Detta med hjälmval och säkerhet...igen...

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Detta med hjälmval och säkerhet...igen...

Inlägg av Stefan »

Jahaja... här trodde man att "akta dig för Lidl, Biltema och annat lågpris, kolan är den enda du har"...

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... yr-1.12902

Vad tusan ska man tro...
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Å jag som köpte en begagnad Dainese istället för Biltema för jag var skeptiskt till pris/kvalité hmmm :shock:
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag tycker att alla forum jag läser på har en Biltema/Lidl-debatt-tråd. I ena lägret finns de som säger att allt som är billigt är skräp, i andra lägret de som säger att en del saker är faktiskt riktigt bra.

Jag är själv totalt kluven. Är de godkända så är de, eller? De skyddar huvudet vilket de är gjorda för. Frågan är om en 5000 kr hjälm skyddar bättre än en 1500 kr hjälm? Eller andra priser om man så vill. Jag har svårt för argument att dyrare är alltid bättre utan något som stödjer dessa uttalanden. "Biltema är skit, det fattar vem som helst" osv. Jag har regnställ från Lidl som är hur bra som helst. Jag hade en hjälm för 4300 kr när jag blev påkörd häromveckan. Den skyddade mitt huvud precis som min 1500 kr hjälm gjorde för två år sedan när jag vurpade. Vilken är bäst? Ja ni...

Sedan tycker jag att Plus tester inte var helt shyssta. Grahns utlåtande var väl inte helt taktiskt, å andra sidan så borde man väl i testet haft en vanlig Nolan integralhjälm som de andra var..?

Nåja, min nästa hjälm blir nog en i 1500 kr klassen igen iallafall.
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

cub skrev:Jag tycker att alla forum jag läser på har en Biltema/Lidl-debatt-tråd. I ena lägret finns de som säger att allt som är billigt är skräp, i andra lägret de som säger att en del saker är faktiskt riktigt bra.

Jag är själv totalt kluven. Är de godkända så är de, eller? De skyddar huvudet vilket de är gjorda för. Frågan är om en 5000 kr hjälm skyddar bättre än en 1500 kr hjälm? Eller andra priser om man så vill. Jag har svårt för argument att dyrare är alltid bättre utan något som stödjer dessa uttalanden. "Biltema är skit, det fattar vem som helst" osv. Jag har regnställ från Lidl som är hur bra som helst. Jag hade en hjälm för 4300 kr när jag blev påkörd häromveckan. Den skyddade mitt huvud precis som min 1500 kr hjälm gjorde för två år sedan när jag vurpade. Vilken är bäst? Ja ni...

Sedan tycker jag att Plus tester inte var helt shyssta. Grahns utlåtande var väl inte helt taktiskt, å andra sidan så borde man väl i testet haft en vanlig Nolan integralhjälm som de andra var..?

Nåja, min nästa hjälm blir nog en i 1500 kr klassen igen iallafall.
Om de är godkända så är de! Är normen bra då?

Förstå att ECE 22.05 är en norm som låter hjälmtillverkarna veta precis hur dåliga hjälmar får vara för att de går igenom. Tillverkaren får SJÄLV välja vilken hjälm som skall tas till test OCH han får välja VEM som skall testa den! Står det E13 i din hjälm är den testad i Luxemburg som inte har något eget testinstitut. Kusligt ofta är billiga kineshjälmar märkta E13. En slump?

En hjälm skall enligt mina teorier vara av fiber om du kör hoj, plats går bra till moped. Väljer du en hjälm som är godkänd enligt både Snell och ECE 22.05 får du antagligen en bra hjälm.

:)

/Henning!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

"å andra sidan så borde man väl i testet haft en vanlig Nolan integralhjälm som de andra var..?"

Jag tycker nog att du har rätt i mycket cub. Dyrast är inte alltid bäst.
Skillnaden på hjälmar t.ex. är ofta att smådetaljer brister på de billiga, visirfästen och dyl. medan stösäkerheten nog kan vara tillräcklig.
Och när det gäller hjälmar med infällt solskydd, (rätta mig nu om jag har fel) så kräver ju detta lite utrymme på insidan, därmed minskas väl tjockleken på det stötdämpande materialet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

och en grej till som jag tycker är viktigt är ventilationen, där är de lite dyrare bättre har jag märkt.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Kanske dags att granska normen och inte hjälmarna...
Skriv svar