Hal asfalt, särskilt i rondeller!

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Hal asfalt, särskilt i rondeller!

Inlägg av Larsa »

Har en rondell inte så lång från mig som alltid är snorhal när det regnar eller är vått. Rondellen är ca 6månader gammal så asfalten är ju inte flång ny precis. Har blivit smått förskräckt två gånger på senare tid då hela cykeln glidit åt sidan så mycket att jag blivit tvungen att fota snabbt för att inte köra omkull. Vet inte om det är jag som kör fel eller om jag kör för snabbt. Tror dock jag inte kan köra så mycket långsammare dock. Har ni några liknande erfarenheter eller tips så välkomnas dessa varmt.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Halt

Inlägg av Fibern »

Larsa skrev:Har en rondell inte så lång från mig som alltid är snorhal när det regnar eller är vått. Rondellen är ca 6månader gammal så asfalten är ju inte flång ny precis. Har blivit smått förskräckt två gånger på senare tid då hela cykeln glidit åt sidan så mycket att jag blivit tvungen att fota snabbt för att inte köra omkull. Vet inte om det är jag som kör fel eller om jag kör för snabbt. Tror dock jag inte kan köra så mycket långsammare dock. Har ni några liknande erfarenheter eller tips så välkomnas dessa varmt.
Det lät ju märkligt. :? Nog för att jag alltid tar det lugnt vid våt asfalt, särskilt när det varit torrt en längre tid, men detta verkar ju skumt. Har du konstiga däck eller finns det någonting i närheten som kan "lämna" ifrån sig nåt som påverkar friktionen? Kemisk anläggning/fabrik?
Det finns ett ämne som heter polymer, som blir något i hästväg snorhalt när det blandas i vatten. Används bl.a. i pappersindustrin.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Inlägg av Larsa »

Däcken är ganska nya (Metzeler bak och där fram tror jag att det är samma märke). Det bakre har gått 600mil och det är bra mönster i båda. Det konstiga är att båda däcken släpper precis samtidigt. Så det måste vara något på vägbanan som du skriver Fibern. För när jag tänker efter så är det på samma kvart av rondellen som det skett.
Jag skall se om jag kan stanna någon gång när det är lite trafik för en koll.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det händer att asfalten blir kass när dom lägger den - då rinner vattnet inte av eller att den blir för slät med dålig friktion.

Det finns så pissigt hala ställen så det är nästan som ishalka.
Dock inte i så mycket i Göteborg då området klassas som tropisk regnskog med tillhörande monsunregn sedan nått år.

Nu är mc i minoritet i trafiken så om man inte klagar på sån skitasfalt och rödljus som inte slår om så händer inget.

När bilarna börjar och åka av däremot då blir det friktionsmätning och ny asfalt som resultat.

I Göteborg t.ex så hände inget med taskiga ställen där man blev skelögd och hjulbent av att passera föränn något år sen då det börja regna varje dag.

Massa olyckor och avåkningar....men som mc förare kände man ju till dom efter massa near death exp... :shock:
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Inlägg av Larsa »

Klosterdalens stora fasa skrev:Massa olyckor och avåkningar....men som mc förare kände man ju till dom efter massa near death exp... :shock:
Jag har ett ställe antecknat nu :(


För er som kör/passerar Kungsbacka är det första kvadranten av rondellen utanför Willys när man kommer norr ifrån och skall rakt fram.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Skall provas vid regn :D
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Hade samma problem med mina gamla däck, Metzeler hade också en tendens att släppa på en vägsnutt ut ur och mellan två rondeller, åt båda hållen. Har inte märkt av det med mina nya michelin, men ska provas vid regn.

Är frösundaledan från Haga norra, mellan dom två rondellerna utanför Bilia.
Transalp -01
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Inlägg av Larsa »

MarAtt skrev:Har inte märkt av det med mina nya michelin, men ska provas vid regn.
Ta det försiktigt :-)
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag brukar släppa ut luft ur däckena vid dom återkommande monsuregnsperioderna som varar några veckor...åt gången

Runt 1,5 runt om - gör stor skillnad.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Larsa skrev: För er som kör/passerar Kungsbacka är det första kvadranten av rondellen utanför Willys när man kommer norr ifrån och skall rakt fram.
Den rondellen körde jag i förrförra veckan. Tog den med full gas och märkte då inget iallafall ?!?



Fast och andra sidan....det var ju på en moped :)


I Luleå finns en rondell som jag tar det väääldigt försiktigt i. Tungtrafikerad och fordonen har duttat diesel där. Dock så tycker jag den blivit mindre hal under åren.
Det fanns även(den är bortbyggd nu) i Luleå ett annat ställe som också var snorhal pga dieseldräll. Såg själv en gång framför mig hur kompisen fick hjulspinn och lite sladd när han drog iväg därifrån.

Jag skyller alltså alltid halkan på dieseldräll, oavsett om det är torrt eller blött. Fordonen som kör i rondellerna tappar dieseln åt höger och rondeller som jag inte känner till försöker jag köra i innerspår så mycket det går.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

En morgon när jag kom till rondellen närmast där jag bor, såg nått vitt och tänkte att det såg ut som nån "saltat" i den... Var liksom utslängt vitt pulver...

Tänkte först inte vad det kunde vara, men så fort jag svängde kändes det som om bakhjulet skulle köra om mig....

Det var ju olja eller diesel som nån läckt och det vita var ju sand och absorbions medel... HALT!!
Transalp -01
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

I göteborg finns en 300 graders kurva , när man kommer från älvsborgsbron och går mot Ökceröleden...Vid shellraff - där är det oljespill många gånger per vecka.

Dom har stationära oljesspillskyltar som dom bara åker o reser upp..

Där kan det vara ganska mysigt halt när det regnat oich det ligger diesel över vägbanan :shock:
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Haha vi kör enligt samma taktik - då kan man köra som vanligt i vägrenen är nästan ännu bättre att ligga o limma på de stället.

Nån km efter vid Bulcykemotet är det snorigt hal asfalt, för tät och feldoserat o allt - vägverket fick fräsa o lägga nytt men problemet
återkom - fan vert vet va dom sysslar me.

Där har några bågar/&bilar gått av - nu har dom istället för att lyckas fixa asfalten satt upp skyltar :?: :shock:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Fasiken vad ni verkar ha mycket problem med själva beläggningen där nere. Då det är nyasfalterat tar man det ju lugnt, men annars känner jag då inte igen dessa problem.
Men däremot där lastbilstrafiken är tät får man oftast vara uppmärksam.
I min hemstad Piteå, kör jag längs den sk. Timmerleden västerifrån in mot stan, när jag ska till jobbet t.ex. I infarten vid stora OK-macken svänger jag då in, där även en massa timmer, flis och tankbilar med olika innehåll svänger både in och ut. Och i den svängen kan ligga flis, tall o granris och annat skräp, så där tar man det alltid lite coolare. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Rondellfriktion

Inlägg av jerkonetti »

Enligt svågern, som jobbar på asfaltslabb, så måste en rondell ha x antal % lägre friktion, för annars skulle långtradare med tung last vrida bitar ur asfalten. Detta gäller alla rondeller, ju mindre desto halkigare. (PGA mer vridning) Har nyss bytt bort metzleer däcken, som jag tyckte hade en otrevlig tendens att bara tvärsläppa i blött, kör Anakee nu och det är stor skillnad på just förvarningskänslan.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Re: Rondellfriktion

Inlägg av Larsa »

jerkonetti skrev: ...Har nyss bytt bort metzleer däcken, som jag tyckte hade en otrevlig tendens att bara tvärsläppa i blött, ...
Där ser man. Jag kör på de däcken och tycker de är rent sagt urusla vi vått väglag. Men jag är ingen expert än eftersom jag är färsk A-körkorts ägare.


(Nu hoppas jag inte denna tråd blir en ren däcktråd).
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Fibern skrev:Fasiken vad ni verkar ha mycket problem med själva beläggningen där nere. Då det är nyasfalterat tar man det ju lugnt, men annars känner jag då inte igen dessa problem.
Men däremot där lastbilstrafiken är tät får man oftast vara uppmärksam.
I min hemstad Piteå, kör jag längs den sk. Timmerleden västerifrån in mot stan, när jag ska till jobbet t.ex. I infarten vid stora OK-macken svänger jag då in, där även en massa timmer, flis och tankbilar med olika innehåll svänger både in och ut. Och i den svängen kan ligga flis, tall o granris och annat skräp, så där tar man det alltid lite coolare. 8)
`

I norr körs det mycket mer dubbdäck...det river asfalt och ger en bättre skrovligare yta
Användarens profilbild
Egge
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 20:33
Answers: 0
Ort: Varadero/Åkersberga

Inlägg av Egge »

Tjena!
Jag hörde en gång att det är halt i närheten av dom stora hamburger kedjorna då dom friterar pommes hela dagarna och fettet från oljorna går ut som en dimma genom fläktarna och lägger sig på vägbanan.

/Egge
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

haha, hamburgerkedja. Nu är vi på en nivå som... :D

Fatta mig rätt, det är definitivt inget illa menat(eftersom det är på allvar menat från dig), men det är första gången jag hör en sådan kommentar och då har jag sett mycket(kommentarer).
Men....varför skulle det inte vara så.



Metezeler: Förmodar att det är Tourance ni pratar om. Blir mäkta förvånad när jag hör att dom är hala i regn?!? Så har jag aldrig upplevt dom. Jag körde(innan anakee och tourance kom) T66:or(michelin) och enduro 4(metezeler). Dom var ruggigt hala i regn när dom blev lite slitna.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Däckstråd?

Inlägg av jerkonetti »

Skulle ju inte bli en däckstråd. Vad jag har upplevt är att greppet inte är dåligt på Tourance utan sättet dom släpper på. Utan förvarning medans min upplevelse av Michelin är att dom släpper mer "kontrollerat". Det kanske är så att Tourance t o m håller lite längre men som sagt, det är sättet dom oförvarnar (Norrländskt) inger inte förtroende. Är ny i gemet (stora "offroads")med sådana däck och har inte testat fler ännu.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Skriv svar