Hemslöjdad ljuddämpare
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Hemslöjdad ljuddämpare
Mitt "slipon" är klart! Lite prototypiskt men fungerande. Består av en rostfri plåt jag råkade ha, två rostfria burklock från IKEA som gavlar, en nätpapperskorg från IKEA hoprullad till innerrör, två avgaskrökar och ett slutrör från Biltema, en hängrännekrok, popnit, glasull mm. Bilder kommer.
Går tyst och fint på jämn gas i lägre fart men dundrar mer när jag gasar på.
Edit: Osäker på om detta hör hemma i "Hojtillbehör och utrustning" eller här... Men hemmabyggen bör nog ligga under "Mek och teknik" iaf.
Går tyst och fint på jämn gas i lägre fart men dundrar mer när jag gasar på.
Edit: Osäker på om detta hör hemma i "Hojtillbehör och utrustning" eller här... Men hemmabyggen bör nog ligga under "Mek och teknik" iaf.
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 02 aug 2009, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Åsså bilderna:
Bakgavel av burklock och Biltemarör.
Hopnitad plåt och avkapad hängrännekrok.
Överbliven bit av hoprullad IKEA-papperskorg.
Som sagt lite prototypiskt.
Bakgavel av burklock och Biltemarör.
Hopnitad plåt och avkapad hängrännekrok.
Överbliven bit av hoprullad IKEA-papperskorg.
Som sagt lite prototypiskt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Tackar
Jag ville få så bra dämpning som möjligt med enbart absorptionsdämpning utan flödesbegränsning, och då gäller det såvitt jag förstår att göra dämparen stor. Diametern i framänden är 10 cm och bak 12. Längden 57 cm begränsas av främre ljuddämparfästet på ramen och packväskhållaren.
Jag måste nog göra en buckla i dämparen för att inte bromsoket ska ta i vid full nerfjädring. Likaså kolla att bromsslangen verkligen går fritt i framänden vid full nerfjädring nu när grejerna är på plats.
De båda krökarna (90 och 60 grader) är hopsvetsade, allt annat är skruvat och popnitat. Kostnad - utom plåt och glasull - ca 300 kr. Med rostfria krökar och slutrör blir det ett par hundra till.
Nej, det var original, filmljudet berodde på en annan McGyver-grej... För att få motorljud upp till kameramicken hade jag dragit en slang mellan den och utblåset.Fibern skrev:Hade inte du en Lazer Duro på filmsnutten från Aurlandsvägen förresten?
Det lät då så åtminstone.
Jag ville få så bra dämpning som möjligt med enbart absorptionsdämpning utan flödesbegränsning, och då gäller det såvitt jag förstår att göra dämparen stor. Diametern i framänden är 10 cm och bak 12. Längden 57 cm begränsas av främre ljuddämparfästet på ramen och packväskhållaren.
Jag måste nog göra en buckla i dämparen för att inte bromsoket ska ta i vid full nerfjädring. Likaså kolla att bromsslangen verkligen går fritt i framänden vid full nerfjädring nu när grejerna är på plats.
De båda krökarna (90 och 60 grader) är hopsvetsade, allt annat är skruvat och popnitat. Kostnad - utom plåt och glasull - ca 300 kr. Med rostfria krökar och slutrör blir det ett par hundra till.
Senast redigerad av Tramsvalp den ons 05 aug 2009, 11:01, redigerad totalt 2 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Tror faktiskt hojen blev något starkare. Med 16 kuggar fram har den aldrig orkat upp i 170 mätarfart, möjligen 165, men nu tar den 170 utan problem om jag kurar ihop mig, men där är det stopp. Inbillar mig att den är lite piggare på mellan- och högvarv. Får testa igen med större munstycken. Vore kul att bänka.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jo, det är lite kul. Nu behöver jag en snygg logga med Tramsvalpovic Super Amateur.joeng38 skrev:Imponerande bygge! Kul när man kan klura ut egna lösningar. Åka till hojaffären och hala upp tusenlappar kan ju vem som helst göra....
Jag var lite orolig att ljuddämparen skulle kunna värmeskada packväska, "bakskärm" och passagerarbyxor, men det visade sig att den blir inte varmare än att man kan hålla handen på efter körning. Så länge det finns isolerande glasull kvar förstås.
Riktig dämparull håller väl längre, men jag misstänker att det går åt två satser, och för det priset får man en hel bal Gullfiber (glasull). Mineralull typ Rockwool (eller kanske snarare billigare varianter) gillar jag inte spontant, den verkar skräpig med många korta fibrer mm. Glasull verkar hålla ihop bättre och därmed stanna kvar längre. Nån som har förslag på annan stoppning?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Ugnsmurare har en bra ull i form av en filt som tål värme, det går till och med att svetsa en stund innan det värmer igenom. Jag tror att det är någon form av glasull tidigare var det asbet. Jag undrar om inte det fins något som rörmockare har att lägga emellen när dom svetsar på ömtåliga ställen? Något att grunna vidare på?
jan-Olov
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Tackar, det ska kollas.Jan-Olov skrev:Ugnsmurare har en bra ull i form av en filt som tål värme, det går till och med att svetsa en stund innan det värmer igenom. Jag tror att det är någon form av glasull tidigare var det asbet. Jag undrar om inte det fins något som rörmockare har att lägga emellen när dom svetsar på ömtåliga ställen? Något att grunna vidare på?
Undrar hur ljudet påverkas av hur hårt man packar stoppningen. Det är ljudvågorna som ska absorberas och reflekteras. Stoppningen dämpar ljudvågorna förstås, men det är även bra om de reflekterade vågorna hjälper till att motverka de nya ljudvågorna. I olyckliga fall kan de tvärtom samverka till att förstärka ljudet istället. En av tankarna bakom att göra min ljuddämpare konisk var att olika diametrar borde kunna dämpa olika våglängder, men om det har nån praktisk betydelse vet jag inte. Jag har dock hört (overifierat) att ovala dämpare kan vara tystare, och jag hoppas att en konisk får lite av samma funktion. Jag behöver snygga ovala burklock innan jag kan tillverka ovala dämpare.
Är det nån som vet hur köpe-slipon ser ut inuti? Kan man se rakt igenom?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- Stödhjul
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
- Ort: Transalp -09 /Grängesberg
Re: Hemslöjdad ljuddämpare
Den ullfilt som Jan-Olov nämner heter CeraBlanket. Den används bla. för brandtätningar och isolering där det är extremt varmt. Ett företag som heter Fire Seal i Nyköping sålde den förut. Fanns i remsor och som hel filt. Den hela filten räcker nog till ganska många dämpare. Om företaget finns kvar , så säljer de produkten fortfarande.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hemslöjdad ljuddämpare
Vad kör du för dimitioner på rörkrökarna ?
Är det orginal klamman som du fäste ihop orginal rör mot nya röret el vart det ett övergångs rör ?
Håller på och in förskaffar material för att bygga en egen dämp jag
me fast på ett 4tums rör.
Kul och se om man får ihop det snyggt och bra.
Är det orginal klamman som du fäste ihop orginal rör mot nya röret el vart det ett övergångs rör ?
Håller på och in förskaffar material för att bygga en egen dämp jag
me fast på ett 4tums rör.
Kul och se om man får ihop det snyggt och bra.
TA 600 93a
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Hemslöjdad ljuddämpare
Racko, när jag skrev det här svaret fick jag för mig att du hade en 650, men du har ju en 600. Det ser inte likadant ut på den, så du får klura lite själv.
För 650 alltså: Ytterdiametern på krökarna är 44 mm, och vinklarna är 90 och 60 grader. Klämman vid den främre skarven är inte original. Originalröret är nämligen i ett stycke från cylindrarna till bakre ljuddämparen, jag fick alltså såga av röret ett par cm bakom det understa fästet innanför bromspedalen. Såga inte för nära fästet, då blir det svårt att skarva. Det är trångt också, det måste vara en plåtklämma med skruv och mutter, det går inte med U-klämma med muttrar.
Ett perforerat innerrör är nog bättre än ett av nät. Ullen borde hålla längre om det är lite glesare mellan hålen.
Biltema har dämparull nu, men den är inte direkt billig och det går nog åt 3-4 paket à 80 kr... Tänkte testa med ett paket närmast innerröret och resten glasull, så kanske det håller längre än bara glasull.
Eller jag kanske testar brandfilten som nämns ovan. Vi får se.
För 650 alltså: Ytterdiametern på krökarna är 44 mm, och vinklarna är 90 och 60 grader. Klämman vid den främre skarven är inte original. Originalröret är nämligen i ett stycke från cylindrarna till bakre ljuddämparen, jag fick alltså såga av röret ett par cm bakom det understa fästet innanför bromspedalen. Såga inte för nära fästet, då blir det svårt att skarva. Det är trångt också, det måste vara en plåtklämma med skruv och mutter, det går inte med U-klämma med muttrar.
Ett perforerat innerrör är nog bättre än ett av nät. Ullen borde hålla längre om det är lite glesare mellan hålen.
Biltema har dämparull nu, men den är inte direkt billig och det går nog åt 3-4 paket à 80 kr... Tänkte testa med ett paket närmast innerröret och resten glasull, så kanske det håller längre än bara glasull.
Eller jag kanske testar brandfilten som nämns ovan. Vi får se.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Hemslöjdad ljuddämpare
Oki.
Får riva å mäta lite i helgen. Tänkte att det skulle va dumt å uppfinna hjulet på nytt annars.
Men e ju kul å testa om man får ihop det.
Men tack för svaret iaf.
Får riva å mäta lite i helgen. Tänkte att det skulle va dumt å uppfinna hjulet på nytt annars.
Men e ju kul å testa om man får ihop det.
Men tack för svaret iaf.
TA 600 93a