Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Jag har genom åren smörjt massor med vajrar och nu senast idag på min Transalp kopplingsvajern. Det bästa enligt mig är att använda motorolja istället för tunnare typ 5-56,Wd 40 o liknande.
Lossa vajern vid handtaget. Ta en liten plastpåse tex zippåse klipp ett litet hål i botten och för in vajer änden. Stripa/tejpa hårt plastpåsen runt höljet nära nippeln på vajern. Se till att vajern håller sig rakt upp. Häll i typ en halv dl olja i påsen. På runt en halv timme timme tittar oljan fram där nere vid kopplingskåpan. Återmontera. Så har du en lätt o bra smörjd kopplings vajer.
Detta tycker jag är bästa sättet. Finns ju även vajersmörjare som man då tar typ 5-56 o liknande. Går fortare men tipset håller längre innan det är dags igen.
Lossa vajern vid handtaget. Ta en liten plastpåse tex zippåse klipp ett litet hål i botten och för in vajer änden. Stripa/tejpa hårt plastpåsen runt höljet nära nippeln på vajern. Se till att vajern håller sig rakt upp. Häll i typ en halv dl olja i påsen. På runt en halv timme timme tittar oljan fram där nere vid kopplingskåpan. Återmontera. Så har du en lätt o bra smörjd kopplings vajer.
Detta tycker jag är bästa sättet. Finns ju även vajersmörjare som man då tar typ 5-56 o liknande. Går fortare men tipset håller längre innan det är dags igen.
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Har man mer bråttom kan man använda denna från Biltema och trycka in motorolja mha en oljekanna. http://www.biltema.se/products/product. ... mId=136440Ekman skrev:Jag har genom åren smörjt massor med vajrar och nu senast idag på min Transalp kopplingsvajern. Det bästa enligt mig är att använda motorolja istället för tunnare typ 5-56,Wd 40 o liknande.
Lossa vajern vid handtaget. Ta en liten plastpåse tex zippåse klipp ett litet hål i botten och för in vajer änden. Stripa/tejpa hårt plastpåsen runt höljet nära nippeln på vajern. Se till att vajern håller sig rakt upp. Häll i typ en halv dl olja i påsen. På runt en halv timme timme tittar oljan fram där nere vid kopplingskåpan. Återmontera. Så har du en lätt o bra smörjd kopplings vajer.
Detta tycker jag är bästa sättet. Finns ju även vajersmörjare som man då tar typ 5-56 o liknande. Går fortare men tipset håller längre innan det är dags igen.
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Har väl haft vajer-tur, tävlat i enduro sen 86. (Ska faktiskt på ränneslätt i år men sen får det vara slut. Gubben e´gammal... ) Således så har jag testat denna teori i över 20 år och det har fungerat väl. Men jag är inte främmande för att byta vajer i rätt tid oxå.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Vi säger så här då: Jag finner ingen anledning att köpa ny vajer om den som sitter på är trög men hel. Smörjer den då enligt tipset och får en väldigt lättmanövrerad koppling. Tex som nu på min Transalp som var duktigt trög innan. Och blev grymt lätt efter smörjningen. Det är ju lätt så det är ju bara göra om vid behov.
Alla har vi olika erfarenheter o tips. Se bara när det tex diskuteras däck..
Alla har vi olika erfarenheter o tips. Se bara när det tex diskuteras däck..
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Min originalvajer gick av efter 7000 mil. Har smort den nån enstaka gång med vajersmörjare och oljekanna, men det var några år sen nu.
De var den nedre nippeln som gick av; nippelskallen lossnade och nippel"skaftet" blev kvar. Eftersom jag inte hade nån reservvajer så blev det en nödlösning:
Jag trädde på en liten mutter och klämde ihop den om vajern innanför nippelskaftet. Ska inte klämmas hårt så vajern skadas, dragkraften ska tas upp av nippelskaftet.
Nu har den gått 700 mil i det skicket men jag byter nog i vinter.
Bättre brödlös än rådlös.
De var den nedre nippeln som gick av; nippelskallen lossnade och nippel"skaftet" blev kvar. Eftersom jag inte hade nån reservvajer så blev det en nödlösning:
Jag trädde på en liten mutter och klämde ihop den om vajern innanför nippelskaftet. Ska inte klämmas hårt så vajern skadas, dragkraften ska tas upp av nippelskaftet.
Nu har den gått 700 mil i det skicket men jag byter nog i vinter.
Bättre brödlös än rådlös.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
får inte tipset att funka på min varadero, hade stripat en påse med olja som vägrade rinna igenom,
fick sitta på i över ett dygn men nada
Kopplingen är inte supertrög men tillräckligt för att störa, tips?
fick sitta på i över ett dygn men nada
Kopplingen är inte supertrög men tillräckligt för att störa, tips?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Prova värma oljan litegrann. Eller en tunnare olja kanske. Om inte vajernippeln stänger för, så borde det fungera. Eller har Varadero extremt tight hylsa i vajerändarna?HELLMAN skrev:får inte tipset att funka på min varadero, hade stripat en påse med olja som vägrade rinna igenom,
fick sitta på i över ett dygn men nada
Kopplingen är inte supertrög men tillräckligt för att störa, tips?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
den är kapslad upptill mot handtaget men det kanske alla vajrar är?
väääldigt litet hål som vajern löper igenom upptill.
Jag prövar att värma och återkommer om resultat
väääldigt litet hål som vajern löper igenom upptill.
Jag prövar att värma och återkommer om resultat
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Hej! Fler från Nyköping här ser jag:D.. Har din vajer ett tunt plasthölje vid genomföringen så det blir tight? Då är det i så fall svårt för oljan att rinna ner då det blir nästintill tätt vid höljets mynning. Jag använde vanlig motorolja och det rann ner ganska fort. Min vajer har litet spel mellan vajer o höljets mynning. Om din vajer är tight så kanske det går bättre med vajer smörjare och tex wd 40 eller 5-56 o liknande.
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Vi Nyköpingsbor sprider oss som ogräs
Inte så tight mellan vajer och hylsa faktiskt men det är faan omöjligt att få skiten att rinna igenom,
har inte prövat att värma oljan än men det får bli när säsongen tar slut och som det ser ut just nu lär det väl dröja ett tag!
Inte så tight mellan vajer och hylsa faktiskt men det är faan omöjligt att få skiten att rinna igenom,
har inte prövat att värma oljan än men det får bli när säsongen tar slut och som det ser ut just nu lär det väl dröja ett tag!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Jag misstänker att när innnervajerns plastbeläggning slits så kan smulorna täppa till. Prova att dra vajern fram och tillbaka och snurra medan du smörjer.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
När jag köpte ny kopplingswire så sa de att den inte skall smörjas alls då den har en tefloninnerhylsa.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
I vissa fall kan det vara bra med t.ex 5-56 som man sprayar in från änden då den innehåller mycket lösningsmedel ( 70% c:a ) som löser upp smuts och torkat fett. Hade en kopplingsvajer som visade sig vara fettsmord nämligen där fettet torkat och vajern kärvade.
Brukar aldrig ha några problem med vajrar och att spraya in lite tunn kvalitetsolja ( använder Omegas 636 som innehåller mer olja än lösningsmedel ) vid kopplinghandtaget. Drar in kopplingen först, sprayar lite grand och släpper ut kopplingen och oljan följer med in i höljet. Upprepar detta flera ggr men om man gör detta lite grand varje vinter när man ändå har tid behöver det inte ta så mycket tid som det kan göra om smörjbehovet är stort. Omegas 636 jag använder har lite lägre tryck i burken och går att reglera när man trycker vilket gör att det inte sprutar så mycket vid sidan om även om jag har ett papper under som tar upp ev. kladd. Skulle nog funka med smörjkanna och en tunnare maskinolja också. Man kanske kan säga att jag underhålls-smörjer varje vinter.
Att inte smörja alls tror jag inte på då fukt för det mesta brukar smyga sig in med tiden och orsaka att vajern börjar rosta som då snart börjar splittras upp och börjar kärva innan den går av.
En droppe olja då och då kan kanske som bekant göra underverk i den mekaniska världen.
Brukar aldrig ha några problem med vajrar och att spraya in lite tunn kvalitetsolja ( använder Omegas 636 som innehåller mer olja än lösningsmedel ) vid kopplinghandtaget. Drar in kopplingen först, sprayar lite grand och släpper ut kopplingen och oljan följer med in i höljet. Upprepar detta flera ggr men om man gör detta lite grand varje vinter när man ändå har tid behöver det inte ta så mycket tid som det kan göra om smörjbehovet är stort. Omegas 636 jag använder har lite lägre tryck i burken och går att reglera när man trycker vilket gör att det inte sprutar så mycket vid sidan om även om jag har ett papper under som tar upp ev. kladd. Skulle nog funka med smörjkanna och en tunnare maskinolja också. Man kanske kan säga att jag underhålls-smörjer varje vinter.
Att inte smörja alls tror jag inte på då fukt för det mesta brukar smyga sig in med tiden och orsaka att vajern börjar rosta som då snart börjar splittras upp och börjar kärva innan den går av.
En droppe olja då och då kan kanske som bekant göra underverk i den mekaniska världen.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
-
- Cykel
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön 16 aug 2009, 21:54
- Hoj: xl1000 -08
- Ort: Burträsk / Skellefteå
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
En liten fundering! Smörjer ni även nya vajrar? Ska till å montera en ny kopplingsvajer.
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Sen undrar jag (som aldrig smort min kopplingsvajer) hur mycket som är friktion och tröghet i kopplingskonstruktionen kontra vajern? Gör det stor skillnad att smörja?
Re: Tips för att Smörja kopplingsvajer.
Jag smörjde alla mina vajrar i vintras med motorolja, hängde upp dom i zipbag-påsar över natten. Jag tycker att alla vajrarna gick lättare efter detta.