Tankväska.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Tankväska.
Hur är det att köra med tankväska, skymmer inte väskan instrumenten och hur besvärligt är det att tanka om jag köper med magnetfäste?
jan-Olov
Har själv en av typ "elefantfot" som går att bygga på höjden. Upplever inga problem med att se instrument, har väl kommit signalhorns knappen av misstag någon gång.
Stora problemet är att hur försiktig jag än är eller har varit så har jag fått repor i tanken.
Stora problemet är att hur försiktig jag än är eller har varit så har jag fått repor i tanken.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
Tankväska
Ett av de stora problemen som jag har haft med tankväska är att om man skall krypköra ut från en parkering eller dyl. är att startknappen tar emot väskan med ett lustigt surrande i startmorotn.
Det var samma problem på AT som jag hade tidigare.
Det är bra att stapla upp tankväskan på höjden och sedan ha kartan där, det är lättläst på närma håll.
Det var samma problem på AT som jag hade tidigare.
Det är bra att stapla upp tankväskan på höjden och sedan ha kartan där, det är lättläst på närma håll.
Chba
- Vilse på näset
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
- Ort: 1200 GSA -08 / Östersund
Trelle61
Har heller aldrig haft några problem med sikten men som Trelle61 skriver så är det svårt att undvika repor, även man är försiktig. Jag kommer definitivt att köpa bagster eller liknande när det blir dags för ny tankväska. Jag hade också lite problem med att väskan gled omkring och ibland lossnade tom någon magnet pga vinddraget, men det har kanske mer att göra med dåliga magneter och inte lösningen i sig.Har själv en av typ "elefantfot" som går att bygga på höjden. Upplever inga problem med att se instrument, har väl kommit signalhorns knappen av misstag någon gång.
Stora problemet är att hur försiktig jag än är eller har varit så har jag fått repor i tanken.
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
har oxå en modell från silver med ett kartfodral som magneterna finns i och sen två olika stora"ryggsäckar" som man fäster ihop med dragkedja. problem med repor i tanken har jag löst med ett sorts gumminät som jag klippte till efter magneterna och har efter det inte haft några repor varken på transan eller varaderon. har ej heller haft problem med sikten på instrumenten dock som föregående sa vid fullt utslag kan man komma åt start- eller tuta. men det kan man leva med. händer ju inte så ofta
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Här är väskan jag har. Kolla in den. Tycker den passar grymt bra på Varaderon. Bra plats i också med tanke på storleken och den låga höjden!
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=S ... rodid=2154
Maua
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=S ... rodid=2154
Maua
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
modelen jag har är den i länken nedan.
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=S ... rodid=2154
Är helnöjd man kan liksom variera sig efter behovet. ibland behöver man inte så mycket. och mattan jag klippt till i länken nedan
http://www.fridsalls.com/shop/index.php ... ductId=181
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=S ... rodid=2154
Är helnöjd man kan liksom variera sig efter behovet. ibland behöver man inte så mycket. och mattan jag klippt till i länken nedan
http://www.fridsalls.com/shop/index.php ... ductId=181
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Helt riktigt, för att kolla populariteten i denna tråd så startade jag tidklockan tills någon anmärkte på mig. nej skämtåsido. något blev fel
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=S ... rodid=2154
tror denna ska funka, annars heter väskan Tore och är superbra
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=S ... rodid=2154
tror denna ska funka, annars heter väskan Tore och är superbra
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
En tankväska köper man för att behålla en längre tid. Därmed också för att kanske användas på flera hojar.
Nämnda Silver ett bra alternativ. Reglerbart i höjdled för hur mycket packning man trycker i samt hur mycket man vill se av instrumenteringen.
Jag använde ALLTID en bit lakan mellan tank och väska. Lakansbiten är lätt att skaka av om den varit nere på backen.
På väskan klipper jag av alla remmar förutom den längst fram. Den remmen brukar jag säkra runt styret. Mest pga om man ställer hojen på sidostödet om man har tung last i väskan.
Tutor och startknappar kan man skydda genom att montera en liten böjd plåtbit, montera den tex från skruven på bromsgrepp etc och så pass lång att den skyddar knapparna från väskan.
Nämnda Silver ett bra alternativ. Reglerbart i höjdled för hur mycket packning man trycker i samt hur mycket man vill se av instrumenteringen.
Jag använde ALLTID en bit lakan mellan tank och väska. Lakansbiten är lätt att skaka av om den varit nere på backen.
På väskan klipper jag av alla remmar förutom den längst fram. Den remmen brukar jag säkra runt styret. Mest pga om man ställer hojen på sidostödet om man har tung last i väskan.
Tutor och startknappar kan man skydda genom att montera en liten böjd plåtbit, montera den tex från skruven på bromsgrepp etc och så pass lång att den skyddar knapparna från väskan.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Tar ni av hela väskan när det är dax att tanka? Jag fick tippset att låta bortenplattan sitta kvar och klippa ett hål för tanklocket. Är det något som ni på forumet praktiserar? Silver väskan som några rekomenderar hade inte handlaren som jag brukar köpa av men väl storleken större, tom är den till och med något lägre än modellen Birma. Jag skall kolla Biltemas väska innan jag köper
jan-Olov
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
klippa hål ska du nog inte bry dig om. körde en vända från lund till umeå och hem igen och jag tycker inte att det är speciellt störande att lyfta bort väskan. med 25l i tanken och full packning på hojen med passagerare dricker min varadero 0,50-0,51. och med planerade dagsetapper på 40-50 mil så tankar man en gång på morgonen innan man kör sen hbehöver man inte ta bort väskan på hela dagen. dom som klagar på att det är jobbigt med väskan kör nog sport hojar och måste tanka var 7:e mil. då kan jag förstå att det blir lite småjobbigt. grattis till ett bra val och du behöver inte få panik om du glömmer regnskyddet. körde 38mil i hällregn och grejerna höll tätt. packa dock allt i påsar även om du kör med regnskydd. kan bli lite kondens och sånt ju. må väl, Tobbe
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Jag har nu använt väskan och funnit at det är precis som någon säger att jag tutar oavsiktligs vid fullt styrutslag samt kommer åt startknappen med. Vad händer med startmotorn när den snurrar när mororn är igång, tar kugghulen skada? I övrigt är jag nöjd med den extra packmöjligheten och att tanka var inte särskilt besvärligt det heller.
jan-Olov
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Så ofta kommer man ju inte åt knapparna. vad jag vet så tar startmotorn tag i motorns kuggar genom cenrufugalkraft och jag tror inte att starten får grepp när motorn redan är igång. kolla med en verkstad för att vara säker. efter ett tag lär man sig hur myscket styrutslag man kan göra innan knapparna tar i.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tankväska.
Hjälp, har lite bråttom. Är det någon av Biltemas tankväskor som fungerar sjyst på varaderon? Behöver inte så stort utrymme men bra kunna ha lite grejjor nära till hands. Snacks osv under långtur.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Tankväska.
Den funkar fint på transalpen. Fast jag fick göra ett hål för tankluckan och sy på längre remmar. Annars har den varit kanon.
Skickat från S3-luren
Skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/