Sida 1 av 3

Studsar vid 50km/h

Postat: lör 03 jun 2006, 11:12
av Cyberhonda
Hej! Är en nybliven Transalp-ägare och min hoj hoppar/studsar när jag kör 50-60km/h. Det är ungefär som nån sorts obalans i däcken, men att den rör sig i höjdled och det är inga vibrationer utan långslagiga rörelser..
vad kan det vara för fel?

Däcken är förresten nya, Avon Gripster.

Kanonhoj annars :mrgreen:

Postat: lör 03 jun 2006, 15:18
av Tramsvalp
Grattis till bra hojval! :)

Titta på däcksidorna. Där finns en smal rand nära fälgen, och den ska synas varvet runt, med i stort sett samma avstånd från fälgkanten.
Gör den inte det så har inte däcket "satt sej" ordentligt efter monteringen.

Försök att fixa genom att pumpa tills det sätter sej, det kan gå åt 5 kg, sen kan du släppa ur till rätt tryck.
Vill det sej inte så får du tömma däcket helt, (skruva helst ur ventilinsatsen), och klämma ihop det så du kan smörja varvet runt med flytande tvål ed, och pumpa igen.

Det kan väl vara obalans också, men jag tvivlar på det såvida inte tidigare ägare monterat däcklås. :roll:
https://www.touring.se/touring/user/pro ... 1-2765.jpg

Eller gjort som jag... http://www.hondaklassiker.se/transalp_s ... c.php?t=69 :oops:

Postat: lör 03 jun 2006, 18:18
av Cyberhonda
Tack för tipset, däcket sitter inte riktigt 100% på fälgen!
Måste jag trycka i ca 5kg även om jag tömmer däcket på luft och försöker krama det på plats?
Har alltid trott att det bara är slanglösa däck som behöver "skjutas" på plats.
Har ingen kompressor och mackarnas luftpåfyllare klarar väl max 3kg?

En annan grej jag reagerade över var att det satt 80gram balansvikter på bakhjulet och 60gr fram!! Om det behövs så mycket måste nåt vara galet, eller?

Postat: lör 03 jun 2006, 19:50
av Tramsvalp
Vet inte vad du menar med att "krama det på plats" men olika däck är olika tajta så 5 kg krävs inte alltid, det är nog max. Men smörja bör man hur som helst, annars hjälper ibland ingenting. Ta med en flaska med lätt utspädd tvål och en pensel till macken, det kan kanske räcka med 3 kg.
Är det välsmort så kan man ofta höra två ljudliga PLOPP när det sätter sej på plats, ett för varje sida. Men inte alltid.

Om du ser randen varvet runt på båda sidor så är det nog ok. Det kan skilja 1-2 mm på avståndet till fälgkanten, enligt min erfarenhet.

Balansvikterna har jag ingen uppfattning om, men om hjulet balanserats med däcket på sniskan så har det kanske gått åt mer vikter än normalt.

Postat: lör 03 jun 2006, 21:01
av Gilbert
Vem har bytt däcket? Är det gjort på firma så skulle då jag ta tillbaka det dit och låta dem fixa till det. Är balanseringsvikterna ditsatta i samband med bytet? Om de inte är det och satt monterade innan bytet så har du mest troligt ett väldigt obalanserat hjul nu med det nya däcket på plats.

Postat: fre 07 jul 2006, 15:02
av Tramsvalp
Hur går det?

lite bättre nu

Postat: fre 07 jul 2006, 17:14
av Cyberhonda
Började med att slänga bort balansvikterna 8) ,tömde däcket på luft och monterade om det (fick göra om 3ggr innan jag var nöjd..) och sen kom jag på att jag glömt kolla om fälgen är rund/rak och det var den INTE.
Det tog sin tid att få fanskapet någorlunda runt, rakheten var enklare.. Har dock en förhöjning i fälgen, precis i skarven där fälgbanan är ihopsvetsad/pressad från tillverkningen så där har gubbarna på Honda slarvat lite..

Ska köra så här tills vintern o sen försöka få till det bättre, nu har man lärt sig att rikta ekerfälgar också, alltid nåt bra med allting :D

Bakhjulet var hyfsat bra, blir lite riktning där också på vintern..

bytte framdäcket

Postat: fre 04 aug 2006, 23:14
av Cyberhonda
Köpte ett annat framdäck idag för att prova om gungandet försvinner. Läste på nätet om hur man byter mc-däck och förberedde mig på en läng kväll i garaget.
Tog av hjulet och släppte ur luften, satte i ena däckjärnet och tog ett djupt andetag...pang tjoff så var däcket avmonterat, tog kanske 5 minuter!
Monteringen gick nästan lika lätt, men det däcket är gammalt så det var lite hårdare gummi i det.
Max 15 minuter sammanlagt för att kränga däck, inte var det jobbigt heller.

Jobbigt däremot var att gungandet inte försvann :(

Äh, det är nog bara lite självsvängning i ramen/fjädringen eller nåt sånt, bara att köra på :D
Ingen som har nåt liknande fel?

Re: lite bättre nu

Postat: fre 18 aug 2006, 10:55
av Gilbert
Cyberhonda skrev:.. Har dock en förhöjning i fälgen, precis i skarven där fälgbanan är ihopsvetsad/pressad från tillverkningen så där har gubbarna på Honda slarvat lite..
Det brukar vara en sån förhöjning om man följer yttersta kanten av fälgen, om man istället kollar där "beaden" (vet inte vad det heter på svenska) ligger så brukar det vara betydligt rundare.

Hoppar vid 50-60 km/h

Postat: sön 20 aug 2006, 07:28
av santafee
Min gör samma sak. Det är en 600 -97.
Tror att fälgen är oval för jag har lämnat in den för balansering och bytt däck sedan balans igen men det hjälpte inte.
Vet ej hur man riktar fälgen men jag vår väll lämna in den någonstans under vintern.

Vrida däcket

Postat: fre 25 aug 2006, 22:34
av Bagarn
Däcket i sig har obalans. På däcksidan finns en markering i form av en blå (eller röd) prick där däcket är som tyngst. Har man mycket obalans i däcket måste man vrida däcket så att pricken ligger tvärs över var vikterna skall sitta. Seriösa verkstäder har koll på detta.

När jag slängde på ny Tourance bak så var fallet så. Det gick inte att balansera däcket utan det bara hoppade i balanseringsmaskinen. Efter att ha vridit däcket rätt så blev det bra. Fick dock göra ytterligare en balansering efter ett tag då däcket satt sig ordentligt. Men nu är det bra!

/Benny

Postat: sön 27 aug 2006, 09:21
av santafee
Det sitter michelin sirac på både fram och bak.

Obalans i Hondas fälgar

Postat: sön 27 aug 2006, 10:03
av Bagarn
Kommer nu ihåg vid det tillfället att mekanikern nämnde att Honda överlag tillåter ganska mycket obalans i sina fälgar.

Ditt däckval är ju inte kontroversiellt på något sätt.

Kanske skall du helt enkelt montera av hjulet och låta en verkstad kolla däcket och balansera om allt?

Re: Vrida däcket

Postat: sön 27 aug 2006, 10:36
av Gilbert
Bagarn skrev:...På däcksidan finns en markering i form av en blå (eller röd) prick där däcket är som tyngst. Har man mycket obalans i däcket måste man vrida däcket så att pricken ligger tvärs över var vikterna skall sitta...
Tvärtom är det nog, färgmarkeringen, som kan vara en hel del andra färger också, sitter där däcket är som lättast och ska sättas mitt för den punkt där fälgen är som tyngst.

Postat: tor 29 mar 2007, 12:15
av Peter A
Har en -99, den studsar också i låga farter. Men i 160 märks inget. Mätarställning 900 mil. Peter

Postat: tor 14 jun 2007, 08:24
av Grovaarmar
Hej

Jag har precis köp mig en Transalp modell –99 och upplever också gungningar mellan 50-70 km/h. Framdäcket är nyligen bytt och har gått ca 40 mil. Det skulle vara intressant och höra om någon av de som hade problem med studsandet har fått ordning på det.

Re: Vrida däcket

Postat: tor 22 maj 2008, 20:22
av jakob
Gilbert skrev:
Bagarn skrev:...På däcksidan finns en markering i form av en blå (eller röd) prick där däcket är som tyngst. Har man mycket obalans i däcket måste man vrida däcket så att pricken ligger tvärs över var vikterna skall sitta...
Tvärtom är det nog, färgmarkeringen, som kan vara en hel del andra färger också, sitter där däcket är som lättast och ska sättas mitt för den punkt där fälgen är som tyngst.
Någon som kan bekräfta det ena eller andra???

Postat: tor 22 maj 2008, 23:38
av Tramsvalp
Enligt Metzeler där däcket är som lättast.
Metzeler skrev:What means the red point on the side wall?
One of the last steps in producing a tire is aimed at avoiding any unbalance when mounted on the rim, that could affect the driving behaviour of the bike.
Due to this fact the lightest position is marked with one or two red dots.
The red dot marked position has to be mounted near the valve to guarantee an impeccable run.

Postat: fre 23 maj 2008, 21:52
av backberg
Min börjar studsa vid 55km/h och slutar vid 63km/h, alltså får jag antingen köra 49 eller 64... bara att välja! :wink:
Men testa att spänna ekrarna, då brukar det bli mindre har jag märkt, en bra mc-firma hjälper dig med det... (Hjälpte på min!) :)

Postat: lör 24 maj 2008, 07:17
av AeroSol
backberg skrev:Min börjar studsa vid 55km/h och slutar vid 63km/h, alltså får jag antingen köra 49 eller 64...
Vad händer om du kör i 54 km/h ? ;-)