Var ute o luftade transan en sväng idag och blev då stoppad av en bilist som vänligt upplyste mig om att mitt halvljus stod väldigt högt och bländade i backspegeln.
Nu undrar jag om någon vet om det är något som kan ha lossnat och hur jag justerar ner halvljuset??
För högt halvljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
För högt halvljus
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: För högt halvljus
Lite svårt kanske förklara så här, så det blir lättfattligt kanske, men ska försöka.
Om du tittar under kåpan, mellan framgafflarna, så sitter där en svart (mörk) platta. Lossa den så kommer du åt att se själva lyktinsatsen. Trångt, ja.
Nu försöker jag översätta ur Haynes vad som gäller för 650-modellen.
Vertikal justering sker genom att vrida juster-bulten (the adjuster bob) som sitter nertill till vänster.
Den till höger justerar horisontellt. Antar att man räknar höger/vänster sett från förarplats. Som med bilar.
Om de är vridbara för hand eller kräver mejsel/nyckel lär du kunna utröna.
Lycka till Micke.
Kan tipsa om att Mekonomen säljer Haynes verkstadshandbok. Bra att ha till hands ibland.
Om du tittar under kåpan, mellan framgafflarna, så sitter där en svart (mörk) platta. Lossa den så kommer du åt att se själva lyktinsatsen. Trångt, ja.
Nu försöker jag översätta ur Haynes vad som gäller för 650-modellen.
Vertikal justering sker genom att vrida juster-bulten (the adjuster bob) som sitter nertill till vänster.
Den till höger justerar horisontellt. Antar att man räknar höger/vänster sett från förarplats. Som med bilar.
Om de är vridbara för hand eller kräver mejsel/nyckel lär du kunna utröna.
Lycka till Micke.
Kan tipsa om att Mekonomen säljer Haynes verkstadshandbok. Bra att ha till hands ibland.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: För högt halvljus
Tack för tipsen grabbar, hoppas det funkar med Fibers lösning för det verkar liiite enklare än att byta stötdämpare (har inte känt några genomslag bak men den kanske kan vara slut ändå?)
Edit: Och ja, en Haynes står på inköpslistan men det ska ju bli av också
Edit: Och ja, en Haynes står på inköpslistan men det ska ju bli av också
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: För högt halvljus
Det är den vita vredet till vänster man justerar höjden på.
Fibern har beskrivit hur man kommer åt den
haynes honda xl600/650v transalp and xrv 750 africa twin finns på http://www.adlibris.com och http://www.bokus.com för ca 300kr
Fibern har beskrivit hur man kommer åt den
haynes honda xl600/650v transalp and xrv 750 africa twin finns på http://www.adlibris.com och http://www.bokus.com för ca 300kr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Skoogsnisse den lör 01 okt 2016, 01:38, redigerad totalt 1 gånger.
Nisse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: För högt halvljus
Mycket bra bild Nisse. Klart bättre än den i Haynes, har du fotat själv och haft loss hela fram-kåpan?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: För högt halvljus
@Fibern Jag har kåpan avplockad för ventiljustering och byte av styrlager så det var lätt att komma åt att fota.
Nisse
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: För högt halvljus
Tack Skogsnisse för den fina bilden och länkarna till boken.
Har planerat in garadetjänst ett par timmar i morgon och ska försöka inna med detta också.
Vilket suveränt forum detta är
Har planerat in garadetjänst ett par timmar i morgon och ska försöka inna med detta också.
Vilket suveränt forum detta är
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: För högt halvljus
Tack vare Fiberns fina beskrivningar och Skogsnisses bild (och mina små händer ) så var ljuset justerat på mindre än två minuter.
Det var bara att sticka ner handen uppifrån och vrida lite på ratten
Det var bara att sticka ner handen uppifrån och vrida lite på ratten
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: För högt halvljus
Härligt
Små händer är nog bra i bland när man åker japanskt (bil eller hoj). Det har ju hänt att man önskat att de kunde skicka med en japan, som man kunde skicka in i skrymslena
Små händer är nog bra i bland när man åker japanskt (bil eller hoj). Det har ju hänt att man önskat att de kunde skicka med en japan, som man kunde skicka in i skrymslena
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: För högt halvljus
Hmmm...ser att det faktiskt finns utrymme uppifrån även med mina medium-labbar.
Däremot ser inte greppet till juster-bulten likadant ut på min -96:a. Men gott att du hittat rätt Micke.
Däremot ser inte greppet till juster-bulten likadant ut på min -96:a. Men gott att du hittat rätt Micke.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM