Det är kanske fler än jag lagt märke till att Honda presenterat en egen motorolja.
Så här säger man i reklamen:
"Vilken olja som passar bäst till din Honda har ju alltid varit ett kärt diskussionsämne". Nu drar vi ett streck i debatten och presenterar vår egna olja - av Honda för Honda.
Hondas egen olja för moderna fyrtakts MC motorer – speciellt lämplig för de våta kopplingar som sitter i våra mc-motorer. Viskositeten är 10W30 vilket gör att motorn löper lättare – det ger en sänkt bränsleförbrukning och ger dessutom motorn högre effekt. Special formula konstruerad av Honda, för Honda – dessutom till ett vettigt pris!"
Vettigt pris ja - Om 135 kr är ett vettigt pris som tydligen är riktpriset enligt hemsidan återstår väl att se.
Men nyfiken som jag är var jag tvungen att besöka min lokala Hondaåterförsäljare och fråga vad det var för slags olja. Mekanikern som jag talade med berättade att det var en ren mineralolja som skulle fungera lika bra i allt från crossmaskiner till högpresterande och högvarviga racemaskiner.
Till skillnad mot syntetoljor som innehåller tillsatser som slits ut så innehåller Hondas olja inga tillsatser och därför skulle den vara bättre och klara de rekommenderade bytesintervallerna. En syntetolja skulle bara vara bättre så länge den var ny och tillsatserna intakta.
Ställer mig frågan om man ska våga tro på det där?
Är det någon annan som också ställt sig den frågan?
Honda-Olja!
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Honda-Olja!
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Man kan igentligen inte säga att en mineralolja eller en syntetolja är bättre än varandra.
Dom är lika bra till det dom ska användas till. Men att ha en olja till alla maskiner de tror jag inte riktigt på.
Fördelen med en syntetisk olja är att man kan ha en motor med mindre lagerytor, tajtare spel mmför att få motorn till att få lägre intern friktion.
Att hälla en ren mineralolja i tex min gamla stenålders Transalp är garanterat inga problem. Men vad händer om man slår det i Valentino Rossis maskin ???
De e ju tillsatserna i oljan som gör att oljefilmen inte spricker, löser upp sotet, kyler,håller oljan lika tjock oavsett temeperatur mm varför skulle det då vara bättre att inte ha tillsatser ???
Dom är lika bra till det dom ska användas till. Men att ha en olja till alla maskiner de tror jag inte riktigt på.
Fördelen med en syntetisk olja är att man kan ha en motor med mindre lagerytor, tajtare spel mmför att få motorn till att få lägre intern friktion.
Att hälla en ren mineralolja i tex min gamla stenålders Transalp är garanterat inga problem. Men vad händer om man slår det i Valentino Rossis maskin ???
De e ju tillsatserna i oljan som gör att oljefilmen inte spricker, löser upp sotet, kyler,håller oljan lika tjock oavsett temeperatur mm varför skulle det då vara bättre att inte ha tillsatser ???
// Jonas
_________________Att hälla en ren mineralolja i tex min gamla stenålders Transalp är garanterat inga problem. Men vad händer om man slår det i Valentino Rossis maskin ???
De e ju tillsatserna i oljan som gör att oljefilmen inte spricker, löser upp sotet, kyler,håller oljan lika tjock oavsett temeperatur mm varför skulle det då vara bättre att inte ha tillsatser ???
Bra fråga Golf_GTR som jag också skriver under på och som gör att man har lite svårt att tro på det där.
Butiken och verkstaden jag besökte använder nu sedan ett år oljan till alla cyklar. Om fler gör det dessutom får vi väl höra så småningom om det inte funkar. Forsätter nog med delsyntet och låter andra exprimentera som är modigare.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Slå två flugor i en smäll och kör på delsyntetolja. Exempelvis Lantmännen säljer olja i 20 l. dunkar för ca 450 kr. Dvs. ca 25 kr/ litern.Pallar oljan i en turbotraktor som går på fullvarv 8-10 timmar i ett sträck så............
Varför betala mera?????????????
Varför betala mera?????????????
Senast redigerad av Olle Å den tis 11 aug 2009, 08:06, redigerad totalt 1 gånger.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Jag fick hondas "egen" olja islagen i min hoj på senaste servicen, blev lite smått förskräckt då jag annars hela tiden har kört på Castrols GPX olja.
Nu har jag snart kört mina 600 mil o det är dags för service igen. Jag har inget alls dåligt att säga om hondas olja men jag tänker ändå gå tillbaka till Castrol igen, har lätt att komma över den till ett mkt vettigare pris.
Oljan i sig är det säkert inget fel på och jag skulle ju vilja se den hondahandlare som kan neka en garantireparation om cykeln är körd på deras egna olja
(om/när nu något sådant händer)
Nu har jag snart kört mina 600 mil o det är dags för service igen. Jag har inget alls dåligt att säga om hondas olja men jag tänker ändå gå tillbaka till Castrol igen, har lätt att komma över den till ett mkt vettigare pris.
Oljan i sig är det säkert inget fel på och jag skulle ju vilja se den hondahandlare som kan neka en garantireparation om cykeln är körd på deras egna olja
(om/när nu något sådant händer)