Sida 2 av 2

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 16:28
av Laffe
Ja vi väntar med spänningpå resultatet :naughty: *drinking_cheers*

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 16:51
av Jokern
Ja o är det lik spänning, då voltar man ju bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 19:20
av Stefan
Men gudars pojkar små, så fyndiga ni kan vara då, det bara strömmar ju lustigheter ur er :D Om bara inte Ohm vore, så... :lol:

Man, jag håller med, ettt batteri från 08 kan nog tänkas ha gjort sitt, så bytet är nog knappast fel *thumb_up*

Re: Batteri

Postat: tis 29 sep 2015, 05:51
av V Saarela
Jag har ju levt med Varadero på ett eller annat sätt och minns än idag den dagen när jag stog med en trasa i handen och torkade bort drägglet jag åsamkat.

Minns också när insprutarna kom. Vet inte omd et var en överraskning för Honda eller vad som hände, men det var lite svårt att få tag på batteri till den, dvs....åtminstone inta bara sådär. Dom första årsmodellerna fick ett Yuasa YTX16, fast.....om Yuasa gjorde nåt till Honda speciellt vet jag inte, men den fick då heta FTZ16.

idag rekommenderar dom ett 18ah batteri, typ YTX20CH-BS. Ska man handla ett orginalbatteri och har bråttom så.....kolla först med din Hondahandlare! Dom brukar vara billigare där.

Jag har tagit nu hem några alternativ till några hojar som man inte direkt hittar till på Biltema. Till Varaderons YTX20CH-BS finns då från Parts Unlimited ett batteri som heter då CTX20CH-BS. Den första varaderobatteriet gick till en Triumph Tiger 800 :-) Lite billigare blir den 821:- om nu nån tycker att Yuasan är lite för dyr.

Nuförtiden avtal med min lev om att även kunna skicka batterier med syra. Jag betalar bara en liten extrasumma för det, kunden betalar i vanlig frakt(69:-)

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 08:10
av Big boss vara
Ett dött batteri skall man lada baklänges alltså +\- -/+ å sedan dra ur det sakta med typ en lampa elle annat tills det är helt tomt . Sedan lada det rätt . Har provat själv flera gånger funkar perfekt .


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 19:33
av Jan-Olov
Big boss vara skrev:Ett dött batteri skall man lada baklänges alltså +\- -/+ å sedan dra ur det sakta med typ en lampa elle annat tills det är helt tomt . Sedan lada det rätt . Har provat själv flera gånger funkar perfekt .Bild
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag för min del skulle akta mig för att avsiktigt vända polerna. Använder du en smartladdare så indikerar den fel,och startar ingen laddning. Om du har en gammal utan någon elektronik så är nog risken att batteriet exploderar viket in är bra med syra som far åt alla håll.
Ett gammalt batteri med påfyllningshål så gjorde man förr så här. Töm ut all syra skölj batteriet med destillerat vatten flera gånger skaka ur all blyrester som det går fyll på ny syra så kanske det går att få liv i det gamla men inte troligt för det är stor risk att blyrester ligger kvar och kortsluter.
Alltså inte lönt bara farligt,

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 19:42
av Big boss vara
Ok . Fick lära detta knep av en äldre man på den tiden jag var radio amatör . Å har ju prövat som jag skrev . Det viktiga är att batteriet är helt tomt . Sakt å gjort har jag i alla fall å inte skjutit någåt bateri .


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 19:56
av Jan-Olov
Testa vet jag, du kan väl tala om hur det gick, kanske lägga något över så att ingen kommer till skada.

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 20:28
av Ivar
Jag kör Ctec's underhållsladdning på mina hojer under vinteren.
Skulle batteriet bli gammalt och inte fungera längre beställer jag helt änkelt nytt av Saarela http://39833.shop.textalk.se/batteri/yuasa/honda/" onclick="window.open(this.href);return false;. *thumb_up*

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 20:42
av peppe
Tjena, jag har också hört liknande men att ladda ur batteriet helt Innan du laddar med omvända poler!
Har ej provat fullt ut, idag är batteriernas priset Ok, inte lönt o leka. Tänk om du blir stående, någonstans......
Däremot har Biltemas batteri inte varit min vän, köpte ett o det höll i 3 starter.....fick inte pengar tillbaka, bara tillgodo...
Nej köp ett Bra batteri, det ätr smart!
Mvh. Peppe

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 21:13
av Fibern
Har nu kört två säsonger med Biltemas gel-batteri och inte märkt någon som helst skillnad mot när det var nytt. Mitt förra, ett Varta började tappa laddning redan efter en säsong.
Innan jag vinterställde hojen hade den stått 2-3 veckor i kallgaraget. Hade varit minusgrader nästan lika länge, Hondan gick igång efter några startförsök. Kopplade Ctek:en i verkstan och lampan var grön från start. Så nog håller det batteriet.
Forumets "Botte" har nog kört 6 eller 7 säsonger. På Biltemas dito.

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 21:16
av Laffe
Om det är ett vanligt blybatteri och det har varit för lite vatten i så blyplattorna kommit ovanför ytan, då är det iaf inget att göra åt. Blyet korroderar direkt och sen är den delen av plattan körd. Dvs man får aldrig (!) full kapacitet i batteriet igen hur mycket man än laddar det.

Min högst personliga åsikt är att om batteriet är kasst, gör som Ivar - köp ett nytt från mr Saarela, BT går bort för mig efter att ha testat två ggr. Båda med usel hållbarhet, blir dyrare i längden - för att inte tala om irritationsfaktorn...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 21:43
av Big boss vara
Som jag skrev så har jag testat flera gånger annars skulle jag inte en föreslå det . Å det fungerar .


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Batteri

Postat: ons 04 nov 2015, 21:48
av Big boss vara
Å glömde säiga att i dag behöver jag inte göra det . Dom i köpskanalerna jag har så köper jag ett nytt direkt om det skulle strula .


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Batteri

Postat: tor 05 nov 2015, 05:04
av V Saarela
En gång dött batteri är svår att få till. En del batterier räcker det bara att man råkar tömma den en gång så är den inte reko mer....

Nåja, syra är ju inte tillgängligt bara sådär. I Sverige säljs syran endast till företag så det gäller att man känner nån som har en typ 25-liters.
Skiljer också på syran. Dom batterier vi använder i våra kärror har syrapack. Syran i dom är en annan syra än dom med vanliga korkar(batterier typ till Transalp 600)

Re: Batteri

Postat: sön 10 apr 2016, 18:32
av Idefix
Exide med samme kode får du også på Mekonomen sin nettbutikk, YTX20CH-BS