Vindskydd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Vindskydd
Diskmedel använder jag på gummi ploppar i rutan... Lätt o enkelt samt miljövänligt
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Vindskydd
Man bör vara mycket försiktig med olja och fett ihop med gummidetaljer!
Det är så att oljeprodukter löser ofta upp gummi, beroende på sammansättningen. De finns de som provat att fylla bromsvätskebehållaren (ofta felaktigt kallad bromsoljebehållaren) med olja vilket inte är bra. Packningarna sväller och gör att det gärna blir självlåsande bromssystem med mycket renoveringsarbete som följd.
Använd tvål eller diskmedel
Det är så att oljeprodukter löser ofta upp gummi, beroende på sammansättningen. De finns de som provat att fylla bromsvätskebehållaren (ofta felaktigt kallad bromsoljebehållaren) med olja vilket inte är bra. Packningarna sväller och gör att det gärna blir självlåsande bromssystem med mycket renoveringsarbete som följd.
Använd tvål eller diskmedel
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Vindskydd
Så, då är rutan på plats.
Med en klick såpa på varje gummiexpander och med en lång skruv som jag skruva in bara ett varv så var det som flera av er skrivit väldigt lätt att sätta tillbaka dem. Den långa skruven hjälpte till att kunna styra rätt den mot hålen i rutan.
Nu är det bara premiärturen med rutan som återstår och den ska ske nu...!
Med en klick såpa på varje gummiexpander och med en lång skruv som jag skruva in bara ett varv så var det som flera av er skrivit väldigt lätt att sätta tillbaka dem. Den långa skruven hjälpte till att kunna styra rätt den mot hålen i rutan.
Nu är det bara premiärturen med rutan som återstår och den ska ske nu...!
Re: Vindskydd
Då var premiärturen med nya MRA-vario-touringrutan. Tyvärr blir min reaktion så här .
Jag upplevde inte någon större skillnad mot originalet, bortsett från att jag i viss mån kan välja var jag vill få luftströmmen och turbulensen från adamsäpplet upp till övre delen av hjälmen. Tyvärr så funkade ingen av de 6 lägena speciellt bra för mig. Hade jag varit ca 8 cm kortare hade den nog varit toppen, den funkar när jag hukar.
Så nu är frågan om jag ska sälja MRA-rutan till någon som är lite kortare än mig och i stället kapa ned orginalet, eller om jag ska bygga på en övre flärp (som @Fibern) på MRA-glaset eller köpa ännu en tok dyr rutdel likt @Stefan.
Ja, jag får fundera.
Jag har ju en hemma gjord variant likt fiberns som inte kostat mig många kronor. Kanske får börja med att laborera med den.
Så kan det gå....
/Jake
Jag upplevde inte någon större skillnad mot originalet, bortsett från att jag i viss mån kan välja var jag vill få luftströmmen och turbulensen från adamsäpplet upp till övre delen av hjälmen. Tyvärr så funkade ingen av de 6 lägena speciellt bra för mig. Hade jag varit ca 8 cm kortare hade den nog varit toppen, den funkar när jag hukar.
Så nu är frågan om jag ska sälja MRA-rutan till någon som är lite kortare än mig och i stället kapa ned orginalet, eller om jag ska bygga på en övre flärp (som @Fibern) på MRA-glaset eller köpa ännu en tok dyr rutdel likt @Stefan.
Ja, jag får fundera.
Jag har ju en hemma gjord variant likt fiberns som inte kostat mig många kronor. Kanske får börja med att laborera med den.
Så kan det gå....
/Jake
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Helt korrekt att olja löser upp gummi, men det krävs ganska rikligt med olja eller långvarig exponering.botte skrev:Man bör vara mycket försiktig med olja och fett ihop med gummidetaljer!
Det är så att oljeprodukter löser ofta upp gummi, beroende på sammansättningen. De finns de som provat att fylla bromsvätskebehållaren (ofta felaktigt kallad bromsoljebehållaren) med olja vilket inte är bra. Packningarna sväller och gör att det gärna blir självlåsande bromssystem med mycket renoveringsarbete som följd.
Använd tvål eller diskmedel
En klick eller fuktning av olja på fingret på en gummiplupp till vindrutran kommer inte att ha sönder gummipluppen.
Men fyller du bromssystemet med olja så kommer du få problem, inte bara med svällande packningar
Du får nog börja labba lite vilken höjd du egentligen vill ha på den. Jag hade en hög touringruta innan jag bytte till min nuvarande. Den gjorde att vinden träffade ovansidan av hjälmen och huvudet slängdes runt av turbulensen hela tiden. Okörbart att ha det så. Iofs hade man säkert byggt upp nackmuskler snabbt, men ändå.Jake skrev:Så nu är frågan om jag ska sälja MRA-rutan till någon som är lite kortare än mig och i stället kapa ned orginalet, eller om jag ska bygga på en övre flärp (som @Fibern) på MRA-glaset eller köpa ännu en tok dyr rutdel likt @Stefan.
Ja, jag får fundera.
Jag har ju en hemma gjord variant likt fiberns som inte kostat mig många kronor. Kanske får börja med att laborera med den.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
Hej
Satt på den högre rutan, modell Givi. Var lite halvbökigt. Gick till slut utan allt för många hårda ord.
Vid fart upp till 70-80km är det ganska skapligt lugnt runt hjälmen vad beträffar ljud och vindbrus. Kan tom köra med visiret halvöppet!!
Men vid fart över, då börjar eländet. Dån, och störande turbulens runt hjälmen så huvudet skakar runt. Böjer jag mig lite framåt, då sänks ljud och vindnivå rejält. Är 174 cm lång.
Kan det vara värt att sätta på en MRA på denna, redan höga ruta, för att om möjligt styra undan vinden mer (blir då en ytterligare kostnad på ca 1200:- )
Annat alternativ är att sätta tillbaka orginalrutan.
Ska i dagarna titta på ny hjälm. Funderat på en Schubert alt Shoei. Tror de modernare hjälmarna är mer anpassade att klara högre farer och vind etc.
Satt på den högre rutan, modell Givi. Var lite halvbökigt. Gick till slut utan allt för många hårda ord.
Vid fart upp till 70-80km är det ganska skapligt lugnt runt hjälmen vad beträffar ljud och vindbrus. Kan tom köra med visiret halvöppet!!
Men vid fart över, då börjar eländet. Dån, och störande turbulens runt hjälmen så huvudet skakar runt. Böjer jag mig lite framåt, då sänks ljud och vindnivå rejält. Är 174 cm lång.
Kan det vara värt att sätta på en MRA på denna, redan höga ruta, för att om möjligt styra undan vinden mer (blir då en ytterligare kostnad på ca 1200:- )
Annat alternativ är att sätta tillbaka orginalrutan.
Ska i dagarna titta på ny hjälm. Funderat på en Schubert alt Shoei. Tror de modernare hjälmarna är mer anpassade att klara högre farer och vind etc.
Kör, så det ryker!
Re: Vindskydd
Annars kan du ju få köpa min MRA-ruta...
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Är det denna MRA tillsats du tänker på?TommyF skrev:Hej
Satt på den högre rutan, modell Givi. Var lite halvbökigt. Gick till slut utan allt för många hårda ord.
Vid fart upp till 70-80km är det ganska skapligt lugnt runt hjälmen vad beträffar ljud och vindbrus. Kan tom köra med visiret halvöppet!!
Men vid fart över, då börjar eländet. Dån, och störande turbulens runt hjälmen så huvudet skakar runt. Böjer jag mig lite framåt, då sänks ljud och vindnivå rejält. Är 174 cm lång.
Kan det vara värt att sätta på en MRA på denna, redan höga ruta, för att om möjligt styra undan vinden mer (blir då en ytterligare kostnad på ca 1200:- )
Annat alternativ är att sätta tillbaka orginalrutan.
MRA är tillverkaren, rutorna heter lite olika.
Re: Vindskydd
Har idag testat att förstora den delen av rutan som man kan rikta på min MRA-Varioscreen. Jag tror det kan bli bra att byta den mot en aningen högre/större del. Jag hoppas på det. Då blir det lite likt rutorna du la ut @Wiseguy fast kanske lite högre. Ska snickra lite på det imorgon....
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
Jake. Hur ser den ut rutan som du säljer. Har du en bild.
Ska iallafall till att börja md testa med annan hjälm (modernare version)
Ska iallafall till att börja md testa med annan hjälm (modernare version)
Kör, så det ryker!
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
TommyF: Ifall du är riktigt snäll kan vi säkert bytlåna under någon korttur någon dag framöver, så får du känna hur en Varioscreen känns. Måste bara få ihop hojen till fungerande skick först (se min tråd under Min-XL forumdelen).
För du bodde väl i Väsby? Bor i Sigtuna själv.
För du bodde väl i Väsby? Bor i Sigtuna själv.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
Skye. Helt sant. Vind och turbulens kommer man nog inte ifrån, oavsett högre ruta.
Ska iallafall testa annan hjälm först, innan jag avkunnar min dom "återinsätta orginalrutan eller ha kvar den den höga".
Hur som helts. Hastighet upp till ca 75kmh är helt ok för mig. Kör sällan/aldrig på motorvägen, blir helst mindre vägar/småvägar tar mig fram på.
OCH en annan fördel med att köra inte alltför fort . . . man hinner uppleva alla vyer under färden, under längre tid
Ska iallafall testa annan hjälm först, innan jag avkunnar min dom "återinsätta orginalrutan eller ha kvar den den höga".
Hur som helts. Hastighet upp till ca 75kmh är helt ok för mig. Kör sällan/aldrig på motorvägen, blir helst mindre vägar/småvägar tar mig fram på.
OCH en annan fördel med att köra inte alltför fort . . . man hinner uppleva alla vyer under färden, under längre tid
Kör, så det ryker!
-
- Trehjuling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 28 maj 2013, 22:11
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Borlänge
Re: Vindskydd
jag tycker den här lösningen är smart och hade tänkt att testa den själv. Tyvärr är Madstad Motobrackets slut på motorvista , annars skulle jag beställt direkt. Pratat med madstad och de håller på att producera en uppdaterad version.
http://www.motorvista.es/tienda/manufac ... 00-xl1000v" onclick="window.open(this.href);return false;
/Stefan
http://www.motorvista.es/tienda/manufac ... 00-xl1000v" onclick="window.open(this.href);return false;
/Stefan
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Vindskydd
Hehehehe.. Nu är jag inte rasist, men jag gillar stärkt förklaring "Color actual negro"..!!!
Betyder det att dett är samma färg som en "Neger"??
[image=200]http://www.motorvista.es/tienda/bmz_cac ... 00x200.jpg[/image]
Betyder det att dett är samma färg som en "Neger"??
[image=200]http://www.motorvista.es/tienda/bmz_cac ... 00x200.jpg[/image]
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Negro betyder väl svart på spanska.Jokern skrev:Hehehehe.. Nu är jag inte rasist, men jag gillar stärkt förklaring "Color actual negro"..!!!
Så är färgen egentligen svart står det typ.
Re: Vindskydd
Människan är ju så fiffigt byggd att en del har långa ben, kort kropp och givetvis då vice versa. Innebär att en person som är typ 1,74 lång kan lika gärna vara längre på hojen än en som är 1,90 lång.(sittlängd). Till det tillkommer sen olika längd på armar så vi sitter då olika avständ från rutan.
Dvs, ingen större ide att jämföra med varann hur lång man är, utan det är bara att gilla läget...prova, hoppas och be. Att en hjälm(som TommyF är inne på) kan också påverka ganska mycket, behöver dock inte betyda att en dyrare/bättre/modernare hjälm är mindre känslig.....
Dvs, ingen större ide att jämföra med varann hur lång man är, utan det är bara att gilla läget...prova, hoppas och be. Att en hjälm(som TommyF är inne på) kan också påverka ganska mycket, behöver dock inte betyda att en dyrare/bättre/modernare hjälm är mindre känslig.....
Re: Vindskydd
Där tror jag du har alldeles rätt, Saarela. En faktor till kan ju vara hur vi normalt sett sitter på hojen, en del krummar skapligt i ryggen, andra sitter betydligt mer upprätt när det känns bekvämt.
Så, som du säger, man får nog testa sig fram, för mig vart det bra i slutändan... eller kanska jag ska säga slutänden
Så, som du säger, man får nog testa sig fram, för mig vart det bra i slutändan... eller kanska jag ska säga slutänden
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Vindskydd
Ja, så har jag ju inte heller tänkt, bara där diffar det ju nån centimeter också.....Stefan skrev:En faktor till kan ju vara hur vi normalt sett sitter på hojen, en del krummar skapligt i ryggen, andra sitter betydligt mer upprätt när det känns bekvämt.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
Har nu testat åktur med annan hjälm med den högre utan monterad.
Nix. kanske, om jag är snall, marginellt tystare.
Turbulensen runt hjälmen är där den är. Oavsett hjälmtyp. Känns ok upp till ca 75 kmh.
Ska ta mig en funderare på om jag ska lägga ut pengar en "vario . . . " på nuvarande höga skärmen.
Har som sagt upptäckt att om jag böjer mig ngt framåt/nedåt så är mkt bättre med ljud och turbulens. Kan tillochmed höra motor/transmission.
Nix. kanske, om jag är snall, marginellt tystare.
Turbulensen runt hjälmen är där den är. Oavsett hjälmtyp. Känns ok upp till ca 75 kmh.
Ska ta mig en funderare på om jag ska lägga ut pengar en "vario . . . " på nuvarande höga skärmen.
Har som sagt upptäckt att om jag böjer mig ngt framåt/nedåt så är mkt bättre med ljud och turbulens. Kan tillochmed höra motor/transmission.
Kör, så det ryker!
Re: Vindskydd
Jag upptäckte idag att min reflexväst bidrar med störande turbulens runt hjälmens nederkant. Upptäckte att om jag tog tag i reflexvästen så den blev helt spänd och inte kunde fladdra blev det betydligt bättre, så resten av dagen blev det att köra utan västen. Sen tryckte jag in -20 decibel i mina formgjutna hörselskydd, det blev tyst och fint.
Men jag har inte givit upp än jag har ett par idéer med min hemma byggda ruta till som jag måste testa innan jag sätter tillbaka min orginalruta.
Blev även sugen att testa biltemas geldyna, som ni skrivit om i en annan tråd, den sägs ju ge en något högra sitthöjd, kanske kan det funka istället för att kapa rutan 2 cm.
/Jake
Men jag har inte givit upp än jag har ett par idéer med min hemma byggda ruta till som jag måste testa innan jag sätter tillbaka min orginalruta.
Blev även sugen att testa biltemas geldyna, som ni skrivit om i en annan tråd, den sägs ju ge en något högra sitthöjd, kanske kan det funka istället för att kapa rutan 2 cm.
/Jake