Högre vindruta

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Börje
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 jun 2006, 09:04
Answers: 0
Ort: Södertälje TA 600 -97

Högre vindruta

Inlägg av Börje »

Hej alla hojåkare, kul att det finns ett TA forum, jag har en fråga som ni säkert vet svaret på, jag undrar hur det funkar med en högre "vindruta" än orginalet?

För- och nackdelar?
:lol:
Att åka hoj är skoj
Användarens profilbild
Will drive
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 17:34
Answers: 0
Ort: Söderköping

Justrerbart kåpglas

Inlägg av Will drive »

Köpte ett förhöjt kåpglas till min -02 transalp men fick sådan hemsk turbulens så det gick inte att använda.

Det finns justerbara på tourings [https://www.touring.se] som tydligen ska fungera jättebra.[/url]
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Omöjligt att svara på

Inlägg av Bagarn »

Det är i stort sett omöjligt att ge några generella råd ang höjder på vindrutor för att motverka turbulens. Faktorer som påverkar är hur du sitter på hojen. Sitter du med rak rygg eller krummar du lite? Sitter du nära rutan eller längre bak? Vilken hjälm du har?

Jag är 193 cm och har ett Five Stars kåpglas monterat och tycker det funkar kanon. Men jag är inte helt övertygad om att det är lika bra till någon annan som är 193 cm lång.

Tidigare körde jag en BMW R1100GS (känd för sin turbulens, skyddar dock jättebra) och jag provade två olika typer av eftermarknadskåpor. Båda var sämre än orginal som verkligen inte är bra just med tanke på turbulens. Kåpglasets vinkel som var justerbart hade jag bara provat att grovjustera innan. Nu tog jag med mig en insexnyckel och ändrade ca en grad i taget tills jag till slut faktiskt lyckades hitta ett läge som var ok. Med detta vill jag säga att det är en oerhört känsligt parameter.

Prova att krypa ihop när du kör eller rulla ihop en handuk och sitt på så att du kommer upp en bit. Då får du en uppfattning åt vilket håll du skall gå. Det hjälper t ex att montera på en krage på hjälmen som täcker mellanrummet mellan haka och hals. Detta reducerar ljudet kraftigt. Körde själv med ett sådant på min gamla hjälm med gott resultat.

/Benny
XL600V -96
Skriv svar