Sida 1 av 2

Lite mer fart...

Postat: ons 26 jul 2006, 23:53
av NiKKe
Halloj på er alla!

Tänkte bara kolla om det var någon som "trimmat" sin transalp? Finns det nåt man enkelt/billigt kan ändra på för att den skall bli LITE bättre? Har redan bytt ljuddämpare o luftfilter men... Har en 2004:a som funkar kanonbra, men tänk om den bara kunde ha lite mer kraft...

Postat: tor 27 jul 2006, 01:20
av Tramsvalp
"lite mer kraft..." Jo, det är ju alltid kul.
Den hojmodell som mest av alla lider av hästkraftbrist verkar vara Hayabusa, som väl är den mest trimmade hojen ...
Min inställning är att man lika gärna kan nöja sej med det man har, för man vänjer sej snabbt vid den ökade effekten.

Det hindrar inte att jag kommer att göra vad jag kan... det blir filterbyte (har köpt ett tvättbart K&N, vilket även blir billigare än originalfilter i längden), borttagen snorkel, ev nåt extra hål i luftburken, större munstycken (har 2st 140 liggande). Sätter dit grejerna i vinter när jag servar hojen. Ljuddämparbyte tror jag inte gör så stor skillnad.

10-20% E85 i soppan ska visst pigga upp. Har inte provat än.

Jag kör med 16 kugg framdrev. Trivs bättre med det än 15 kugg. Största skillnaden är att jag får mycket större användning för fyrans växel.
6,5 % lägre varvtal, en aning sämre ax, oförändrad toppfart.

Nästa steg, nån gång i framtiden, blir att lämna topparna till "snik-portning" för förbättrat flöde, och nya/omslipade kamaxlar. Vet inte vad som finns att köpa, som kammar och högkompkolvar mm.

Har man god ekonomi så vore väl inte cylindrar och 4-ventilstoppar från nya Deauville 700 helt fel, om de går att klämma dit. Men då åker man väl på nya förgasare också, och Deauvillen har insprutning. Den tidigare Deauvillen hade samma motor som TA, vet inte om den nya är samma. Slaglängden stämmer iaf. Men det är bara drömmar...

Postat: fre 28 jul 2006, 12:43
av Cyberhonda
Jag funderar på att slänga i en XRV750-motor, garanterat billigaste trimmet :lol:

Ska inte vara alltför krångligt, plus att om man ska trimma TA-motorn till samma effekt som AfricaTwin har std så har man den effekten högt upp i registret jämfört med AT:s fina vridkurva :cry: .

Postat: sön 20 aug 2006, 01:18
av Tramsvalp
Cyberhonda skrev:Jag funderar på att slänga i en XRV750-motor, garanterat billigaste trimmet :lol:
En XRV750-motor i bra skick är väl inte gratis heller precis... Har du kollat vad man får ge för en sån?

Postat: sön 20 aug 2006, 12:20
av Cyberhonda
Vet inte pris på XRV motor men under 10000kr ser man ju andra motorer för.
Konventionell trimning med flatside gasare, toppjobb, kammar, borrning, lättare kolvar, smidda stakar osv osv kostar bra mycket mer, garanterat :D

Då blir det billigare att turbokonvertera men det vill man nog inte på en sån här hoj? Kostnad om man inte har tummen mitt i handen ca 17000kr.

Postat: mån 28 aug 2006, 20:13
av Tompa
För den som redan bytt luftfilter och ljuddämpare kanske mitt tips är lite out-of-bounds... Men döm om min förvåning vad mycket bättre hojen (TA -04) gick sedan jag plockade bort "snorkeln" till luftburken. Rappare vid gaspådrag, bättre ork redan från tomgång och hela vägen mot rött! Snacka om sniktrimning... :lol:

Que?

Postat: tis 29 aug 2006, 08:34
av Bagarn
Snorkel?

/Benny

Re: Que?

Postat: tis 29 aug 2006, 11:06
av Tompa
Bagarn skrev:Snorkel?
Insugningsuften leds in i luftfilterboxen via ett platt s-format gummirör, typ snorkel. Det var den jag lirkade bort. Å så var inte TA-n täppt i näsan längre... :wink:

Postat: sön 18 feb 2007, 13:10
av xlv
Jag köpte min africa twinmotor på sams mc skrot inklusine förgasare, tändbox, avgaskrökar, expansionskärl och diverse kylslangar för 9000:- det är en -92 och den passar bra i min -94 efter lite pillande....
rätt överkomligt med tanke på allt jag fick med samt att om jag vill så kan jag ju sälja min original motor som är i perfekt skick och på så sätt få tillabaka en del av pengarna.

/M

Postat: sön 18 mar 2007, 20:09
av Wippe
Tompa skrev:För den som redan bytt luftfilter och ljuddämpare kanske mitt tips är lite out-of-bounds... Men döm om min förvåning vad mycket bättre hojen (TA -04) gick sedan jag plockade bort "snorkeln" till luftburken. Rappare vid gaspådrag, bättre ork redan från tomgång och hela vägen mot rött! Snacka om sniktrimning... :lol:
Jag testade samma sak. Det gjorde faktiskt lite skillnad..även om min är några år äldre. Precis som du sa inte täpt i näsan längre :lol:
Ska tilläggas att jag även har Laser slip on på den också.

//Wippe

Postat: sön 18 mar 2007, 20:12
av Wippe
Tramsvalp skrev:"
Jag kör med 16 kugg framdrev. Trivs bättre med det än 15 kugg. Största skillnaden är att jag får mycket större användning för fyrans växel.
6,5 % lägre varvtal, en aning sämre ax, oförändrad toppfart.
Kan du förklara lite närmre?

Har inte kollat så noga å vet inte vad det är orginal!
Min är orginal men jag skulle vilja ha ner varvtalet lite mer vid motorvägsfart. Har du andra kuggantal både fram å bak?
Skulle vilja ha ner de lite granna men inte för mycke så de tar för mycke på de lilla vrid som finns :P

Postat: mån 19 mar 2007, 09:28
av redtroll
Jag har också drevat upp min TA. Nu är den inte så högvarvig på motorvägen, och drar lite mindre soppa.
Dessutom tyckte jag nog att ett K&N filter kompenserade för den förlorade effekten.

Postat: mån 19 mar 2007, 10:00
av Tramsvalp
Wippe skrev:Kan du förklara lite närmre?
Jag har 16 fram och original bak. Skillnaden mellan 15 och 16 kugg är ca 6,5% (16/15=1,066).
Dock blev inte toppfarten högre eftersom motorn inte orkar varva lika mycket med den högre utväxlingen. Men det är ju bara toppfarten.
Men endera dan tar jag av dubbdäcken, och då ska jag testa om nya K&N-filtret gör nån nytta på topp. :)

Kolla http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=21 :)

Postat: mån 19 mar 2007, 18:31
av Wippe
Tramsvalp skrev:
Wippe skrev:Kan du förklara lite närmre?
Jag har 16 fram och original bak. Skillnaden mellan 15 och 16 kugg är ca 6,5% (16/15=1,066).
Dock blev inte toppfarten högre eftersom motorn inte orkar varva lika mycket med den högre utväxlingen)

Kolla http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=21 :)
Tack.. de va precis de jag ville veta..

Lite extra skulle smaka...

Postat: tor 24 maj 2007, 21:55
av baskillen
Vet ni vilket K&N filter man ska ha till en TA-95?
Samt kan man även ta bort "snorkeln" på dom äldre, ger det lika mkt tro?

Re: Lite extra skulle smaka...

Postat: fre 25 maj 2007, 23:52
av Tramsvalp
baskillen skrev:Vet ni vilket K&N filter man ska ha till en TA-95?
Beställ bara ett till din modell så får du rätt.

Postat: sön 27 maj 2007, 00:37
av Forceman
På -02 TA jag hade så gjorde jag 2 st 35mm hål på luftburken och satte i ett KN-filter och sen skruvade jag dit 140 munstycken i förgasarna och hängde på ett GPR slipon. I samma veva så satte jag dit ett en kugg större drev fram men hojen var klart rappare och starkare än orginal och drog klart mindre bränsle! Skillnaden var avsevärd med två på !

transalp 750

Postat: fre 17 aug 2007, 19:31
av xlv
Passa på och köp min fina transalp med 750 africa twin motor i. Säljes med eller utan original motorn. Ring eller maila för mer info 07059558691 [email protected]
bilder kan mailas.

/Micke

Postat: ons 18 jun 2008, 00:30
av Frida
Vart kan man köpa slipon till transalp 99 som du gjort? Finns Sebring? Jag har googlat runt lite men inte funnit..
har en 00 nu, med sebring som jag är grymt nöjd med, men skall förmodligen byta till 99 snart :)
Wippe skrev:
Tompa skrev:För den som redan bytt luftfilter och ljuddämpare kanske mitt tips är lite out-of-bounds... Men döm om min förvåning vad mycket bättre hojen (TA -04) gick sedan jag plockade bort "snorkeln" till luftburken. Rappare vid gaspådrag, bättre ork redan från tomgång och hela vägen mot rött! Snacka om sniktrimning... :lol:
Jag testade samma sak. Det gjorde faktiskt lite skillnad..även om min är några år äldre. Precis som du sa inte täpt i näsan längre :lol:
Ska tilläggas att jag även har Laser slip on på den också.

//Wippe

Postat: tis 24 jun 2008, 22:01
av Tiefighter
Jag fick tipset att plocka bort katalysatorn och leda avgaserna direkt från cylindern till avgassystemet utan att passera "plåtlådan" som sitter längs ned på cykeln (har en 06, ja jag vet att det är mindre miljövänligt utan katalysator...). Någon som provat om det ger effekt samt vad säger bilprovningen när det är dags för det om några år? Påverkar det CDI? Detta tillsammans med att plocka bort snorkeln på luftfiltret samt sätta dit ett 16-drev fram borde leda till högre effekt och lägre varv vid högre farter/ motorvägskörning???