Honda-Olja!

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Honda-Olja!

Inlägg av GeCe † »

Det är kanske fler än jag lagt märke till att Honda presenterat en egen motorolja.
Så här säger man i reklamen:
"Vilken olja som passar bäst till din Honda har ju alltid varit ett kärt diskussionsämne". Nu drar vi ett streck i debatten och presenterar vår egna olja - av Honda för Honda.
Hondas egen olja för moderna fyrtakts MC motorer – speciellt lämplig för de våta kopplingar som sitter i våra mc-motorer. Viskositeten är 10W30 vilket gör att motorn löper lättare – det ger en sänkt bränsleförbrukning och ger dessutom motorn högre effekt. Special formula konstruerad av Honda, för Honda – dessutom till ett vettigt pris!"

Vettigt pris ja - Om 135 kr är ett vettigt pris som tydligen är riktpriset enligt hemsidan återstår väl att se.

Men nyfiken som jag är var jag tvungen att besöka min lokala Hondaåterförsäljare och fråga vad det var för slags olja. Mekanikern som jag talade med berättade att det var en ren mineralolja som skulle fungera lika bra i allt från crossmaskiner till högpresterande och högvarviga racemaskiner.

Till skillnad mot syntetoljor som innehåller tillsatser som slits ut så innehåller Hondas olja inga tillsatser och därför skulle den vara bättre och klara de rekommenderade bytesintervallerna. En syntetolja skulle bara vara bättre så länge den var ny och tillsatserna intakta.

Ställer mig frågan om man ska våga tro på det där? :?:
Är det någon annan som också ställt sig den frågan?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

Man kan igentligen inte säga att en mineralolja eller en syntetolja är bättre än varandra.

Dom är lika bra till det dom ska användas till. Men att ha en olja till alla maskiner de tror jag inte riktigt på.

Fördelen med en syntetisk olja är att man kan ha en motor med mindre lagerytor, tajtare spel mmför att få motorn till att få lägre intern friktion.

Att hälla en ren mineralolja i tex min gamla stenålders Transalp är garanterat inga problem. Men vad händer om man slår det i Valentino Rossis maskin ???

De e ju tillsatserna i oljan som gör att oljefilmen inte spricker, löser upp sotet, kyler,håller oljan lika tjock oavsett temeperatur mm varför skulle det då vara bättre att inte ha tillsatser ???
// Jonas
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Att hälla en ren mineralolja i tex min gamla stenålders Transalp är garanterat inga problem. Men vad händer om man slår det i Valentino Rossis maskin ???

De e ju tillsatserna i oljan som gör att oljefilmen inte spricker, löser upp sotet, kyler,håller oljan lika tjock oavsett temeperatur mm varför skulle det då vara bättre att inte ha tillsatser ???
_________________

Bra fråga Golf_GTR som jag också skriver under på och som gör att man har lite svårt att tro på det där.
Butiken och verkstaden jag besökte använder nu sedan ett år oljan till alla cyklar. Om fler gör det dessutom får vi väl höra så småningom om det inte funkar. Forsätter nog med delsyntet och låter andra exprimentera som är modigare.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Ja det låter nästan för bra för att vara sant att en sorts olja till alla modeller, jag tror inte på det för en luftkyld maskin måsta ha en sorts och en vattenkyld en annan, temperaturem på oljan kan ju bli mycket högre på luftkyld och där med risk att bränna den med slagg som följd.
jan-Olov
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

Slå två flugor i en smäll och kör på delsyntetolja. Exempelvis Lantmännen säljer olja i 20 l. dunkar för ca 450 kr. Dvs. ca 25 kr/ litern.Pallar oljan i en turbotraktor som går på fullvarv 8-10 timmar i ett sträck så............

Varför betala mera?????????????
Senast redigerad av Olle Å den tis 11 aug 2009, 08:06, redigerad totalt 1 gånger.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Inlägg av Autolycus »

Jag fick hondas "egen" olja islagen i min hoj på senaste servicen, blev lite smått förskräckt då jag annars hela tiden har kört på Castrols GPX olja.
Nu har jag snart kört mina 600 mil o det är dags för service igen. Jag har inget alls dåligt att säga om hondas olja men jag tänker ändå gå tillbaka till Castrol igen, har lätt att komma över den till ett mkt vettigare pris.

Oljan i sig är det säkert inget fel på och jag skulle ju vilja se den hondahandlare som kan neka en garantireparation om cykeln är körd på deras egna olja :D

(om/när nu något sådant händer)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Oljan duger alldeles säkert. Priset däremot avskräcker. 135kr :!: för en mineralolja, då kör jag hellre på Biltemas/Statoils syntet för närapå halva priset.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar