Var och tittade på en MC som var kört året runt.
Trots att det var en 06 så såg delar av alu-delarna "tärda" ut av vägsalt (antar jag).
Kan man göra något åt det?
Salt tär på alu
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tiefighter
- Trehjuling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån 17 dec 2007, 21:47
- Ort: Transalp 650-06 Vänersborg
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
Aluminium är besvärligt och det gäller att hålla efter hela tiden så inte missfärgningar tillåts äta sig ned på djupet i metallen. Man kan vaxa som hjälper till viss del. Men man får nog acceptera en viss matthet på ytan som någon skrev.
Fibern!
Vet inte hur det är med din fälg men är den ytbelagd med något så är det tveksamt om du ska använda t.ex. Autosol och putsa med annars är det ett alternativ plus vax. Finns bra Teflonvaxer som håller ganska länge och även om du inte putsar så kan vaxet hjälpa till att stoppa upp oxidationprocessen. Jag använder det och när fälgen är svart av smörjan från kedjan och skitig går det lätt att tvätta bort.
Fibern!
Vet inte hur det är med din fälg men är den ytbelagd med något så är det tveksamt om du ska använda t.ex. Autosol och putsa med annars är det ett alternativ plus vax. Finns bra Teflonvaxer som håller ganska länge och även om du inte putsar så kan vaxet hjälpa till att stoppa upp oxidationprocessen. Jag använder det och när fälgen är svart av smörjan från kedjan och skitig går det lätt att tvätta bort.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag använder sprayvax på fälgarna. Egentligen för rostskydd, finns ofärgat och svart på Mekonomen. Bara att spraya på snurrande hjul, men akta bromsskivorna. Ingen polering. Lätt att tvätta bort med lacknafta ed. Håller däckets livslängd ut för mig som mest bara spolar av hojen med trädgårdsslangen.
Båda sorterna blir gråa och jävliga när de fått suga åt sig väglort ett tag, men den svarta kan man iaf snygga till med ett nytt lager utan att tvätta bort allt först.
Jag har inte precis kollat, men jag tror det är bra. Har inte lagt märke till nån försämring sen jag började med detta, och jag kör året runt.
Båda sorterna blir gråa och jävliga när de fått suga åt sig väglort ett tag, men den svarta kan man iaf snygga till med ett nytt lager utan att tvätta bort allt först.
Jag har inte precis kollat, men jag tror det är bra. Har inte lagt märke till nån försämring sen jag började med detta, och jag kör året runt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Jag är tveksam till att fälgarna har någon ytbeläggning. Ska kolla upp det. Hade annars tänkt prova med Scotch-svamp och tex. Vim eller dylikt. Men det bör man ju undvika om det finns någon beläggning.
Bakfälgen har mörkgråa fläckar runt om, vilket inte framfälgen har. Kan det uppstå i kombination med kedjesmörjning? Någon felaktig olja t.ex.?
Bakfälgen har mörkgråa fläckar runt om, vilket inte framfälgen har. Kan det uppstå i kombination med kedjesmörjning? Någon felaktig olja t.ex.?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Original ytbeläggning är eloxering, som på det mesta av aluminium, om inte nån galning har putsat bort den. Nån kan förstås ha lackat fälgen.Fibern skrev:Jag är tveksam till att fälgarna har någon ytbeläggning.
...
Bakfälgen har mörkgråa fläckar runt om, vilket inte framfälgen har.
Fläckarna är vanliga, och nog inte mycket att göra åt tyvärr, mer än att hålla rent och vaxa. Somliga har pulverlackat, men jag vet inget om resultatet.
Låt torka ordentligt innan du vaxar, frätskadorna kan gå djupt, och det måste vara torrt ända ner.
Nu följer lite amatörkemi som jag läst mig till på nätet, och det här är vad jag tror händer:
Vatten och salt (eller vatten och 2 olika metaller) bildar galvaniska celler som fräter bort aluminium. Effektivast i slutna utrymmen, i djupa fräthål od.
Det kan hända inuti fälgarna också. Vatten kommer in genom ett ekerhål, och galvanisk spänning mellan ekernippel och fälg skapar joner och syra och skit. Det kan räcka med bara aluminium, eftersom frätskadan får olika elektrisk potential på olika ställen, vilket kan räcka för att hålla processen igång.
Min metod är att vid varje däckbyte ta bort fälgband, tejp ed, och tvätta fälgen noggrannt. Jag använder silvertejp istf fälgband eftersom vatten då inte kan spridas från ett ställe. Tejpen är lite för bred, så jag river isär den. Två varv är lagom. Jag sätter en oljedroppe på varje nippel medan jag tejpar, som vattentätning och korrosionsskydd, och lite sprayvax på insidan runt luftnippeln.
Kanske är jag paranoid, men det finns folk som fått byta ut fälgarna av trafiksäkerhetsskäl pga korrosion, och det vill jag slippa. Det viktigaste är att hålla rent och torrt i fälgen, säger jag.
Nu lägger ju jag om däcken själv, undrar vad däckgubben säger om man försöker nåt sånt i verkstan...
Jag använder inte fälgrengöring längre. Det är effektivt mot smuts, men samtidigt en "bra" elektrolyt som kan starta frätprocesser i slutna utrymmen, t.ex innanför fälgband od. Så skölj ordentligt.
Om nån vet mer om det här så ut med språket bara
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Det enda man kan göra är att innan dom börjar salta tvätta fälgarna rena.
Sen spreja på ml olja , typ tunnflytande rostskydd för bilars hålrum och underede.
Spreja det över hela bågen - utom avgas,skivor...osv ja kanske inte sadeln o så där.
En brunaktig sörja som man sedan tvättar av på våren med lacknafta.
Under vintern ger man fan i o tvätta bågen med starkare grejer än yes och absolut inte högtryck.
Man kan skölja av det värsta med en klen trädgårdsslang.
Vissa år har jag inte tvättat på typ 1000 mil - okt till april..
Det låg en fetgrusigsalt geggamoja på 2-4kg under mcen - men den såg som ny ut under allt detta.
Det spelar ingen roll hur mycket salt som ligger på bågen - ml oljan skyddar underlaget.
Man vinner mycket på det - man slipper tvätta en nedstänkt båge vilket alltid innebrä repor om än i mikroskopisk form - men det byggs ju på under åren..
Om man tror att köra vinter o tvätt varje dag skyddar alu så är det fel.
Det angrips direkt.
Sen spreja på ml olja , typ tunnflytande rostskydd för bilars hålrum och underede.
Spreja det över hela bågen - utom avgas,skivor...osv ja kanske inte sadeln o så där.
En brunaktig sörja som man sedan tvättar av på våren med lacknafta.
Under vintern ger man fan i o tvätta bågen med starkare grejer än yes och absolut inte högtryck.
Man kan skölja av det värsta med en klen trädgårdsslang.
Vissa år har jag inte tvättat på typ 1000 mil - okt till april..
Det låg en fetgrusigsalt geggamoja på 2-4kg under mcen - men den såg som ny ut under allt detta.
Det spelar ingen roll hur mycket salt som ligger på bågen - ml oljan skyddar underlaget.
Man vinner mycket på det - man slipper tvätta en nedstänkt båge vilket alltid innebrä repor om än i mikroskopisk form - men det byggs ju på under åren..
Om man tror att köra vinter o tvätt varje dag skyddar alu så är det fel.
Det angrips direkt.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Ojdå, blev många tips o förslag. Det där med "oljekonservering" tror jag dock jag avstår ifrån. Här uppe i Norrbotten är det nästan ingen som kör mc under vintern. Kylan är nog största hindret. Men även snö, isiga och spåriga vägar gör sitt.
Nåja, fläckarna på fälgen är nu inte något större problem, men man vill ju helst att även sånt ska vara snyggt så länge resten av hojen är det.
Fast....när man kör så syns det ju inte.......
Får väl försöka med lite olika medel och kanske gnugga lite extra så får vi se.
Nåja, fläckarna på fälgen är nu inte något större problem, men man vill ju helst att även sånt ska vara snyggt så länge resten av hojen är det.
Fast....när man kör så syns det ju inte.......
Får väl försöka med lite olika medel och kanske gnugga lite extra så får vi se.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Äh, han byter ju hoj en gång om året (typ), vad vet han om underhåll?joeng38 skrev:Vänta ska du höra från V Saarela om vinterkörning...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Skojar bara, han vet nog.Tramsvalp skrev:Äh, han byter ju hoj en gång om året (typ), vad vet han om underhåll?joeng38 skrev:Vänta ska du höra från V Saarela om vinterkörning...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp