Tips för att Smörja kopplingsvajer.

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av Ekman »

Jag har genom åren smörjt massor med vajrar och nu senast idag på min Transalp kopplingsvajern. Det bästa enligt mig är att använda motorolja istället för tunnare typ 5-56,Wd 40 o liknande.

Lossa vajern vid handtaget. Ta en liten plastpåse tex zippåse klipp ett litet hål i botten och för in vajer änden. Stripa/tejpa hårt plastpåsen runt höljet nära nippeln på vajern. Se till att vajern håller sig rakt upp. Häll i typ en halv dl olja i påsen. På runt en halv timme timme tittar oljan fram där nere vid kopplingskåpan. Återmontera. Så har du en lätt o bra smörjd kopplings vajer.

Detta tycker jag är bästa sättet. Finns ju även vajersmörjare som man då tar typ 5-56 o liknande. Går fortare men tipset håller längre innan det är dags igen.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Det låter som ett mycket bra tips. För exakt som du påpekar, spraysmörjning har begränsad hållbarhet. En tackar. :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av Tobbe »

Ekman skrev:Jag har genom åren smörjt massor med vajrar och nu senast idag på min Transalp kopplingsvajern. Det bästa enligt mig är att använda motorolja istället för tunnare typ 5-56,Wd 40 o liknande.

Lossa vajern vid handtaget. Ta en liten plastpåse tex zippåse klipp ett litet hål i botten och för in vajer änden. Stripa/tejpa hårt plastpåsen runt höljet nära nippeln på vajern. Se till att vajern håller sig rakt upp. Häll i typ en halv dl olja i påsen. På runt en halv timme timme tittar oljan fram där nere vid kopplingskåpan. Återmontera. Så har du en lätt o bra smörjd kopplings vajer.

Detta tycker jag är bästa sättet. Finns ju även vajersmörjare som man då tar typ 5-56 o liknande. Går fortare men tipset håller längre innan det är dags igen.
Har man mer bråttom kan man använda denna från Biltema och trycka in motorolja mha en oljekanna. http://www.biltema.se/products/product. ... mId=136440
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Jo det är just den typen som kallas vajersmörjare. Har sådan också men föredrar andra sättet. Blir ofta kladd med vajersmörjare då dom inte tätar ordentligt. Har man bråttom så använd vajersmörjare o WD40 eller liknande. Men olja håller längst.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Inlägg av jerkonetti »

Jag brukar inte olja/fetta/spraya vajrar! Se till att det är torrt o rent.
All smörja (dvs fukt) drar till sig skit. En ren o hel vajer går lätt. Om man ändå måste smörja så undvik 5-56 och använd istället en teflonspray. Den kladdar inte in vajern.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Då har du klarat dig bra då. Jag som kört mycket cross o enduro har förr eller senare alltid behövt smörja. När man smörjer följer smutsen med ut som annars stannar kvar i höljet.

Men man kan ju också köpa ny vajer då om man vill.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Inlägg av jerkonetti »

Har väl haft vajer-tur, tävlat i enduro sen 86. (Ska faktiskt på ränneslätt i år men sen får det vara slut. Gubben e´gammal... :( ) Således så har jag testat denna teori i över 20 år och det har fungerat väl. Men jag är inte främmande för att byta vajer i rätt tid oxå.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Vi säger så här då: Jag finner ingen anledning att köpa ny vajer om den som sitter på är trög men hel. Smörjer den då enligt tipset och får en väldigt lättmanövrerad koppling. Tex som nu på min Transalp som var duktigt trög innan. Och blev grymt lätt efter smörjningen. Det är ju lätt så det är ju bara göra om vid behov.

Alla har vi olika erfarenheter o tips. Se bara när det tex diskuteras däck.. :lol:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Min originalvajer gick av efter 7000 mil. Har smort den nån enstaka gång med vajersmörjare och oljekanna, men det var några år sen nu.

De var den nedre nippeln som gick av; nippelskallen lossnade och nippel"skaftet" blev kvar. Eftersom jag inte hade nån reservvajer så blev det en nödlösning:
Jag trädde på en liten mutter och klämde ihop den om vajern innanför nippelskaftet. Ska inte klämmas hårt så vajern skadas, dragkraften ska tas upp av nippelskaftet.
Nu har den gått 700 mil i det skicket men jag byter nog i vinter.

Bättre brödlös än rådlös. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
HELLMAN
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:26
Answers: 0
Ort: Varadero-00 Nyköping

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av HELLMAN »

får inte tipset att funka på min varadero, hade stripat en påse med olja som vägrade rinna igenom,
fick sitta på i över ett dygn men nada :evil:
Kopplingen är inte supertrög men tillräckligt för att störa, tips?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av Fibern »

HELLMAN skrev:får inte tipset att funka på min varadero, hade stripat en påse med olja som vägrade rinna igenom,
fick sitta på i över ett dygn men nada :evil:
Kopplingen är inte supertrög men tillräckligt för att störa, tips?
Prova värma oljan litegrann. Eller en tunnare olja kanske. Om inte vajernippeln stänger för, så borde det fungera. Eller har Varadero extremt tight hylsa i vajerändarna?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
HELLMAN
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:26
Answers: 0
Ort: Varadero-00 Nyköping

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av HELLMAN »

den är kapslad upptill mot handtaget men det kanske alla vajrar är? :roll:
väääldigt litet hål som vajern löper igenom upptill.
Jag prövar att värma och återkommer om resultat :)
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av Ekman »

Hej! Fler från Nyköping här ser jag:D.. Har din vajer ett tunt plasthölje vid genomföringen så det blir tight? Då är det i så fall svårt för oljan att rinna ner då det blir nästintill tätt vid höljets mynning. Jag använde vanlig motorolja och det rann ner ganska fort. Min vajer har litet spel mellan vajer o höljets mynning. Om din vajer är tight så kanske det går bättre med vajer smörjare och tex wd 40 eller 5-56 o liknande.
Användarens profilbild
HELLMAN
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:26
Answers: 0
Ort: Varadero-00 Nyköping

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av HELLMAN »

Vi Nyköpingsbor sprider oss som ogräs :)
Inte så tight mellan vajer och hylsa faktiskt men det är faan omöjligt att få skiten att rinna igenom,
har inte prövat att värma oljan än men det får bli när säsongen tar slut och som det ser ut just nu lär det väl dröja ett tag! :twisted:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av Tramsvalp »

Jag misstänker att när innnervajerns plastbeläggning slits så kan smulorna täppa till. Prova att dra vajern fram och tillbaka och snurra medan du smörjer.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av joeng38 »

När jag köpte ny kopplingswire så sa de att den inte skall smörjas alls då den har en tefloninnerhylsa.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av GeCe † »

:wink: I vissa fall kan det vara bra med t.ex 5-56 som man sprayar in från änden då den innehåller mycket lösningsmedel ( 70% c:a ) som löser upp smuts och torkat fett. Hade en kopplingsvajer som visade sig vara fettsmord nämligen där fettet torkat och vajern kärvade.

Brukar aldrig ha några problem med vajrar och att spraya in lite tunn kvalitetsolja ( använder Omegas 636 som innehåller mer olja än lösningsmedel ) vid kopplinghandtaget. Drar in kopplingen först, sprayar lite grand och släpper ut kopplingen och oljan följer med in i höljet. Upprepar detta flera ggr men om man gör detta lite grand varje vinter när man ändå har tid behöver det inte ta så mycket tid som det kan göra om smörjbehovet är stort. Omegas 636 jag använder har lite lägre tryck i burken och går att reglera när man trycker vilket gör att det inte sprutar så mycket vid sidan om även om jag har ett papper under som tar upp ev. kladd. Skulle nog funka med smörjkanna och en tunnare maskinolja också. Man kanske kan säga att jag underhålls-smörjer varje vinter.
Att inte smörja alls tror jag inte på då fukt för det mesta brukar smyga sig in med tiden och orsaka att vajern börjar rosta som då snart börjar splittras upp och börjar kärva innan den går av.

En droppe olja då och då kan kanske som bekant göra underverk i den mekaniska världen. :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Tobias
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 21:54
Answers: 0
Hoj: xl1000 -08
Ort: Burträsk / Skellefteå

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av Tobias »

En liten fundering! Smörjer ni även nya vajrar? Ska till å montera en ny kopplingsvajer.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av maua »

Sen undrar jag (som aldrig smort min kopplingsvajer) hur mycket som är friktion och tröghet i kopplingskonstruktionen kontra vajern? Gör det stor skillnad att smörja?
Användarens profilbild
morsbo
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 09:37
Answers: 0
Ort: XL1000 -04 / Uppsala

Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.

Inlägg av morsbo »

Jag smörjde alla mina vajrar i vintras med motorolja, hängde upp dom i zipbag-påsar över natten. Jag tycker att alla vajrarna gick lättare efter detta.
Skriv svar