Livslängd kedja
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Livslängd kedja
Har en bekant som påstår att man behöver inte smörja kedjan:
En Varadero 2003 som han köpte begad förra sommaren och som då inte hade gått många mil.
Jag träffar på honom lite då och då. Ska stämma av med honom(mil osv) och se hur det går med projektet
En Varadero 2003 som han köpte begad förra sommaren och som då inte hade gått många mil.
Jag träffar på honom lite då och då. Ska stämma av med honom(mil osv) och se hur det går med projektet
..och vetenskapen därom kallas Tribologi.joeng38 skrev:hö hö
allt metal som rör varann måste ha smörjning.
/H
Läs mer på http://bloggen.svedberg.nu/
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 12:48
- Ort: TA 650 HÄRNÖSAND
Tribologi är vetenskapen om friktion, nötning och smörjning. Ordet kommer från grekiskans tribo, som betyder gnida. Tribologisk kunskap är viktig för maskintekniken, varför tribologisk forskning bedrivs av institutionerna för maskinkonstruktion vid Sveriges tekniska högskolor. Tribologin är dock ett interdisciplinärt forskningsfält, med beröringspunkter mot både kemi, materialvetenskap och hållfasthetslära.
ALPINA650
med tanke på hur min kedja lät dagen efter att jag kört i regn i flera timmar så låter det otroligt märkligt att påstå att en kedja inte behöver smörning.
Men det klart, har kanske tycker att normal livslängd på en kedja är 100 mil och då behöver man ju naturligtvis inte smörja den. Om man kan stå ut med att den gnisslar dom sista 30 milen förståss!
Men det klart, har kanske tycker att normal livslängd på en kedja är 100 mil och då behöver man ju naturligtvis inte smörja den. Om man kan stå ut med att den gnisslar dom sista 30 milen förståss!
Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.
Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment
Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)
Henning: nästan rätt....FJR 1300
Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment
Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)
Henning: nästan rätt....FJR 1300
Jag litar på honom och jag kommer givetvis göra en besiktning av kedjan lite då o då.(som sagt var, jag tycker detta är intressant att följa)
Han är väl inte värst mycket för internet, men får väl försöka locka hit han så han får stå till svars
Såg idag maua att du var o hängde på internationella varaderoforumet....kul
http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl
Han är väl inte värst mycket för internet, men får väl försöka locka hit han så han får stå till svars
Såg idag maua att du var o hängde på internationella varaderoforumet....kul
http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Ska bli intressant att se vad dreven tycker om det här också.
Jag kör med Transalp med Scottoiler, och kedjan håller lätt dubbelt så länge som när jag sprayade. Men dreven slits lika fort som vanligt, så det blir minst ett drevbyte per kedja nu.
Jag kör med Transalp med Scottoiler, och kedjan håller lätt dubbelt så länge som när jag sprayade. Men dreven slits lika fort som vanligt, så det blir minst ett drevbyte per kedja nu.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
hehe Jo, den verkar bra den sidan! Inget ont om denna eller andra sidor som avhandlar varaderos o liknande, men det märks att sverige är ett litet land ibland. Relativt lite trafik på forumen här. Men det är väl inte så konstigt igentligen! Därför är det kul med ett internationellt forum tycker jag! Kul också att kunna "umgås" över nationsgränserna!V Saarela skrev:Jag litar på honom och jag kommer givetvis göra en besiktning av kedjan lite då o då.(som sagt var, jag tycker detta är intressant att följa)
Han är väl inte värst mycket för internet, men får väl försöka locka hit han så han får stå till svars
Såg idag maua att du var o hängde på internationella varaderoforumet....kul
http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl
- Forceman
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
- Hoj: Varadero -08
- Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98
Jag har upptäckt att med scotoiler så slits framdrevet ut väldigt snabbt! Efter 800mil bytte jag förra framdrevet men bakdrevet och kedjan ser helfräscha ut!
Så bytar man framdrevet i tid så tror jag att man klarar kedjan vääldigt länge med scotoilern!
Jag har kört 1200 mil nu med samma kedja och bakdrev så det visar sig snart hur lång livslängden blir!
Så bytar man framdrevet i tid så tror jag att man klarar kedjan vääldigt länge med scotoilern!
Jag har kört 1200 mil nu med samma kedja och bakdrev så det visar sig snart hur lång livslängden blir!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93
V Saarela skrev:Nu har jag träffat honom:
Hojen hade gått 280 mil när han köpte den förra sommaren. Förra ägaren hade inte smort den under sin ägo(förmodligen gjordes det vid 100-mila servicen)
I dags dato har hojen gått 900 mil. Inte en droppe smörjmedel har den fått av honom.
Rätta mig om jag fel men är det inte så att en O-ringskedja är smord med fett "innanför" O-ringarna" och bör klara sig ganska hyfsat utan "yttre" smörjning! Och att man smörjer mest för drevens skull.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe skrev:V Saarela skrev:Nu har jag träffat honom:
Hojen hade gått 280 mil när han köpte den förra sommaren. Förra ägaren hade inte smort den under sin ägo(förmodligen gjordes det vid 100-mila servicen)
I dags dato har hojen gått 900 mil. Inte en droppe smörjmedel har den fått av honom.
Rätta mig om jag fel men är det inte så att en O-ringskedja är smord med fett "innanför" O-ringarna" och bör klara sig ganska hyfsat utan "yttre" smörjning! Och att man smörjer mest för drevens skull.
Så är det!
Har inte träffat honom på ett tag. Projektet har ryktesväg sabbats av nån "sjabbig mekaniker" som gick och smorde kedjan i samband med en service
Nåja, trots en gång smord, så följer jag detta i allafall.....
Har inte träffat honom själv på länge.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.
Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.
Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Rättelse, man ska inte lyssna i tredje handV Saarela skrev:Har inte träffat honom själv på länge.
Däremot hörde jag igår att, efter servicen tvättade han direkt bort "geggan" som mekarn slängde på och att i dagsläget har den nu rullat dryga 1800 mil, men att det börjar bli snart dags att byta.
Jag hoppas träffa på honom innan säsongen är slut och kika själv på hans drev/kedja.
Träffade honom idag personligen. Kedjan är förmodligen smord vid 100 mila servicen(förra ägaren). Den blev också smord vid 1200 mila servicen. Geggan lät han sitta kvar.
Alltså dagsläget: Smord 2 ggr(100 mil samt 1200 mil). Drivpaketet har nu gått dryga 1900 mil och fortfarande hur fin som helst