Videofilming av svetsning

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Videofilming av svetsning

Inlägg av 1313 »

Är det någon i sällskapet som kan det här med att videofilma. Jag ska filma just smältan. Har försökt med 10 Din glaset, samma som i svetsskärmen. Det blev en snutt som var i oskärpa och en fet stjärna som lyser så fint, men man ser inte vad. Sen har jag provat med 5 Din glas och även 3 Din men det är för starkt sken för videokameran. Tipset jag fått hittills är att man måste blända ner ordentligt med bländaren. Jag har lånat skolans kamera och det är en Panasonic HDC-HS9, men fick inte med någon bok hur man ställer om eller fixar med kameran. Har varit inne lite i menyerna men det finns inte att välja på (om man nu inte har en bok)

Är det någon annan som har någon idé så tar jag tacksamt i mot dessa.

Håller på att göra en film till eleverna ska kunna ställa in svetsen på lite enklare sätt, så att jag slipper springa och visa hela tiden (se lat). Det är tänkt att det ska bli en hel serie olika film snuttar som eleven ska kunna se i från sin dator. Så när det dyker upp ett problem kan dom titta i filmbanken och se om det finns nåt liknade fel som deras. Skulle man kunna få det här att fungera skulle man hinna hjälpa dom svagare eleverna mera än att hjälpa alla med dessa enkla åtgärder som det är att ställa in t.ex en svets på rätt sätt och rätt parametrar.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Det är nog inte lätt att filma själv det fins nog en risk att bränna sönder kameran med. Esab eller liknande måste ha sådana filmer, det skulle nog jag sattsa på i alla fall.
jan-Olov
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av zodiak06 »

till att börja med kan du kolla och ladda ner manualen från länken nedan, sen letar du efter något där du ändrar bländaren eller F-tal kan du ändra ljuskänsligheten(iso) bör du även ställa den så lågt det går. sen får du laborera med slutartiden tills du hittar en inställning som funkar. tänk dock på att du har olika färgtemp på olika svetsar(TIG,MIG eller MAG) om du ställer krav på rätt färger i filmen.

http://www2.panasonic.com/consumer-elec ... el.HDC-HS9
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

På min videokamera finns det en vitbalanssensor framtill på kameran. Den syns inte, men svetsglaset måste nog täcka även den så den får samma ljus som objektivet. Om det nu finns nån sån på kameran du använder.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Inlägg av 1313 »

Jag har nu laddat ner manualen och det ska gå att ställa om "shutter" tror att det är slutaren. Sen fans det nåt om vit balansen också.
Jag har provat igen att filma riktigt nära med 10 Din glaset men det blev inte heller bra.

Senaste tipset är att ta ett par riktigt starka bygglampor och lysa upp objektet. För att jämna ut ljuset, nåt om typ att fota i mot ljus fast tvärtom eller hur han nu sa fotografen. Så det skall testas snarast.

Annars ska får jag hjälp av en media klass som ville ha ett svårt uppdrag. Så det kanske slutar med att dom får göra några av filmerna, men jag kommer att svetsa. Ja då kan man simulera felen som uppstår för eleverna.

Tack för råd och stöd, än har jag inte gett upp
Skriv svar