Styrhöjare till Transalp

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Styrhöjare till Transalp

Inlägg av Stefan »

Hej

Någon som kan länka till något vettigt sätt att höja styret på en Transalp -99? (Känner inte SÅ mycket för rocketstyre) Känner mig väldigt obekväm med att stå upp på fotpinnarna, känns okontrollerat, typ... :roll:

/Stefan
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Coolers, tackåbock! :D
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

http://www.touring.se/touring/Servlet#
Här har du en styrhöjare som backar styre lite det gjorde för mig att jag kunde räta på ryggaen lite till.
jan-Olov
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jan-Olov, det går nog inte att direktlänka på Touringbutiken.
Men "Sök Artikel" 69-1262 eller 69-1261 (868kr). Antar att Jan-Olov menade dem.

Iofs flyttar alla styrhöjare styret lite bakåt eftersom originalfästet lutar bakåt. Och när styret höjs kan man vinkla det mera bakåt utan att det tar i tanken vid fullt styrutslag. Det finns styrhöjare i alla mc-butiker (ev beställa).

Jag satte 30mm på min TA650. Det visade det sig att bromsslangen blev för kort (hade ev. funkat med 25mm) men det löste sig lätt utan att jag behövde byta slang:
- Jag drog loss gummibussningen mellan slang och rör ur sitt fäste på styrkronan.
- Flyttade ner bussningen till undre halvan av kopplingen.
- Drog upp bromsröret så bussningen passade i sitt fäste igen. Röret är böjt i vinkel längre ner, så det är bara att dra.
8)

Edit: GeCe varnar längre ner för att Touringbutikens bakåtflyttande styrhöjare tar i tanken på TA 600 vid stort styrutslag.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 13 apr 2009, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Tack för input!

Inlägg av Stefan »

Wow!

Tack alla för bra input! Jag beställde "Tenore Diavolo"'s tips på en gång. Blir inte det bra, har jag ju en variant till att gå på :D

Kan väl tillägga att jag hittade 2" på MC-Depån också (10021443), men de hade så yxig betalning, så det fick vara.

Nu är det ju inte körställning vid sittande jag är ute efter, utan vid stående på fotpinnarna. Lite story bakom då...

Var ute och körde i lördags, en av sträckorna var en gammal favvo för mig. Den grussnutten visade sig vara i skicket halvt tinad, halvt frusen. Alltså mjuka spår med löst underlag, interfolierat av bitar där tjälen inte släppt än. Började sittande och upplevde det som ruggigt osäkert, hojen kanade hit och dit, och jag liksom bara "åkte med", ingen kontroll alls... :shock: Inspirerad av de filmer om offroadkörning som finns att låna på hoorc.se, testade jag att stå upp på pinnarna i stället. WOW! Mycket bättre kontroll :twisted: När jag sedan testade att även hålla ett visst momentum (lite fart) också, blev det ju riktigt skoj 8)

Men, eftersom jag är hyggligt lång (196), så kändes det rätt avigt att stå upp, det fick bli "halvstående" på rejält böjda knän (för att inte som en käppkrycka), och det pallar i alla fall jag inte med någon längre sträcka :oops:

Därav att jag i alla fall vill börja med något så enkelt som att flytta upp styret :roll: Sedan får man väl experimentera lite med vinkeln på det också, och hoppas på att hitta den där lite härligt avslappade stående körställningen där man inte anstränger sig, utan bara flyter fram med full kontroll 8)

Nåväl, hoppas ju på lottovinsten också, men detta borde ju i alla fall gå att i någon mån påverka.

Återigen, tack för tipsen, testerna sätter igång så fort det blir varmt nog att stå ute och mecka...

Allt gott, ta't lugnt där ute!

Stefan
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Tack för input!

Inlägg av Tramsvalp »

Stefan skrev:Den grussnutten visade sig vara i skicket halvt tinad, halvt frusen. Alltså mjuka spår med löst underlag, interfolierat av bitar där tjälen inte släppt än.
Om du inte redan upptäckt det så händer det att ytan är kladdig medan det är fruset och halt nån cm ner. Läskigt om man inte är beredd :shock:
Våren är här! :D
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Det var ju just det man märkte... :shock: Rätt spännande...
Om våren är här än vet jag väl inte riktigt, med det väder vi har haft, men den är kraftigt på G :D
Var i väg till MC-boden (en favorit hos mig) i dag och köpte upp mig på ett par riktigt goa stövlar idag :P Lagom för lite grusbus, utan att vara så byngliga som cross-stövlarna, känns som om de första jag köpte var lite i klenaste laget. Även ett ryggskydd har införlivats i garderoben, så nu börjar man längta efter att komma ut och så sakta börja lära sig att köra vad hojen är byggd för :twisted:
Leve sommarhalvårets ankomst!
:D :D :D :D :D
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Och nu är styrhöjarna från Touratech monterade. Trodde väl inte riktigt på att 1 tum skulle ge så mycket, men OJ vilken skillnad :D Testade i.o.f.s. bara en liten bit i morse (monterade i går kväll), men det vart en markant skillnad. Vinklade även fram styret en aning, för att inte få det alltför nära. Kul när så lite kan göra så mycket, och jag behövde inte göra något annat, de slank dit rakt av, och det enda jag kan märka är att styret kan ta i kåpkanten vid fullt utslag, men inte mer än att den flexar den sista lilla biten till styrstopp, och hur ofta behöver man maxutslag? Upplever också att jag även sittande känner mig mer avslappnad och har en bättre körställning. Så återigen, tack för tipset, tenore :D
Nu skulle man bara ha tag i en ruta som tar bort turbulensen kring hjälmen också... får väl anta att branchen har för få kunder i fullängd :?
Linda
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 21:58
Answers: 0
Ort: Transalp-98/Hedemora

Inlägg av Linda »

Har precis varit ute på premiärturen på min TA -99. Känner dock att jag är lite för kort i rocken, skulle behöva ha styret lite längre bak. Som det är nu får jag sitta och sträcka mig fram hela tiden (är ca 165 lång).
Nån som har nån idé. Funkar det med styrhöjare?
Är för övrigt helnöjd med hojen :)
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Linda skrev:Har precis varit ute på premiärturen på min TA -99. Känner dock att jag är lite för kort i rocken, skulle behöva ha styret lite längre bak. Som det är nu får jag sitta och sträcka mig fram hela tiden (är ca 165 lång).
Nån som har nån idé. Funkar det med styrhöjare?
Är för övrigt helnöjd med hojen :)
Har samma problem som du pga en trasig axel. Har monterat en styrhöjare som höjt styret 25 mm som gör att man kan vinkla styret mer bakåt så det funkar. Vinkeln bakåt begränsas av bromslangen och att styret tar i tanken vid fullt styrutslag. Fick vrida hela gas -och bromshandaget framåt för att kompemsera den korta bromslangen.
Är dock tveksam om styrhöjaren som flyttar styret bakåt som näms här i strängen funkar utan att göra något åt bromslangen.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev:Fick vrida hela gas -och bromshandaget framåt för att kompemsera den korta bromslangen.
Är dock tveksam om styrhöjaren som flyttar styret bakåt som näms här i strängen funkar utan att göra något åt bromslangen.
Se min fix för detta högre upp: http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=3884#3884
Vet inte om det funkar på alla modeller. Säg till om ni inte förstår min beskrivning efter att ha tittat på hojen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Se min fix för detta högre upp: http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=3884#3884
Vet inte om det funkar på alla modeller. Säg till om ni inte förstår min beskrivning efter att ha tittat på hojen.

Det ser ut att kunna göra c:a 25 mm och då kanske det funkar med en styrhöjare som flyttar styret bakåt även om den höjer 30 mm samtidigt. Vad jag kan se på Touringbutikens sida så finns dessa styrhöjare som flyttar styret bakåt endast i en variant som höjer 30 mm, 31 mm t.o.m.

Bra tips Tramsvalp!
Senast redigerad av GeCe † den mån 17 aug 2009, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Linda
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 21:58
Answers: 0
Ort: Transalp-98/Hedemora

Inlägg av Linda »

Tack och bock :) ska testa och sätta på en styrhöjare och hoppas på att det funkar :-)
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Provat att montera en bakåtflyttande styrhöjare från Touringbutiken som inte funkar på TA600 då den tar i tanken vid stort styrutslag. :x

Har dock beställt en liknande sådan från Touratech som ska passa TA:n till ett billigare pris dessutom.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Just den typen av höjare köpte jag för ett par år sen hos en crossbutik online i sverige. Kommer inte ihåg nu men ska kolla för jag ska köpa såna igen. Minns att dom var billigare än 499:- i alla fall. återkommer här.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Höja styret på en TA -99?

Inlägg av Olle Å »

Monterade en styrhöjare på min gamla 600 och fick mycket bättre känsla vid stående körning och även en bättre körställning för övrigt.

Olle Å
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Höja styret på en TA -99?

Inlägg av Tramsvalp »

Jag fick ont i händerna av originalstyret de första Transalp-åren. Försökte fundera ut vilka vinklar ett nytt styre skulle ha, men fick det inte att stämma. Ville inte köpa nytt styre på måfå.

Problemet försvann helt med styrhöjarna! :D
De ger också frihet att vinkla styret mera bakåt utan att det tar i tanken vid fullt utslag. På TA650 finns det original nästan bara ett läge där det går fritt från tank och vindruta.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Styrhöjare?

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla biltema, styret flyttas visseligen endast rakt upp men det kanske räcker.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... tyrhojare/


Bild
jan-Olov
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Styrhöjare?

Inlägg av Olle Å »

Biltemas funkar. Om man monterar styrhöjare så flyttas styret lite längre bakåt samtidigt. Om man som jag, har lite problem med ryggen så kan den höjningen i kombination med att det går att vrida styret ge en mycket mer avslappnad körställning. Funkar också bra vid stående körning.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar