Jag har en tendens att spänna kedjan lite för hårt. Det går lättare att växla utan klonk och smällar och det går dessutom tystare och smidigare. Jag vet att det sliter mer både på kedja och drev och lagrena belastas hårdare förstås.
När jag fick hojen servad sist (100-mila) justerade han så det blev mer slack, jag fick spänna den igen.
Har man kört radfyra innan tycker jag i alla fall att växellådan kan vara kinkig när man skall växla ner vid t. ex. stopp.
Är det bara jag eller är det fler som upplever det så här?
Hur mycket slack på kedjan har ni?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Dannyboy
- Cykel
- Inlägg: 26
- Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
- Hoj: Varadero XL1000 -10
- Ort: Kävlinge
Hur mycket slack på kedjan har ni?
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Re: Hur mycket slack på kedjan har ni?
För tusan spänn kjedjan enligt normerna,,står på sving ,,annars i manualen....
Lådan/motorn är byggd på ett sätt så att den skall HÅLLA i evighet ,,,den låter å ska låta vid växling...
3-4-6 cyllar går alltid mjukare.....än stånka/twin
å som du säger själv,,,,
det sliter som tusan på Divp,å motor/hjullager,,
Kanche med ett ras/olycka i onödan..(kostar slantar).....
R.............
Lådan/motorn är byggd på ett sätt så att den skall HÅLLA i evighet ,,,den låter å ska låta vid växling...
3-4-6 cyllar går alltid mjukare.....än stånka/twin
å som du säger själv,,,,
det sliter som tusan på Divp,å motor/hjullager,,
Kanche med ett ras/olycka i onödan..(kostar slantar).....
R.............
Re: Hur mycket slack på kedjan har ni?
Det där finns det rätt många åsikter om...
Somliga menar att man översträcker kedjan vid offroadkörning (långa fjädringsrörelser)...
Själv håller jag mig på maxmåttet på svingen, efter 1500 mil fick jag spänna ½ varv på varje sida, och allt ser friskt och fint ut, så som vi vanliga dödliga använder våra hojar, känns det för mig som att det borde funka bra. Man får väl anta att Hondas ingenjörer har något slags underlag
Somliga menar att man översträcker kedjan vid offroadkörning (långa fjädringsrörelser)...
Själv håller jag mig på maxmåttet på svingen, efter 1500 mil fick jag spänna ½ varv på varje sida, och allt ser friskt och fint ut, så som vi vanliga dödliga använder våra hojar, känns det för mig som att det borde funka bra. Man får väl anta att Hondas ingenjörer har något slags underlag
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Hur mycket slack på kedjan har ni?
35-45 mm mitt på kedjan med hojjen stående på sidostödet.Dannyboy skrev:Jag har en tendens att spänna kedjan lite för hårt. Det går lättare att växla utan klonk och smällar och det går dessutom tystare och smidigare. Jag vet att det sliter mer både på kedja och drev och lagrena belastas hårdare förstås.
När jag fick hojen servad sist (100-mila) justerade han så det blev mer slack, jag fick spänna den igen.
Har man kört radfyra innan tycker jag i alla fall att växellådan kan vara kinkig när man skall växla ner vid t. ex. stopp.
Är det bara jag eller är det fler som upplever det så här?