Jag är lite intresserad av den nya Transalpen (700). Är det någon på forumet som kan ge lite erfarenheter. Jag har kört den gamla TA (650) och verkligen gillat den men tycker att det saknas lite effekt när man ska åka två personer. Annars gillar jag verkligen TA:s smidighet och lägre vikt.
Nu är alltså valet och kvalet: En ny XL700VA Transalp eller en begagnad Varadero? Hjälp mig.....
Jag är lite intresserad av den nya Transalpen, XL700.
Jag är lite intresserad av den nya Transalpen, XL700.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Jo, jag har ju gått från TA600och TA650 till några Varaderon. Där emellan också en PanE1300 tillbaka till TA. Blev så förtjust i 700:an vid en ordentlig provkörning att jag gick tillbaka till Transalpvärlden(mest pga vinterkörandet).
Fortfarande tycker jag dock att Varaderon är världens bästa motorcykel
Skillnaden är stor mellan den gamla och nya TA:n. Smidigare, bättre chassi etc. Dessutom är effektenskillnaden (trots bara 7 kusar mer på pappret) ganska stor.
Fortfarande tycker jag dock att Varaderon är världens bästa motorcykel
Skillnaden är stor mellan den gamla och nya TA:n. Smidigare, bättre chassi etc. Dessutom är effektenskillnaden (trots bara 7 kusar mer på pappret) ganska stor.
TA vs XL 1000 V
Hade tidigare TA 650 men sedan -04 en XL1000 V som jag kört 6000mil på.
Har också testat nya 700´an men i min värld jämför jag dom med en trimmad Zundapp moppe och en 125cc MC . Skilda världar utan att för den skull misskreditera TA´n,en Kanonhoj för sina ändamål.Med passagerare föredrar jag VA´n
Skalis
Har också testat nya 700´an men i min värld jämför jag dom med en trimmad Zundapp moppe och en 125cc MC . Skilda världar utan att för den skull misskreditera TA´n,en Kanonhoj för sina ändamål.Med passagerare föredrar jag VA´n
Skalis
Skalis
Modellår
Tack för bra tips. Ska nog titta lite närmare på varaderon i alla fall. Funderar på att behålla den gamla Transalpen och köpa en lite ändre Varadero.
Har hört att bensinförbrukningen varit hög på de första årsmodellerna, men att den från och med insprutningen (03?) minskat. Kollade dock ett internationellt Varaderoforum som hävdade att man även på senare (01 - 02) årsmodeller av förgasarmodellen fått ner förbrukningen. Kan det vara så? Vet inte riktigt varför men jag har alltid gillat förgasarmodeller...
Har hört att bensinförbrukningen varit hög på de första årsmodellerna, men att den från och med insprutningen (03?) minskat. Kollade dock ett internationellt Varaderoforum som hävdade att man även på senare (01 - 02) årsmodeller av förgasarmodellen fått ner förbrukningen. Kan det vara så? Vet inte riktigt varför men jag har alltid gillat förgasarmodeller...
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Jag är väl en av dom där förespråkarna på forumet där, som påstår att det går att få ner bensinförbrukningen på dom äldre modelllerna, bla genom öppnare utblås.
Det tog lääänge för mig också att acceptera insprut. Idag gillar jag dom, ger rappare svar mm.
Det skedde också massor av förbättringar när insprutsmodellen kom. Allt ifrån förbättrad sidostöd(nämns alldeles för sällan) till en växel till i lådan. Kvalitetsmässigt så slapp man ju den trillskande bränslepumpen och inte minst.....en klart förbättrad bakstötdämpare.
Honda kör nu ännu nästa vecka med kampanjer, både på Varadero och Transalp. Pröjsa prislappen och få med prylar för 10.000:- Alltså, en ny Varadero fullkittad(väskor mm)e för dryga 90´. Det har aldrig varit billigare än så.
Prislappen torde också göra att skillnaden mellan en begad förgasare och en begad insprutare ska inte vara värst stor, dvs.....om jag lägger lite till så....
Det tog lääänge för mig också att acceptera insprut. Idag gillar jag dom, ger rappare svar mm.
Det skedde också massor av förbättringar när insprutsmodellen kom. Allt ifrån förbättrad sidostöd(nämns alldeles för sällan) till en växel till i lådan. Kvalitetsmässigt så slapp man ju den trillskande bränslepumpen och inte minst.....en klart förbättrad bakstötdämpare.
Honda kör nu ännu nästa vecka med kampanjer, både på Varadero och Transalp. Pröjsa prislappen och få med prylar för 10.000:- Alltså, en ny Varadero fullkittad(väskor mm)e för dryga 90´. Det har aldrig varit billigare än så.
Prislappen torde också göra att skillnaden mellan en begad förgasare och en begad insprutare ska inte vara värst stor, dvs.....om jag lägger lite till så....
Jag skjutsade på min nya Transalpen här precis i förrgår. Jag märkte ingen större skillnad i seghet eller bensinförbrukning med den extra personen på. Hon tyckte även att hon satt riktigt bra. Då jämförde hon iofs med min gamla DR650 -92...
Idag har jag varit ute en kortare sväng på grus med cykeln och är glad att jag valde TAn. Den känns lite mer allround. Det sagt så har jag å andra sidan inte kört någon Varadero.
Idag har jag varit ute en kortare sväng på grus med cykeln och är glad att jag valde TAn. Den känns lite mer allround. Det sagt så har jag å andra sidan inte kört någon Varadero.