Har någon råkat ut för fenomenet att wiren till hastighetsmätaren "hoppar ur led" vid infästningen till hastighetsmätaren?
Det har hänt mig två gånger nu på sommaren - mätaren lägger bara av och wiren bara "tickar" när framhjulet snurrar. Efter båda gångerna har jag skruvat ut wiren vid infästet och satt tillbaks den igen - voila! - funkar direkt. I några hundra mil...
Vad kan det bero på? Sliten wire?
/Melker
Sliten hastighetsmätarwire?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Det skulle kunna vara slitet plastdrev i vajerdrivningen också.
Min mätare la av kvällen före hojens första besiktning... panisk felsökning!
Plastdrevet går att dra ut ur sitt hus när framhjulet är borta.
Kuggarna var ok, men drevets och hjulnavets drivklackar nådde inte varandra längre.
På http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html står det om "White grease" som ska funka. Jag har inte försökt hitta nåt sånt.
Min mätare la av kvällen före hojens första besiktning... panisk felsökning!
Plastdrevet går att dra ut ur sitt hus när framhjulet är borta.
Kuggarna var ok, men drevets och hjulnavets drivklackar nådde inte varandra längre.
På http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html står det om "White grease" som ska funka. Jag har inte försökt hitta nåt sånt.
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 04 mar 2007, 13:25, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- Cykel
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
- Hoj: BMW R1200GSA-06
- Ort: Jörn
- Kontakt:
Det de menar med "white grease" är mest troligt nåt närbesläktat med det som CRC kallar Vitt Litiumfett, finns hos bla Clas i sjön.Tramsvalp skrev: På http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html står det om "White grease" som ska funka. Jag har inte försökt hitta nåt sånt.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
En tydligen vanlig felorsak är medbringaren i navet, en plåtbricka som drar runt plastkugghjulet. Den är gjord för att ge vika om man råkar montera hjulet med med medbringarklorna mitt för varandra, eller om något skulle gå trögt.
Plåtklorna greppar bara med ett par mm, så med tiden kan de behöva böjas ut lite.
Högre upp i tråden skrev jag att jag trodde det var slitage på plastkugghjulet, men har tänkt om. Kan iofs vara både och.
Du kan kanske börja med att lossa vajern vid hjulet och se om du kan hålla emot vajerdrivningen med en tång ed när du drar runt hjulet. Försiktigt förstås. Kan du det så tror jag på medbringaren.
Börja i den enklaste ändan alltså.
För att komma åt vajern upptill på 650 tror jag det räcker att ta bort vindrutan och svarta plasten runt instrumentbrädan. Sen sitter instrumenten med 4 skruvar. Vet inte hur det är på 600.
Plåtklorna greppar bara med ett par mm, så med tiden kan de behöva böjas ut lite.
Högre upp i tråden skrev jag att jag trodde det var slitage på plastkugghjulet, men har tänkt om. Kan iofs vara både och.
Du kan kanske börja med att lossa vajern vid hjulet och se om du kan hålla emot vajerdrivningen med en tång ed när du drar runt hjulet. Försiktigt förstås. Kan du det så tror jag på medbringaren.
Börja i den enklaste ändan alltså.
För att komma åt vajern upptill på 650 tror jag det räcker att ta bort vindrutan och svarta plasten runt instrumentbrädan. Sen sitter instrumenten med 4 skruvar. Vet inte hur det är på 600.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Vajern var hel, men snurrar inte när jag kör med den frånkopplad från mätaren, det räckte med den svarta plasten runt instrumentbrädan och en leatherman tång När jag snurrade på vajern upptill så gick det trögt, men den snurrade nertill frånkopplad. För mycket regn på grejorna efter 3 dagars regn i Norge kanske. Så det är nog medbringaren som du säger Tramsvalp!
Får se om jag orkar riva framhjulet i helgen!
Tackar
/ matsh
Får se om jag orkar riva framhjulet i helgen!
Tackar
/ matsh
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Om du menar att vajern går trögt i höljet så bör du åtgärda det. Någon kanske har smort den med kedjespray...matsh skrev:När jag snurrade på vajern upptill så gick det trögt, men den snurrade nertill frånkopplad.
Dra ur vajern nertill och torka av den. Spruta t.ex 5-56, lacknafta ed genom höljet, och rensa med vajern. Ut igen, torka av, spruta, rensa. Tryckluft är bra.
När den verkar gå lätt smörjer du med motorolja ed. Det gör jag iaf.
Och vid varje däckbyte drar jag ur vajern, torkar av, och på med ny olja. Tar en minut.
Om den går trögt nu så kan det här räcka för att få igång mätaren ett tag till.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Vajern satt fast som den i höljet , fick dra ut den med tång, fullt med rostsörja!!! Vatten i fart kryper! Fråga mina fötter de vet efter 3 dagars regn i Norge! Tråkigt nog var det inget fel på plåtbricka som drar runt plastkugghjulet, kraftiga huggtänder på den! Så plastkugghjulet har gått, inte mycket kugg kvar där.
Sensmoral smörj era vajrar!!!
Sensmoral smörj era vajrar!!!
matsh skrev:Vajern satt fast som den i höljet , fick dra ut den med tång, fullt med rostsörja!!! Vatten i fart kryper! Fråga mina fötter de vet efter 3 dagars regn i Norge! Tråkigt nog var det inget fel på plåtbricka som drar runt plastkugghjulet, kraftiga huggtänder på den! Så plastkugghjulet har gått, inte mycket kugg kvar där.
Sensmoral smörj era vajrar!!!
Just det! Smörj, smörj och smörj igen. En droppe olja då och då kostar så litet men åstadkommer såååå mycket. Och besparar dig massvis av besvär, tid och pengar i minskade verkstads besök och bekymmer.. Som gammal yrkessmörjare från svenska Handelsflottan på -70 talet är jag stor vän av regelbunden smörjning.
Men en hastighetsvajer tillhör ju en av de lättare vajrarna att komma åt. De andra kan vara lite besvärligare att komma åt utan att plocka isär men det går med litet tålamod. Men det är sådana saker som är ypperliga att hålla på med under vintermånaderna samtidigt som man drömmer om nästa sommar.
Brukar till vajrar använda en tunnare olja som ger upphov till mindre värmebildning och sprider sig lättare i hölje och vajer. Gärna i spryform med ett praktiskt munstycke som förenklar det hela. Har man en gammal vajer med torrt fett som i ditt fall funkar 5-56 ypperligt eftersom det innehåller en massa lösningsmedel som löser upp skiten. Får du väl rent i höljet är en tunnare maskinolja att föredra utan lösningsmedel.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Du kanske ska kolla om höljet är skadat. Laga med krympslang eller eltejp t.ex. Men lite vatten kommer väl in ändå.matsh skrev:Vajern satt fast som den i höljet , fick dra ut den med tång, fullt med rostsörja!!!
[...] Tråkigt nog var det inget fel på plåtbricka som drar runt plastkugghjulet, kraftiga huggtänder på den! Så plastkugghjulet har gått, inte mycket kugg kvar där.
Sensmoral smörj era vajrar!!!
Gör rent och smörj växelhuset. Kanske inte nödvändigt att göra som den här killen men intressant tråd.
Och kolla att medbringaren når fram till det nya kugghjulet ordentligt. Klorna böjs inåt, det syns inte. Det borde gå genom att ställa klorna mitt för varandra, så ska växelhuset höjas några mm (föreställer jag mig). Annars böj upp klorna lite.
Jag drog ut den och kollade idag. Det fanns små vattendroppar på den, så hädanefter ska jag göra det oftare. Några ggr/år.Jag själv skrev:Och vid varje däckbyte drar jag ur vajern, torkar av, och på med ny olja.
Senast redigerad av Tramsvalp den lör 13 sep 2008, 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
I stället för att göra mekanisk åverkan på "gripklorna" så kan man hos honda köpa orginal Chimsbrickor för 8:- styck. dessa pressar ut medbringaren mot navet. På min gamla 600 räckte dessa inte till(för få, för snål ) så jag löste det hela med en vanlig rund nyckelring. fungerade klockrent tills en volvo satte stopp för in framfart..
Det är roligare att säga ja
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Mitt plastdrev såg ut så här efter ca 2500 mil:
Som ni ser har ena klacken gått av och drevet har spruckit. Den andra klacken ser också sliten ut. Enl. Honda är det normalt att plastdrevet ger vika om något annat i hastighetsmätardrivningen går trögt. Smörj upp wiren och leta efter knyckar etc är mitt råd...
Som ni ser har ena klacken gått av och drevet har spruckit. Den andra klacken ser också sliten ut. Enl. Honda är det normalt att plastdrevet ger vika om något annat i hastighetsmätardrivningen går trögt. Smörj upp wiren och leta efter knyckar etc är mitt råd...
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Sliten hastighetsmätarwire?
När jag plockade ut hojen i helgen funkade inte hastighetsmätaren, var ihopgeggat i huset där plastdrevet sitter.
Pratade med honda city i väsby men dom sade att den bara såldes i ett helt kit, hela huset med plastdrev mm, till den ringa kostnaden 1287:-....
Får kolla med nån annan verkstad om dom har annars får man väl beställa över nätet, där finns dom ju för ca 200:-
Pratade med honda city i väsby men dom sade att den bara såldes i ett helt kit, hela huset med plastdrev mm, till den ringa kostnaden 1287:-....
Får kolla med nån annan verkstad om dom har annars får man väl beställa över nätet, där finns dom ju för ca 200:-
Transalp -01
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Sliten hastighetsmätarwire?
Vilket trams! Ringde faktiskt till Hondacity nyss, det lilla plastdrevet går visst att köpa separat. 271 kr tror jag han sa.MarAtt skrev:dom sade att den bara såldes i ett helt kit, hela huset med plastdrev mm, till den ringa kostnaden 1287:-
Ge dom det här numret så ska det bli rätt: 44806MV1003. Säljaren du pratade med var antagligen lat eller okunnig.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Sliten hastighetsmätarwire?
Ja, 271:- kostade det, var på Mc hörnan i S-tälje och köpte det i fredags, han hade det tom hemma, var ju vungen att åka lite igårAeroSol skrev:Vilket trams! Ringde faktiskt till Hondacity nyss, det lilla plastdrevet går visst att köpa separat. 271 kr tror jag han sa.MarAtt skrev:dom sade att den bara såldes i ett helt kit, hela huset med plastdrev mm, till den ringa kostnaden 1287:-
Ge dom det här numret så ska det bli rätt: 44806MV1003. Säljaren du pratade med var antagligen lat eller okunnig.
På hondacity kollade han i datorn, men hittade bara att beställa kitet...
/Marcus
Transalp -01
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Sliten hastighetsmätarwire?
Jag tror det var så tidigare på 650, att man måste beställa hela kittet, men det har ändrats, vad jag förstått. Hondacity kanske hade en gammal katalog. Dåligt hursomhelst.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Sliten hastighetsmätarwire?
Som vanligt så gör rent och smörj in. Det går bra med 5-56 eller liknande som löser upp gammalt fett. Om du passar på vid däck byte eller en gång per år så slipper du problem. Litium fett eller annat fett spelar ingen roll, bar du gör rent emellanåt.
Om vägen är för dålig, byt hoj.