Studsar vid 50km/h

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Studsar vid 50km/h

Inlägg av Cyberhonda »

Hej! Är en nybliven Transalp-ägare och min hoj hoppar/studsar när jag kör 50-60km/h. Det är ungefär som nån sorts obalans i däcken, men att den rör sig i höjdled och det är inga vibrationer utan långslagiga rörelser..
vad kan det vara för fel?

Däcken är förresten nya, Avon Gripster.

Kanonhoj annars :mrgreen:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Grattis till bra hojval! :)

Titta på däcksidorna. Där finns en smal rand nära fälgen, och den ska synas varvet runt, med i stort sett samma avstånd från fälgkanten.
Gör den inte det så har inte däcket "satt sej" ordentligt efter monteringen.

Försök att fixa genom att pumpa tills det sätter sej, det kan gå åt 5 kg, sen kan du släppa ur till rätt tryck.
Vill det sej inte så får du tömma däcket helt, (skruva helst ur ventilinsatsen), och klämma ihop det så du kan smörja varvet runt med flytande tvål ed, och pumpa igen.

Det kan väl vara obalans också, men jag tvivlar på det såvida inte tidigare ägare monterat däcklås. :roll:
https://www.touring.se/touring/user/pro ... 1-2765.jpg

Eller gjort som jag... http://www.hondaklassiker.se/transalp_s ... c.php?t=69 :oops:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Tack för tipset, däcket sitter inte riktigt 100% på fälgen!
Måste jag trycka i ca 5kg även om jag tömmer däcket på luft och försöker krama det på plats?
Har alltid trott att det bara är slanglösa däck som behöver "skjutas" på plats.
Har ingen kompressor och mackarnas luftpåfyllare klarar väl max 3kg?

En annan grej jag reagerade över var att det satt 80gram balansvikter på bakhjulet och 60gr fram!! Om det behövs så mycket måste nåt vara galet, eller?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte vad du menar med att "krama det på plats" men olika däck är olika tajta så 5 kg krävs inte alltid, det är nog max. Men smörja bör man hur som helst, annars hjälper ibland ingenting. Ta med en flaska med lätt utspädd tvål och en pensel till macken, det kan kanske räcka med 3 kg.
Är det välsmort så kan man ofta höra två ljudliga PLOPP när det sätter sej på plats, ett för varje sida. Men inte alltid.

Om du ser randen varvet runt på båda sidor så är det nog ok. Det kan skilja 1-2 mm på avståndet till fälgkanten, enligt min erfarenhet.

Balansvikterna har jag ingen uppfattning om, men om hjulet balanserats med däcket på sniskan så har det kanske gått åt mer vikter än normalt.
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 04 jun 2006, 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Vem har bytt däcket? Är det gjort på firma så skulle då jag ta tillbaka det dit och låta dem fixa till det. Är balanseringsvikterna ditsatta i samband med bytet? Om de inte är det och satt monterade innan bytet så har du mest troligt ett väldigt obalanserat hjul nu med det nya däcket på plats.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Hur går det?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

lite bättre nu

Inlägg av Cyberhonda »

Började med att slänga bort balansvikterna 8) ,tömde däcket på luft och monterade om det (fick göra om 3ggr innan jag var nöjd..) och sen kom jag på att jag glömt kolla om fälgen är rund/rak och det var den INTE.
Det tog sin tid att få fanskapet någorlunda runt, rakheten var enklare.. Har dock en förhöjning i fälgen, precis i skarven där fälgbanan är ihopsvetsad/pressad från tillverkningen så där har gubbarna på Honda slarvat lite..

Ska köra så här tills vintern o sen försöka få till det bättre, nu har man lärt sig att rikta ekerfälgar också, alltid nåt bra med allting :D

Bakhjulet var hyfsat bra, blir lite riktning där också på vintern..
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

bytte framdäcket

Inlägg av Cyberhonda »

Köpte ett annat framdäck idag för att prova om gungandet försvinner. Läste på nätet om hur man byter mc-däck och förberedde mig på en läng kväll i garaget.
Tog av hjulet och släppte ur luften, satte i ena däckjärnet och tog ett djupt andetag...pang tjoff så var däcket avmonterat, tog kanske 5 minuter!
Monteringen gick nästan lika lätt, men det däcket är gammalt så det var lite hårdare gummi i det.
Max 15 minuter sammanlagt för att kränga däck, inte var det jobbigt heller.

Jobbigt däremot var att gungandet inte försvann :(

Äh, det är nog bara lite självsvängning i ramen/fjädringen eller nåt sånt, bara att köra på :D
Ingen som har nåt liknande fel?
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Re: lite bättre nu

Inlägg av Gilbert »

Cyberhonda skrev:.. Har dock en förhöjning i fälgen, precis i skarven där fälgbanan är ihopsvetsad/pressad från tillverkningen så där har gubbarna på Honda slarvat lite..
Det brukar vara en sån förhöjning om man följer yttersta kanten av fälgen, om man istället kollar där "beaden" (vet inte vad det heter på svenska) ligger så brukar det vara betydligt rundare.
Användarens profilbild
santafee
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 07:24
Answers: 0
Ort: Vargön XL 600V Transalp -97

Hoppar vid 50-60 km/h

Inlägg av santafee »

Min gör samma sak. Det är en 600 -97.
Tror att fälgen är oval för jag har lämnat in den för balansering och bytt däck sedan balans igen men det hjälpte inte.
Vet ej hur man riktar fälgen men jag vår väll lämna in den någonstans under vintern.
Transalp -97 3500 mil
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Vrida däcket

Inlägg av Bagarn »

Däcket i sig har obalans. På däcksidan finns en markering i form av en blå (eller röd) prick där däcket är som tyngst. Har man mycket obalans i däcket måste man vrida däcket så att pricken ligger tvärs över var vikterna skall sitta. Seriösa verkstäder har koll på detta.

När jag slängde på ny Tourance bak så var fallet så. Det gick inte att balansera däcket utan det bara hoppade i balanseringsmaskinen. Efter att ha vridit däcket rätt så blev det bra. Fick dock göra ytterligare en balansering efter ett tag då däcket satt sig ordentligt. Men nu är det bra!

/Benny
XL600V -96
Användarens profilbild
santafee
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 07:24
Answers: 0
Ort: Vargön XL 600V Transalp -97

Inlägg av santafee »

Det sitter michelin sirac på både fram och bak.
Senast redigerad av santafee den sön 27 aug 2006, 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
Transalp -97 3500 mil
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Obalans i Hondas fälgar

Inlägg av Bagarn »

Kommer nu ihåg vid det tillfället att mekanikern nämnde att Honda överlag tillåter ganska mycket obalans i sina fälgar.

Ditt däckval är ju inte kontroversiellt på något sätt.

Kanske skall du helt enkelt montera av hjulet och låta en verkstad kolla däcket och balansera om allt?
XL600V -96
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Re: Vrida däcket

Inlägg av Gilbert »

Bagarn skrev:...På däcksidan finns en markering i form av en blå (eller röd) prick där däcket är som tyngst. Har man mycket obalans i däcket måste man vrida däcket så att pricken ligger tvärs över var vikterna skall sitta...
Tvärtom är det nog, färgmarkeringen, som kan vara en hel del andra färger också, sitter där däcket är som lättast och ska sättas mitt för den punkt där fälgen är som tyngst.
Peter A
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 15:17
Answers: 0
Ort: Kungsör/ TA 600-99

Inlägg av Peter A »

Har en -99, den studsar också i låga farter. Men i 160 märks inget. Mätarställning 900 mil. Peter
Grovaarmar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 08:07
Answers: 0
Ort: TA-99/Kristinehamn

Inlägg av Grovaarmar »

Hej

Jag har precis köp mig en Transalp modell –99 och upplever också gungningar mellan 50-70 km/h. Framdäcket är nyligen bytt och har gått ca 40 mil. Det skulle vara intressant och höra om någon av de som hade problem med studsandet har fått ordning på det.
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Re: Vrida däcket

Inlägg av jakob »

Gilbert skrev:
Bagarn skrev:...På däcksidan finns en markering i form av en blå (eller röd) prick där däcket är som tyngst. Har man mycket obalans i däcket måste man vrida däcket så att pricken ligger tvärs över var vikterna skall sitta...
Tvärtom är det nog, färgmarkeringen, som kan vara en hel del andra färger också, sitter där däcket är som lättast och ska sättas mitt för den punkt där fälgen är som tyngst.
Någon som kan bekräfta det ena eller andra???
Det är roligare att säga ja
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Enligt Metzeler där däcket är som lättast.
Metzeler skrev:What means the red point on the side wall?
One of the last steps in producing a tire is aimed at avoiding any unbalance when mounted on the rim, that could affect the driving behaviour of the bike.
Due to this fact the lightest position is marked with one or two red dots.
The red dot marked position has to be mounted near the valve to guarantee an impeccable run.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
backberg
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:15
Answers: 0
Ort: Transalp XL600v -89, Kungsgården

Inlägg av backberg »

Min börjar studsa vid 55km/h och slutar vid 63km/h, alltså får jag antingen köra 49 eller 64... bara att välja! :wink:
Men testa att spänna ekrarna, då brukar det bli mindre har jag märkt, en bra mc-firma hjälper dig med det... (Hjälpte på min!) :)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

backberg skrev:Min börjar studsa vid 55km/h och slutar vid 63km/h, alltså får jag antingen köra 49 eller 64...
Vad händer om du kör i 54 km/h ? ;-)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar