Hur länge använda hjälm innan byte?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Hur länge använda hjälm innan byte?

Inlägg av Vilse på näset »

Sitter och funderar på hur lång livslängd en hjälm har. Har för mig att jag hört någonstans att man ska byta hjälm efter ca 4 säsonger. Den hjälm jag har nu (HJC SyMax) är jag inne på 3:e säsongen med, men den låg oanvänd i några år före det. Hur tänker ni andra kring hjälmbyte?
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Hej!
I plasthjälmar av termoplast är det max två år oavsett hur mycket du använt den som gäller. Alltså två år efter tillverkning och inte två år efter köp. För polykarbonat (Ex. lexan) gäller vad jag nyligt hört inte samma fenomen som för termoplast, för dessa skall tydligen samma bäst före som för fiberhjälmar gälla. Detta är tre till fem år.

Även om inte skalet har gått ner sig eller påverkats av bla UV-ljus så dunstar mjukgörande medel i frigoliten som gör att hjälmen blir oduglig som reellt skydd.

Jag köper alltid fiberhjälmar med hårt skal och mjukare inredning. Min teori är att hjälmen inte får ge vika innåt som en plasthjälm gör och inkräkta på frigolitens deformationszon.
Deformeras inte frigoliten av huvudets rörelse vid smäll inbillar jag mig att de momentana G-krafterna blir för stora. Dessutom kan hjälmar med flexibelt skal ge upphov till studs vid slag mot asfalten.

Hoppas detta klargjort något!

/Henning!
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Tack för info. Det är en fiberhjälm som jag har nu. Kan nog vara läge att titta efter en ny inför nästa säsong. Säkerheten är alltid ett bra argument till frugan när nya grejer ska köpas in 8)
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Skriv svar