Sida 1 av 2

Batteri

Postat: mån 01 jun 2009, 13:15
av DRIVER
Söndag morron!! Solen steker. Hoppar ur sängen som en skolpojke på första dan på sommarlovet. Smyger ut för att inte väcka flickvännen som sover tungt brevid. (annars skall hon bara följa med :lol: ) Går ner i garaget och där står hon nyvaxad, tankad och nysmord kedja. Vrider om tändningsnyckeln
och väntar hon skall mullra igång.. Ingeting händer, va f-n, paniken kommer krypande, pröver igen, stendöd, inte en lampa lyser. Kastar mig ner på golvet och skriker och stortjuter. Du fungerade perfekt igår ju! Kommer till sans och sväljer tårarna efter 2 timmar och kollar säkringarna som är hela. Tankarna snurrar om det är lönt att fortsätta leva.. Men samlar mig igen för att konstatera att batteriet är dött. Ett batteri som jag behandlat bättre än ungarna. Laddat regelbundet i 3 år mm. Tur att man har fri tillgång till kompisens BMW K1200R. Körde nu på morgonen till min kyrka, Cleasson i Bromölla för att köpa ett nytt. Den söta damen bakom disken säger att ett nytt kostar 2700 kr. Efter att svimmat 2 ggr, kravlar jag mig upp och frågar om dom inte har ett som inte är gjort i guld.. Jo ett orginal för 1995 kr. Det är dyrt att ligga på topp.
Håller verkligen batterierna inte längre än 3 år? Och behöver dom verkligen vara så dyra? Vad anser ni?
Mvh Johan

Postat: mån 01 jun 2009, 14:13
av matsh
Biltema måste väl ha billigare :P
Mvh
Mats

Postat: mån 01 jun 2009, 15:34
av DRIVER
Kollade även biltema men dom har bara fram till årsmodell -02. Deras nr överensstämmer inte vad som står på mitt batteri. Det äldre varadero batteriet var större än mitt.. Synd, det var bra mkt billigare..

Postat: mån 01 jun 2009, 16:00
av Tramsvalp
DRIVER skrev:Kollade även biltema men dom har bara fram till årsmodell -02. Deras nr överensstämmer inte vad som står på mitt batteri. Det äldre varadero batteriet var större än mitt.. Synd, det var bra mkt billigare..
Kolla om du kan köpa på mått istället. Så stort som möjligt. Se till att polerna är rättvända.
Men om det funkade perfekt igår och stendött nu, så kan det vara nåt annat fel, och mitt originalbatteri har hållt i 6-7 år.

Kolla tråden http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=796
Där var det förvisso batteriet, men han knäckte det troligen med långa startförsök. Din hoj dog under natten, om jag förstod rätt. Du kanske kan få lite felsökninngstips om inte annat.

Postat: mån 01 jun 2009, 18:01
av Tramsvalp
Köp dig gärna ett billigt testinstrument på t.ex Biltema för en hundring http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81483 om du inte har.

Postat: mån 01 jun 2009, 21:33
av DRIVER
Tack för tipsen!
Satte i det nya batteriet och sen gick bågen som en dröm igen. Det visade
sig att det gamla var kasst. Regerar bara på att det gick så fort från bra till kasst. Snackade med Bo Claesson, en erkänt duktig mekaniker, Han sa att 3 år var bra för ett modernt batteri. Tycker bara att det är ett jäkla pris...

Batteri

Postat: sön 22 apr 2012, 09:22
av rydde
finns det nått biltemabatteri med 17-18 ah som passar SD02? nån som vet?

Re: Batteri

Postat: sön 22 apr 2012, 11:49
av rydde
Det står i boken att det ska vara 18Ah i SD02 med alla FI, ABS och gud vet vad.

Men det kanske klarar sig bra med 14Ah.

Det som sitter i nu är gissningsvis original och isf har det ju gått 5000+ mil och levt ca 6-7 år:
Bild

Re: Batteri

Postat: sön 22 apr 2012, 16:33
av rydde
Jag har laddat nu idag med min laddare. I morse drog den runt motorn men för sakta så den startar inte. Efter 5 timmar laddning med 1A laddare så övergick laddaren till urladdning/laddning. Beter sig batterier så när de är dåliga att det går "för fort" att ladda upp dem? Tycket ett nästan helt urladdat batteri borde ta längre tid ladda med min försiktiga "battery conditioner"...?

Kikade på http://www.mdsbattery.co.uk/
YTX20A-BS £135 + frakt till sverige. oops.

Re: Batteri

Postat: sön 22 apr 2012, 19:56
av V Saarela
rydde skrev:Jag har laddat nu idag med min laddare. I morse drog den runt motorn men för sakta så den startar inte. Efter 5 timmar laddning med 1A laddare så övergick laddaren till urladdning/laddning. Beter sig batterier så när de är dåliga att det går "för fort" att ladda upp dem? Tycket ett nästan helt urladdat batteri borde ta längre tid ladda med min försiktiga "battery conditioner"...?

Kikade på http://www.mdsbattery.co.uk/
YTX20A-BS £135 + frakt till sverige. oops.
Kollade du vad frakten var?
Finns några på ebay också.

Duells tar 2696:-
Allright har lite fel i sin sajt med 14A som referens till dom nyare, men vet att dom är nån hundralapp billigare.

Det komiska är att Honda tar 1471:- och då ingår frakten .....it´s a bargin! *thumb_up*

Re: Batteri

Postat: tis 22 maj 2012, 12:44
av Tramsvalp
Konstigt, jag har Biltemas underhållsfria batteri (inte gel som bara är dyrare) och en 60kr laddare från Liedl. Laddar en gång per vinter (varmgarage) och aldrig några startproblem. Och de läcker inte.

Jag tror att gelbatteri är skit på mc. Låg startström, långsam återhämtning efter första försöket eftersom batterisyran står still. Har funkat fint vid vinterkörning också.

Dyrare är inte alltid bättre.

Re: Batteri

Postat: ons 23 maj 2012, 07:32
av Peo
Jag köpte ett nytt orginalbatteri nyligen på Honda city i Bredden och betalade runt 1500:-. 24MX eller vad dom heter skulle ha 2700:-!

Re: Batteri

Postat: ons 23 maj 2012, 10:42
av rydde
Jag kör på med mitt gamla batteri. Det fungerar än så länge när jag kör dagligen. Har låtit hojen stå med laddning i cigguttaget ibland. Spännande och se...kanske klarar det sommaren! :lol: :blå:

Re: Batteri

Postat: ons 23 maj 2012, 16:08
av hogge
Hej
Tänk bara på att det finns en fara i det ochså Rydde . Om man kör för länge så kan det bli kortslutning mellan plattorna i batteriet och då kan känslig elektronik skadas ex Insprutning, Abs system osv. Risken är liten men chansen finns och då blir det dyrt. :D
Mvh Hogge

Re: Batteri

Postat: ons 23 maj 2012, 19:30
av rydde
Jo, fast nu startar den ju utan tvekan på morgonarna. Jag erinrar mig att jag konditionerat igång batteriet en smula med mina laddningar. Men skulle den börja tveka igen så får det bli nytt batteri.

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 13:52
av Jokern
Livar upp lite här:

Jag har kolat batteriet i min hoj, och det är Honda original som sitter i..
Hojen har ju inte gått så långt, men när jag sätter på handtagsvärmare på full värme, så blinkar alla lampor på kontrollen till handtagsvärmaren..
Men om jag skruvar ner värmen till halva, då slutar dom att blinka..

Jag misstänker att batteriet har gjort sitt på sina år från första dagen, april -08 tills nu..
Är det så eller ?
Jag skall ju montera 2 st 5W ljuse på oxå..
Bör jag byta?

Kolat upp detta och är det nån som har erfarenhet av dessa?

http://www.xlmoto.se/mc-batteri-exide-u ... adero-2007" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 14:35
av Fibern
Är du säker på att batteriet är från -08?
Om det är så skulle jag nog byta, men först underhållsladda och se om lamporna beter sig likadant efter några dagar.

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 14:54
av Jokern
Hojen har bara gått 1450 mil och enda ägaren, som jag köpte den av, har inte bytt batteri..
Han har kört underhållsladdning på den hela tiden..
Kanske det som har gjort det??
Underhållsladdaren fick jag med i köpet..

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 14:57
av Fibern
Om det är en CTEK ska det inte bero på den. Troligen mest försvagat av åldersskäl. (som vi över 60)

Re: Batteri

Postat: mån 15 jun 2015, 15:47
av Jokern
Hahaha.. Ja eller hur, Fibern..
På vi män finns inget "bättre förre datum"... *visslar*
Allt blir bara bättre :naughty:

Men nu har jag i alla fall beställd ett nytt batteri från Tyskland..
http://www.ebay.com/itm/231338308846?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Med frakt 912:-
Då får jag se om jag får mera kräm på handtagen..