Någon som modifierat fjädringen på TA:n?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Någon som modifierat fjädringen på TA:n?

Inlägg av Bagarn »

Jag undrar om någon har satt på Öhlinare bak på Transalpen? Eller bytt oljan på befintlig. Oljebyte lär ju göra underverk på de flesta fabriksdämpare.

Modifieringar fram, bortsett från progressiva fjädrar. XR 600 gaffelbenen lär ju passa.

Själv är jag sugen på att bygga om framgaffeln på min 96:a m h a att montera en Race Tech Fork Valve Emulator, se bild nedan samt http://www.racetech.com.

Den bygger lite i höjd men om man byter ut fjädrarna till dem som sitter i fr o m 2000 så bör det funka.

Bild

/Benny
XL600V -96
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Har du redan progressiva fjädrar, eller är det oprovat? Om det är otestat så är det en av de förändringar som jag tyckte gjorde klart störst skillnad per krona på min XRV750, helt klart en prisvärd uppgradering.
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Oprovat

Inlägg av Bagarn »

Nej, jag har inte provat progressiv fjädring. Kanska har jag en förutfattad mening som är helt helt fel. Jag inbillar mig att de funkar bra på asfaltsvägar av varierande kvalitet då de progressiva egenskaperna är en fördel.
Men hur är det på grusväg där fjädringen behöver svälja större ojämnheter? För mig känns inte de progressiva egenskaperna optimala i detta fallet.
Har jag helt fel?

/Benny
XL600V -96
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Jag upplevde att hojen blev bättre på allt i framänden, svalde stora ojämnheter bättre, påverkades mindre av små ojämnheter då den tenderade att vara lite grann stötig med originalfjädrarna, och framförallt så neg den mycket mindre vid hårda inbromsningar. Enda nackdelen var väl att framänden blev så bra att bakänden inte hängde med riktigt och jag blev "tvungen" att göra en något dyrare uppgradering där. Eftersom du köper en omgång progressiva fjädrar från wirth eller wilbers på e-bay för runt 800-850 kr inklusive frakt och själva bytet tar ungefär en kvart så är det ju en förhållandevis billig och enkel uppgradering. Skulle du inte bli nöjd med resultatet så kan du med största säkerhet sälja dem vidare utan att förlora särskilt många hundralappar på försöket. På XRV750.NET har frågan stötts och blötts med mestadels positiva reaktioner på progressiva fjädrar:
http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic.php?t=1397
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Skön sommar!

Inlägg av Bagarn »

Så dom är inte dyrare än så. Det får i så fall bli ett vinterprojekt att utvärdera. Tycker hittills jag har fått bra fjong i gaffeln med liknande mix som Deti http://www.ta-deti.de/ta/forkoil.html kört på.

Nu åker jag och min familj till Fyn i Danmark på cykelsemester .

8) Ha tillsvidare en skön sommar allihopa och ta det vackert bland id-rna därute.

/Benny
XL600V -96
Skriv svar