Hemslöjdad ljuddämpare

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Hemslöjdad ljuddämpare

Inlägg av Tramsvalp »

Mitt "slipon" är klart! Lite prototypiskt men fungerande. Består av en rostfri plåt jag råkade ha, två rostfria burklock från IKEA som gavlar, en nätpapperskorg från IKEA hoprullad till innerrör, två avgaskrökar och ett slutrör från Biltema, en hängrännekrok, popnit, glasull mm. Bilder kommer. :)

Går tyst och fint på jämn gas i lägre fart men dundrar mer när jag gasar på.

Edit: Osäker på om detta hör hemma i "Hojtillbehör och utrustning" eller här... Men hemmabyggen bör nog ligga under "Mek och teknik" iaf.
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 02 aug 2009, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Åsså bilderna:

Bild

Bild
Bakgavel av burklock och Biltemarör.

Bild
Hopnitad plåt och avkapad hängrännekrok.

Bild
Överbliven bit av hoprullad IKEA-papperskorg.

Som sagt lite prototypiskt. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Stiligt måste jag säga. Mycket kan man fixa själv utan att lägga ut en massa hundra- och tusen-lappar.
Hade inte du en Lazer Duro på filmsnutten från Aurlandsvägen förresten?
Det lät då så åtminstone.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
sonny
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 17:53
Answers: 0
Ort: Transalp / Orust

Inlägg av sonny »

Kan inte annat än komma tänka på McGyver!

Snyggt!
Transalp XL650 2005
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Tackar :)
Fibern skrev:Hade inte du en Lazer Duro på filmsnutten från Aurlandsvägen förresten?
Det lät då så åtminstone.
Nej, det var original, filmljudet berodde på en annan McGyver-grej... För att få motorljud upp till kameramicken hade jag dragit en slang mellan den och utblåset.


Jag ville få så bra dämpning som möjligt med enbart absorptionsdämpning utan flödesbegränsning, och då gäller det såvitt jag förstår att göra dämparen stor. Diametern i framänden är 10 cm och bak 12. Längden 57 cm begränsas av främre ljuddämparfästet på ramen och packväskhållaren.
Jag måste nog göra en buckla i dämparen för att inte bromsoket ska ta i vid full nerfjädring. Likaså kolla att bromsslangen verkligen går fritt i framänden vid full nerfjädring nu när grejerna är på plats.

De båda krökarna (90 och 60 grader) är hopsvetsade, allt annat är skruvat och popnitat. Kostnad - utom plåt och glasull - ca 300 kr. Med rostfria krökar och slutrör blir det ett par hundra till.
Senast redigerad av Tramsvalp den ons 05 aug 2009, 11:01, redigerad totalt 2 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag är stum av avund! Urtjusigt!!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Tror faktiskt hojen blev något starkare. Med 16 kuggar fram har den aldrig orkat upp i 170 mätarfart, möjligen 165, men nu tar den 170 utan problem om jag kurar ihop mig, men där är det stopp. Inbillar mig att den är lite piggare på mellan- och högvarv. Får testa igen med större munstycken. Vore kul att bänka.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Imponerande bygge! Kul när man kan klura ut egna lösningar. Åka till hojaffären och hala upp tusenlappar kan ju vem som helst göra....
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

joeng38 skrev:Imponerande bygge! Kul när man kan klura ut egna lösningar. Åka till hojaffären och hala upp tusenlappar kan ju vem som helst göra....
Jo, det är lite kul. Nu behöver jag en snygg logga med Tramsvalpovic Super Amateur. :)

Jag var lite orolig att ljuddämparen skulle kunna värmeskada packväska, "bakskärm" och passagerarbyxor, men det visade sig att den blir inte varmare än att man kan hålla handen på efter körning. Så länge det finns isolerande glasull kvar förstås.

Riktig dämparull håller väl längre, men jag misstänker att det går åt två satser, och för det priset får man en hel bal Gullfiber (glasull). Mineralull typ Rockwool (eller kanske snarare billigare varianter) gillar jag inte spontant, den verkar skräpig med många korta fibrer mm. Glasull verkar hålla ihop bättre och därmed stanna kvar längre. Nån som har förslag på annan stoppning?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Ugnsmurare har en bra ull i form av en filt som tål värme, det går till och med att svetsa en stund innan det värmer igenom. Jag tror att det är någon form av glasull tidigare var det asbet. Jag undrar om inte det fins något som rörmockare har att lägga emellen när dom svetsar på ömtåliga ställen? Något att grunna vidare på?
jan-Olov
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jan-Olov skrev:Ugnsmurare har en bra ull i form av en filt som tål värme, det går till och med att svetsa en stund innan det värmer igenom. Jag tror att det är någon form av glasull tidigare var det asbet. Jag undrar om inte det fins något som rörmockare har att lägga emellen när dom svetsar på ömtåliga ställen? Något att grunna vidare på?
Tackar, det ska kollas.

Undrar hur ljudet påverkas av hur hårt man packar stoppningen. Det är ljudvågorna som ska absorberas och reflekteras. Stoppningen dämpar ljudvågorna förstås, men det är även bra om de reflekterade vågorna hjälper till att motverka de nya ljudvågorna. I olyckliga fall kan de tvärtom samverka till att förstärka ljudet istället. En av tankarna bakom att göra min ljuddämpare konisk var att olika diametrar borde kunna dämpa olika våglängder, men om det har nån praktisk betydelse vet jag inte. Jag har dock hört (overifierat) att ovala dämpare kan vara tystare, och jag hoppas att en konisk får lite av samma funktion. Jag behöver snygga ovala burklock innan jag kan tillverka ovala dämpare. :)

Är det nån som vet hur köpe-slipon ser ut inuti? Kan man se rakt igenom?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Inlägg av Grängesdanne »

Snyggt, ser jäkl... proffsigt ut.
Kul med "hembyggen" när det är snyggt.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

Det finns ett företag i Nyköping, FIRE SEAL, som säljer ett material som jag tror används bla. som skydd för svetsning
Cera Blanket heter materialet och är värmebestädigt
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Hittade en som verkar ha försökt göra en egen dämpare. :wink:
Bild
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Fibern skrev:Hittade en som verkar ha försökt göra en egen dämpare. :wink:
Bild
Ha ha ha ja med den på så får man räkna med att få kommentarer :lol:
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Hemslöjdad ljuddämpare

Inlägg av Olle Å »

Den ullfilt som Jan-Olov nämner heter CeraBlanket. Den används bla. för brandtätningar och isolering där det är extremt varmt. Ett företag som heter Fire Seal i Nyköping sålde den förut. Fanns i remsor och som hel filt. Den hela filten räcker nog till ganska många dämpare. Om företaget finns kvar , så säljer de produkten fortfarande.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Racko
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 jun 2010, 22:18
Answers: 0
Ort: Bålsta

Re: Hemslöjdad ljuddämpare

Inlägg av Racko »

Vad kör du för dimitioner på rörkrökarna ?
Är det orginal klamman som du fäste ihop orginal rör mot nya röret el vart det ett övergångs rör ?

Håller på och in förskaffar material för att bygga en egen dämp jag
me fast på ett 4tums rör.

Kul och se om man får ihop det snyggt och bra.
TA 600 93a
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Hemslöjdad ljuddämpare

Inlägg av Tramsvalp »

Racko, när jag skrev det här svaret fick jag för mig att du hade en 650, men du har ju en 600. Det ser inte likadant ut på den, så du får klura lite själv.

För 650 alltså: Ytterdiametern på krökarna är 44 mm, och vinklarna är 90 och 60 grader. Klämman vid den främre skarven är inte original. Originalröret är nämligen i ett stycke från cylindrarna till bakre ljuddämparen, jag fick alltså såga av röret ett par cm bakom det understa fästet innanför bromspedalen. Såga inte för nära fästet, då blir det svårt att skarva. Det är trångt också, det måste vara en plåtklämma med skruv och mutter, det går inte med U-klämma med muttrar.

Ett perforerat innerrör är nog bättre än ett av nät. Ullen borde hålla längre om det är lite glesare mellan hålen.

Biltema har dämparull nu, men den är inte direkt billig och det går nog åt 3-4 paket à 80 kr... Tänkte testa med ett paket närmast innerröret och resten glasull, så kanske det håller längre än bara glasull.
Eller jag kanske testar brandfilten som nämns ovan. Vi får se.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Racko
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 jun 2010, 22:18
Answers: 0
Ort: Bålsta

Re: Hemslöjdad ljuddämpare

Inlägg av Racko »

Oki.
Får riva å mäta lite i helgen. Tänkte att det skulle va dumt å uppfinna hjulet på nytt annars.
Men e ju kul å testa om man får ihop det.

Men tack för svaret iaf.
TA 600 93a
Skriv svar