....här kan man köra hoj året om?!? *thumb_up*
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Vintersnack

Inlägg av rydde »

det har varit bara vägar nån vecka nu. VS har nog letat upp en snödriva vid sidan av vägen och tagit sats ser det ut som :-)
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Tar detta här, handlar ju om vinter och däck.
Att våra politiker agerar korkat visste vi ju, men att polismyndigheten infört det som merit var nytt för mig. Snacka om dålig "bollkänsla".

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=6405999

Den gångna helgen har sett ut ungefär så här i stort från dalarna och uppåt.

http://norran.se/2012/05/vasterbotten/s ... ll-helgen/
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Inlägg av Stefan »

Ja, det där med dubbdäcken verkar ju fullständigt hål i huvudet :frust: Bara det att ha ett enda datum för ett land som väl är en 200 mil långt :conf: Man får vara glad att man har dubbfritt på Jeepen :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Dags att liva upp tråden igen.
Vintern gör sig allt mer påmind. Nattkyla och bara runt noll på dagarna gör att marken börjat tjälas till. En bra grund för den snö som förhoppningsvis snart lägger sig över landskapet. Att ni söderöver ofta frågar "hur i hela friden vi kan bo här uppe i mörkret", skulle få prova på vintern med rikligt med VIT snö och se hur mycket ljusare allt blir. Köra bil t.ex. med vägar omgivna med vit skog, vita plogkarmar, ja till och med vit vägbana. Som rena poesin. *thumb_up*

Alltså, nu ställer jag troligen hojen för säsongen. Var bara det jag ville säga. :hug: kamrater.
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Olle Å
250cc
250cc

Inlägg av Olle Å »

:röd: :röd:
Fibern skrev:Dags att liva upp tråden igen.
Vintern gör sig allt mer påmind. Nattkyla och bara runt noll på dagarna gör att marken börjat tjälas till. En bra grund för den snö som förhoppningsvis snart lägger sig över landskapet. Att ni söderöver ofta frågar "hur i hela friden vi kan bo här uppe i mörkret", skulle få prova på vintern med rikligt med VIT snö och se hur mycket ljusare allt blir. Köra bil t.ex. med vägar omgivna med vit skog, vita plogkarmar, ja till och med vit vägbana. Som rena poesin. *thumb_up*

Alltså, nu ställer jag troligen hojen för säsongen. Var bara det jag ville säga. :hug: kamrater.
Visst kan man bli poetisk. jaf just hemkommen från en två dagars tripp i södra Norge. Snurrat förbi södra delen av Hardangervidda och for sedan genom Rjukan och upp till Gaustablikks Högfjällshotell för lite mat och sömn. Morgonens soluppgång över fjället Gaustatoppen i snöskrud var något nastan överjordiskt. :röd: :röd:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Har pysslat med lilla hondan i veckan inför vintern.

De här däcken har införskaffats:
Bild

Framdäcket: Cheng Shin
Bakdäcket: Pirelli MT43 Trial
Bak var lite av en chansning. Vi får se hur det fungerar. Profilen är _HÖG_ (notera att på bilden ovan är det vänstra 21" och det högra 18") :D Detta högprofilsdäck är dock lite smalare än vad som är standard för fälgen så möjligen dras det ihop lite när slangen pumpas upp och sidorna trycks ut. Kan efter montering konstatera att visst är det stort, men det ser ut att gå någorlunda fritt mot stänkskyddet iaf så det är väl bara prova och se...
Bild

Balansering för första gången med Biltemas balansaxelkit. Detta var enklare än jag tänkt mig men det återstår att se hur bra det blev. Är nu nästan sugen prova balansera Varaderons nästa däck själv också.
Bild

Blev lite motvikt då jag har däcklås...Iofs kan man ju fundera hur nödvändigt däcklåset är för vinterpendling men varför tumma på de coola detaljerna? :lol:
Bild

:tri-color:
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc

Inlägg av Olle Å »

Verkar kunna bli många fina mil på isiga vägar. Tänk bara på att ta det lite försiktigt vid hårda inbromsningar på asfalt eller runt en rondell!!!!!!
Har ett gammalt framdäck som rullat långt, inne på femte vintern nu. Dubbat med bildubb.
Gjorde en tavla och köpte endurodubbat för flera år sedan. Problemet var att det inte var snö och is överallt, så dubben bröts av ganska lätt. De dubben tar otroligt med stryk på hårdfrusen grusväg då själva mjukjärnet slits snabbt och lämnar den sköra hårdmetallen utan stöd varför den går av. Bildubben däremot är ju skyddad av däcket och håller ju mycket längre. :röd: :röd:

Det här med hemmabalansering är faktiskt lika bra som något annat. Jag gjorde det väldigt enkelt för mig då jag bara borrade ett hål i benet till en arbetsbänk och sticker in hjulaxeln där.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Hoj: CRF 1000 DCT-2016

Inlägg av Jokern »

Jag måste ju säga att jag är väldans avundsjuk på rydde och dom andra som bor långt uppe i landet, där dom alltid har snö och is på vintern och inte som här i skåne, bara blask och brun snö..
Bliver sugen att ta mig till norrlandet när jag ser såna bilder som rydde lägger ut med sina vinter kängor :D
Det får mig att tänka på den tiden da jag va barn och bodde på Grönland och vi åkte skridsko på vägen och dubbade våra cykler *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

JAAA! Där kom det. :oops: alltså... det vita fina pudret. Fem centimeter i morse, sex grader kallt och det vräker på hela tiden. Dags köra fram slungan....men Lage, den glädjedödaren, :ffs har i "morronsoffan" sagt att det ska övergå i regn mot eftermiddagen. Säg den glädje som varar. :(
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

NEEEJ! Där försvann det. Spöregn och plusgrader igår har gjort gräsmattan grön och resten "glimrar i olika nyanser av grått, brunt och SVART. På natten. :(
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Hoj: Transalp + CBF1000F
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Det finns bra Youtube-klipp hur man gör:

[youtube]yzVUTknEHbI[/youtube]

Den här är också bra tycker jag. Hur man byter och balanserar:
[youtube]anyY0UO5gqk[/youtube]

Om du inte har en luftkompressor för att få klinchen (eng. "bead") på plats kan du använda startgas :P :P
Det blir det precis lika bra som hos däckverkstan om man är noggrann
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »