Jag har hört att man bör använda tändningsnyckeln till att stänga av sin motorcykel, och att man bör undvika att använda dödarknappen.
Spelar det egentligen någon roll?
Jag menar, både nyckel och knapp bryter strömmen till motorn.
Att döda eller inte döda...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Det finns olika meningar om det där.
Somliga tycker det är bra att ha för vana att stänga av med nyckeln, för då stängs lyse och ev elektronik också av, och man riskerar inte att batteriet töms.
Andra tycker det är bra att stänga av med dödaren, åtminstone då och då.
Då har man nödstoppet i färskt medvetande och glömmer det inte i en nödsituation.
Använder man den aldrig är det också lätt att tro att nåt är sönder när man bara missat att knappen är "off".
Och visst är det bra att "motionera " knappen också.
Sen kan det visst ha betydelse på en del hojar med insprutning (digital motorstyrning), hur man stänger av. Minns från f650.com att BMW F650GS helst skulle stängas av med nyckeln, och även få stå med tändningen på ett par sekunder före start. Detta för att datasekvenserna skulle få gå som de skulle.
Vi som har förgasare kan nog göra som vi vill, såvitt jag kan förstå.
Jag tycker nog att det är en bra idé att använda dödaren då och då, även om jag just aldrig gör det själv.
Fler tankar om detta?
Somliga tycker det är bra att ha för vana att stänga av med nyckeln, för då stängs lyse och ev elektronik också av, och man riskerar inte att batteriet töms.
Andra tycker det är bra att stänga av med dödaren, åtminstone då och då.
Då har man nödstoppet i färskt medvetande och glömmer det inte i en nödsituation.
Använder man den aldrig är det också lätt att tro att nåt är sönder när man bara missat att knappen är "off".
Och visst är det bra att "motionera " knappen också.
Sen kan det visst ha betydelse på en del hojar med insprutning (digital motorstyrning), hur man stänger av. Minns från f650.com att BMW F650GS helst skulle stängas av med nyckeln, och även få stå med tändningen på ett par sekunder före start. Detta för att datasekvenserna skulle få gå som de skulle.
Vi som har förgasare kan nog göra som vi vill, såvitt jag kan förstå.
Jag tycker nog att det är en bra idé att använda dödaren då och då, även om jag just aldrig gör det själv.
Fler tankar om detta?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp