Hojen död efter tvätt - felsökningstips

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Northbeach
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Answers: 0

Hojen död efter tvätt - felsökningstips

Inlägg av Northbeach »

Min Transalp-93 som gått som en klocka hela vintern vill inte starta nu efter jag har tvättat den riktigt grundligt med schampoo och vattenslan.
Jag vrider om nyckeln men inget börjar lysa det minsta. När jag rullar igång den så startar den (självklart) men blinkers fungerar ändå inte under färd när motorn är igång. Om jag kört länge, typ två timmar och dödar motorn och blixtsnabbt försöker starta igen så är den helt död, inte en ljusglimta på instrumentpanelen.
Hur göra?

Martin
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Eftersom det hände efter en tvätt, så låter som någon kontakt har fått vatten i sig.
Tråkiga är att det kan ta veckor innan det torkar upp.....har hänt mig.(xs 850)

Andra gången det hände, lyssnade jag med tändingen på och lokaliserade till ett fräsande ljud i en kontakt.
Northbeach
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Answers: 0

Felsökning...

Inlägg av Northbeach »

Tips på var/vad jag kan börja rota i för att få ordning på detta?
Användarens profilbild
sonny
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 17:53
Answers: 0
Ort: Transalp / Orust

Inlägg av sonny »

Du kan börja titta på ställen där det kan samlas vatten, kåpa av och leta vattensamlingar, ställ in cykeln om möjligt så du får upp värmen i luften.
Transalp XL650 2005
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Enda gångerna jag minns att jag haft elproblem pga vatten har varit med gamla bilar, och då har symtomen varit de rakt motsatta mot dina:
Allt funkade, även startmotorn, men motorn ville inte tända. Kunde gå igång efter lååång rullstart, men lättast att torka ur fördelaren och i förekommande fall brytarspetsarna (Dessa saknas på din hoj, så du inte börjar leta ;))
Alltså vatten i tändningens högspänningsdelar.
Jovisstja, den gången jag gick omkull i en djup vattenpöl med min gamla XL500S, som sög i sig vatten och stannade... Men även då funkade lyse mm. Startmotor fanns det ingen.


Att vänta på att grejerna torkar är ju inte så kul, i synnerhet om det visar sig vara nåt annat fel... Inte heller att försöka leta glappkontakt ed på måfå. Att motorn går att rullstarta i ditt fall är inte alls självklart. Strömmen till tändning kommer från samma ställe som allt annat. Att tändningen får ström men inget annat är mysko. Om batteriet är slut så ska generatorn ändå ge ström till allting efter rullstart.

Jag är ingen expert, men vi kan väl börja felsöka lite ändå.
Besvara först fyra frågor:
1. Har elsystemet modifierats på något sätt någon gång? Som värmehandtag, eluttag, extraljus, larm etc, och när?
2. Är det bara blinkersen som inte funkar med motorn igång? Kolla alltså blinkers runtom, strålkastare hel och halv, bakljus, tuta, parkeringsljus, handbromsljus, fotbromljus, instrumentbelysning, indikatorlampor.
3. Funkar blinkers och bromsljus med motorn igång och lyset avstängt?
4. Har du något testinstrument? Ett hundrakronors duger.

Resten kan vi ta sen, jag spånar lite av bara farten:

Modifieringar av elsystemet kan, liksom jordfel, lätt orsaka oväntade konstigheter. Felaktig inkoppling av extrautrustning skulle kunna ge tändningen ström "bakvägen" trots att inget annat funkar osv. Ju okunnigare installatör desto större risk. Ett problem ju är att man inte vet hur lite man begriper förrän man lärt sig lite mer. Jag vet av egen erfarenhet...

Jag blev nästan gråhårig i mina försök att hitta orsaken till att mina egenhändigt kopplade extraljus började bära sig underligt åt. Jag ansåg mig ha uteslutit fel i mina kopplingar. Ringde en mycket elkunnig kompis, som ändå trodde det var mina moddar som var orsaken, originalgrejer krånglade sällan så där, sa han.
Jag protesterade, men det visade sig vara extraljusens jordpunkt som fått dålig kontakt pga rost, med spänningsfall som följd i vissa lägen, och ett relä som pga detta inte orkade slå till ordentligt. Typ. Minns inte riktigt. :P

Det finns ju några säkerhetsspärrar som du kan försöka utesluta. Försök starta med:
- Kopplingen indragen,
- friläge,
- uppfällt stöd,
- dödarknappen på Run (många har missat den),
- lyset avstängt
Allt samtidigt alltså.

Jag skulle kolla:
- Dödarknappen, och gläppa en massa gånger.
- Batteripolerna. Åtdragna, rena.
- Huvudsäkringen (30A) vid batteriet/startreläet.
- Småsäkringarna, var de nu sitter på din hoj.
- Batteriets kontakt med jord: Sätt på tändningen, håll en sladdstump mellan minuspolen och en skruvskalle på ramen och se om nåt börjar lysa.
- Mäta spänningen över batteriet - med tändning av/på, lyse av/på, motor av/på i olika kombinationer (om du nu har nåt testinstrument alltså).
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Northbeach
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Answers: 0

Ska kolla

Inlägg av Northbeach »

dessa saker imorgon!
Men kan säga nu att min TA-93 inte har något extra el-lull lull. RIngde MC-Varuhuset i fredags men de har inte en chans att titta på hojen, finns det någon annan mc-handlare i Stockholm med närförort eller bilmek som ni tror kan kolla på detta?

Tramsvalp: Tack för tipsen, kollar allt imorgon söndag!
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

tramsvalp: vikken författare! Jobbar du med sånt måntro? :wink:
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

joeng38 skrev:tramsvalp: vikken författare! Jobbar du med sånt måntro? :wink:
Hehe tack, nej, tycker bara det är kul att skriva ibland när jag blir lite engagerad. Hur mycket det ligger i det jag skriver är osäkert, men det ser iaf ut som om jag vet vad jag talar om, va?
Det är en blandning av egna erfarenheter, lite gammal el- och mekanikutbildning, elschema från Haynes och lite grubbel runt det... Naturligtvis stor skillnad mot ett proffs. Men gratis.

Tror att såna här trådar kan vara till nytta för andra som råkar ut för nåt liknande. Allmän felsökning och så. Andra får gärna hjälpa till.
Väntar bara på att Klosterdalens Stora Fasa eller nån annan ska tala om vad felet är på två rader. Eller kanske VSaarela har rätt av nån orsak jag inte tänkt på :P
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Northbeach, en fråga till: Gick startmotorn runt efter tvätten?

Jag pratade nämligen med kompisen som föreslog följande scenario:
Du kanske knäckte ett redan dåligt batteri med långa startförsök efter tvätten, medan vatten i högspänningen hindrade motorn att gå igång. Efter en stunds torka funkade rullstart, men då var batteriet paj.

Orsaken till min fråga nr 3 högre upp:
Ett "kortslutet" batteri skulle vid körning kunna sörpla i sig så mycket ström att generatorströmmen inte räcker till allt.
Batteriet laddas dock inte utan blir istället varmt.

Om du vill kan du ju köpa ett batteri på Biltema och prova, kostar bara 200kr eller så. Byta är inte särskilt svårt.
Mät det gamla och titta hur polerna sitter så du köper rätt. Alltså om plus är till vänster eller höger med batteriet på plats. Stämmer inte måtten exakt så köp bara så stort som möjligt.

Det här var kul :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
matsh
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 12:53
Answers: 0
Ort: TA-92 Hudiksvall

Inlägg av matsh »

Tramsvalp du är toppen!
/matsh
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Inlägg av 1313 »

Kolla huvudsäkringen vid batteriet 30Amp. Den kan skapa en hel del skumma fel. Gör rent och spreja gärna med kontakt rengöring innan du stoppar i en ny säkring.
Northbeach
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 19:39
Answers: 0

Det var

Inlägg av Northbeach »

batteriet!!!
Imorse vid 08 ringde jag runt till ett gäng med MC-verkstäder här i Stockholm dock svarade alla att det är väntetid ett par veckor. Chansade då och drog till MC-varuhuset där var det en mekaniker som snabbt luskade reda på att det kunde vara batteriet som ställde till alla problem:
1) inget lös när man vred om nyckeln
2) blinkers, tuta och helljus fungerade bara i N-läge
3) ju mer jag gasade ju sämre lös framlampan

Nu har jag ett Biltema-batteri i och allt är 100%.
Tack så hemskt mycket för all hjälp!!
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Tänk så "enkelt" det kan vara ibland. Skönt att det löste sig!!
Transalp -01
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Grattis Nordstrand! Och tack till Tramsvalp för en riktigt bra write-up!
Kan bara hålla med, det är när sådana samlas på hög, som ett forum blir riktigt användbart och bra :D
Själv börjar jag här och på ett par till när jag vill ha svar 8) Oftast får jag det också... Möjligen med undantag av den eviga frågan vilka däck man vill ha... men det sitter nog mer i frågeställarens "huvve" :oops:
Skriv svar